Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra02_06 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Jaderná a kvantová fyzika Název vzdělávacího materiálu: Rozpadové řady Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia
Anotace: Prezentace popisuje rozpadové řady. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy: Žák uvede základní charakteristiky rozpadových řad
Rozpadové řady Popisují postupný rozpad nestabilních těžkých prvků Rozpad v těchto řadách probíhá vyzařováním částic α nebo β Rozpad α snižuje nukleonové číslo jádra o 4 a to je důvod, proč existují 4 rozpadové řady
Druhy rozpadových řad Uranová Aktinuranová Thoriová Neptuniová
Přirozené rozpadové řady První tři Začínají v přírodě se vyskytujícím radioaktivním jádrem Končí stabilním nuklidem olova
Umělá rozpadová řada Čtvrtá řada Začíná uměle připraveným radioaktivním neptuniem Končí izotopem bismutu
Rozpadová řada thoria 232
Test Při přeměně se uvolní: a) alfa částice b) elektron c) pozitron d) neutron e) žádná odpověď není správná a) alfa částice