Nativní preparát, vitální barvení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nativní preparát, vitální barvení
Advertisements

Nativní preparát, vitální barvení
Nativní preparát, vitální barvení
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Prvoci.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Strunatci obratlovci.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_06_Živočišná buňka
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Prvoci – jednobuněční živočichové
Sklíčkové kultury Cytologie a morfologie bakterií – cvičení
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Abiotický faktor voda.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Nativní preparát, vitální barvení
bílkoviny nukleové kyseliny dusíkaté báze aminokyseliny amoniak
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
1. 1.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

Nativní preparát, vitální barvení Příprava mikroskopických preparátů zhotovení - objekt uzavřeme do vhodného média mezi podložní a krycí sklo a prohlížíme uzavírací médium - tekuté nebo tuhnoucí, x mikroskopické preparáty bez média objekt uzavírací médium krycí sklo Podložní sklo

Druhy preparátů Podle trvanlivosti: dočasné – nativní – živý materiál Objekt: trepka Médium: voda trvalé – fixovaný materiál Objekt: Lamproglena (Copepoda) Médium: kanadský balzám

Druhy preparátů Podle způsoby přípravy: totální (celé objekty) Objekt: motolice Médium: kanadský balzám Objekt: Xenopsylla cheopis Médium: kanadský balzám

Druhy preparátů Podle způsoby přípravy: roztěry (z tekutin, v nichž jsou rozptýleny drobné objekty) - suché (krevní roztěry,spermie) - vlhké (střevní prvoci) Objekt: Giardia intestinalis

Druhy preparátů Podle způsoby přípravy: Vlhká komůrka (visutá kapka s objekty) Objekt: Volvox Výbrusy (tvrdý materiál - kosti, zuby) Objekt: kost

Druhy preparátů Podle způsoby přípravy: Řezové preparáty (histologické řezy – polotenké, tenké, tlusté řezy žiletkou) Objekt: ledvina savce Roztlaky (karyotypy) Objekt: obří chromozómy, slinné žlázy larvy pakomára

Nativní preparáty studium nativních preparátů - nejstarší metoda v biologii výhody: neporušený objekt možnost pozorovat pohyb buněk činnost organel - pohyb bičíků, řasinek, kontraktilní vakuoly nevýhody: omezený výběr materiálu (velikost, sezóna) časové omezení malé rozdíly v přirozeném kontrastu izolované buňky (krev, lymfa, leukocyty, roztlačené vazivo,chrupavka na řezech, pozorování buněčného dělení, průkaz vajíček, cyst nebo vegetativních stádií střevních parazitů ve stolici, tvar a struktura buněk kvasinek atd.) drobné organismy

Tekutiny pro nativní preparáty přirozené prostředí - pro volně žijící organismy (voda sladká, mořská) umělé izotonické prostředí - fyziologický roztok, krevní sérum, NaCl v destilované vodě, Ringerův roztok, Lockeho roztok kroužkovci - 0,45% NaCl ryby, obojživelníci - 0,64% NaCl plazi - 0,80% NaCl ptáci, savci - 0,90% NaCl

Příprava nativního preparátu Kapka média do středu podložního skla (pozor na velikost kapky) Vložíme objekt, správně orientujeme Přikryjeme krycím sklíčkem Stolek mikroskopu ani podložní sklo nesmí být vlhké Médium nesmí být na krycím skle Přebytek média – odsajeme od hrany krycího skla Nedostatek média – přikápneme k hraně krycího skla – prosaje se V preparátu nesmějí být bubliny

Příprava nativního preparátu Jak položit krycí sklíčko? - hranou na podložní sklo pod úhlem 45°, podepřít jehlou a přiklopit - uchopit za hrany do dvou prstů, položit kolmo shora

Vitální barvení Barvení (buněk, tkáně) za živa je vitální barvení Barvení je biochemická metoda, kterou se přidá k objektu specifická barvící látka (barvivo) a slouží k prokázání výskytu (kvalifikaci) nebo množství (kvantifikaci) specifické látky ve zkoumaném objektu nebo ke zvýraznění vnitřních struktur. Barvení (buněk, tkáně) za živa je vitální barvení Do živé buňky pronikají pouze tzv. vitální barviva Vodné roztoky barviv o nízké koncentraci (zásobní 0,5 -1%, k použití se silně ředí - až 0,05% možnost rozpustit ve fyziologických tekutinách Objekt: améba Médium: voda Barvení: vitální

Druhy barvení Intravitální Barví se normální živé buňky, přímo v těle organismu Drobné objekty se vkládají přímo do nízkoprocentních roztoků těchto barviv, nebo se vstřikují do živého organizmu (obratlovci) nebo tzv. prosáváním Filtrační papírek Příklad: neutrální červeň - potravní vakuoly prvoků Objekt: Paramecium Médium: voda Barvení: vitální

Druhy barvení Supravitální - barvíme živé buňky vybrané z těla (kousky tkáně) propustnost membrán je větší u oslabených buněk Supravitální barvení – Heinzova tělíska v krvinkách (onemocnění)

Druhy barvení Postvitální - barví se odumírající buňky Příklad: metylová zeleň - makronukleus nálevníků Spirostomum minus -Methyl Green Acetic makronukleus

Barviva a selektivní vazba barviva na určité buněčné struktury Neutrální červeň Barví potravní vakuoly- soustavy vakuol, tzv. vakuom ( potravní vakuoly u buněčného jícnu mají kyselý obsah – malinově červené, vakuoly vzdálenější jsou žlutočervené - alkalické prostředí) - změna chemizmu během cyklózy. NČ je indikátorom pH daného prostředí. Používaná  koncentrace 1:50 000 – 100 000 Kongo červeň Barví potravní vakuoly a cytoplazmu ( u jícnu modré, vzadu červené- v závislosti na kyselosti). Používaná  koncentrace 1:10 000. U perlooček barví chemoreceptory na antenulách Janusova zeleň B barví mitochondrie černě (drobné černé tečky v plazmě). 1:10 000 Metylénová zeleň Příklad barvení postvitálního, zabarví makronukleus odumírající trepky (je velmi citlivá na alkalické prostředí, proto se používá v slabě kyselém prostředí- do 1% vodního roztoku kapneme několik kapek kyseliny octové) Metylová modř - obsah vakuol tmavomodrý, u živočichů též neurony Metylová violet - cytoplazmatické granulky na fialovo, po delší době i jádro

Pro pozorování v mikroskopu nutno zpomalit rychlý pohyb trepky Úkol č. 1 Modelový organismus – trepka (Paramecium sp.), zhotovení nativního preparátu, vitální barvení Pro pozorování v mikroskopu nutno zpomalit rychlý pohyb trepky Používá se: nejjednodušší je mírný tlak na krycí sklo pomocí jehly (pozor na rozdrcení objektů) zaklínění mezi řasy a detrit komůrky z vaty zahuštění prostředí: 1%agar- 1 kapka zahřátá na 40oC rosol zo semen druhu Cydonia vulgaris (kdoule) 3% roztok želatiny nebo metylcelulózy řídký škrob narkotizace: parami éteru, dioxid uhličitý, metylalkohol, chlorid horečnatý, kyselina octová ochlazení preparátu

Úkol č. 1 Modelový organismus – trepka (Paramecium sp Úkol č. 1 Modelový organismus – trepka (Paramecium sp.), zhotovení nativního preparátu, vitální barvení Na podložní sklo kápneme kapku vody s trepkami Vložíme rozcupovanou vatu a přikryjeme krycím sklem (zpomalení pohybu) Pozorujeme práci kontraktilních vakuol Barvíme: a) intravitálně neutrální červení – potravní vakuoly (různé pH) b) postvitálně metylenovou zelení – makronukleus „zrnková“ kultura zpomalení pohybu (vlákna vaty, želatina, metylcelulóza, páry éteru, kyselina octová)

Úkol č. 2 Modelový organismus – perloočka (Daphnia) zhotovení nativního preparátu, vitální barvení chemoreceptorů Perloočku dejte do kapky vody na podložním skle a přidejte kapku tuše. Pozorujte asi po 15 minutách. Suspenze tuše se zachycuje na filtračních brvách končetin a po několika minutách tmavě zbarví trávicí trubici Metylová modř - na hodinovém sklíčku barvíme slabým roztokem (1:10000) po dobu asi 10 minut. Tělní svalovina, srdce, brvy na tykadlech 2. páru, na nožkách i vajíčka se intenzivně modře probarví Kongo červeň - chemoreceptory na antenulách se zbarví intenzivně červeně po asi 15 minutách