Manažerské metody uplatňované ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Firma ABC– cesta k budoucnosti. Dlouhodobé cíle projektu: nastavit systém řízení cílů a následně implementovat ve firmě ABC připravit prostředí /SW MBE/
Nabídka personálních služeb
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Evropský sociální fond
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Propojování metod kvality ve Zdravém městě Kopřivnice Propojení metod kvality.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Systém managementu jakosti
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Management systému řízení kvality
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
8. Zavádění procesního řízení
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
Systém managementu jakosti
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Presentation Title 1st September 2002
Role manažerů kvality na odborech MěÚ
Systém managementu SSHR
Model intenzivní podpory
Systém managementu SSHR
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Manažerské metody uplatňované ve veřejné správě Alena Kerlinová KFPNH, kanc. 304 Alena.Kerlinova@law.muni.cz

Procesní přístup Diskutovaný, ale v praxi „pokulhává“ Možné nepochopení procesního řízení Nutnost změnit náhled na organizaci Proces – primární prvek procesního přístupu Soubor vzájemně působících činností, který transformuje vstupy na výstupy Zásadní časová posloupnost činností

Procesy Klíčové charakteristiky: Podle důležitosti a užitečnosti: Opakovatelnost Cíl procesu Měřitelný parametr výkonu Vlastník Zákazník Vstupy a výstupy procesu + někde i regulátory řízení procesu – u VS zákony Podle důležitosti a užitečnosti: Klíčové (hlavní) Řídící Podpůrné

Procesní přístup ve čtyřech krocích Identifikace potřeb zákazníků Stanovení poslání, vize, produktů a služeb (toho, co bude organizace dělat) Popsání všech procesů (určení toho, co všechno musí organizace dělat) Identifikace všech zdrojů potřebných k provádění procesů

Pozitiva a překážky procesního přístupu Jasně dané kompetence pracovníků Optimalizace organizační struktury Využití moderních metod řízení Efektivnější pracovní postupy a jejich větší transparentnost Orientace na klíčové procesy Lepší motivace pracovníků Překážky Nezájem a nedostatek vůle vedoucích pracovníků Strach ze změny všech pracovníků Nedostatečné povědomí o metodách a nástrojích procesního přístupu Špatně zvolené cíle

Metody managementu kvality Kvalita Dva úhly pohledu – zákazník a vnitřní (výrobně- technický) 3 vývojové fáze ve VS: Kvalita ve smyslu respektování norem a postupů Kvalita ve smyslu efektivnosti, účinnosti Kvalita ve smyslu uspokojení zákazníků Přínos – dozvědět se o své výkonnosti, o tom, zda je nějaký prostor pro zlepšení

Normy ISO Stěžení normou ISO 9001 – specifikovány požadavky systému managementu kvality Založena na využití procesního přístupu 8 zásad managementu kvality: Orientace na zákazníka Vedení (management) Zapojení pracovníků Procesní přístup Systémový přístup k managementu Neustálé zlepšování Přístup k rozhodování zakládající se na faktech Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy

Normy kvality ISO Staví na Demingově cyklu „PDCA“ Přínosy zavedení Plánuj (plan) Dělej (do) Kontroluj (check) Jednej (act) Přínosy zavedení Snaha o neustálé zlepšování služeb pro občany, zpřehlednění a zjednodušení procesů, zvýšení spokojenosti občanů, posílení důvěry,… Negativa Poměrně drahé

Model CAF = společný hodnotící rámec Nástroj TQM (total quality management) Inspirován modelem excelence EFQM Speciálně vytvoření pro účely veřejného sektoru (včetně VS) Cíle: Zavést do VS kulturu excelence a principy TQM Využívat ve VS celý cyklus PDCA Umožnit sebehodnocení organizací veřejného sektoru Působit jako most spojující různé modely používané v řízení kvality Usnadnit benchmarking a benchlearning mezi organizacemi VS

Model CAF Veřejně dostupný, bezplatný a snadno použitelný nástroj Sebehodnocení – provádí skupina cca 7 až 15 zaměstnanců organizace Implementaci modelu CAF možno přizpůsobit svým potřebám a zvyklostem – nutné však zachovat strukturu 9 kritérií a 28 subkritérií

Model CAF Zdroj: www.npj.cz

Doporučený postup aplikace CAF Zdroj: www.npj.cz

Přínosy modelu CAF Poskytuje hodnocení založené na důkazu Poskytuje vazbu mezi cíli a podpůrnými strategiemi a procesy Vytváří nadšení mezi pracovníky, jejich zapojením do procesu zlepšování Prostředek pro dosažení konsensu o tom, co je zapotřebí udělat pro zlepšení organizace Prostředek pro zaměření činnosti zlepšování tam, kde je to nejvíce zapotřebí

CAF – možné problémy Vedení organizace rozhodne o CAF, ale nikdo není ochoten vytvořit týmu podmínky pro provedení sebehodnocení Neproběhne dostatečné proškolení koordinátora CAF nebo týmu Tlak vedení na dosažení vyššího hodnocení za každou cenu, bez skutečného zájmu něco zlepšit Nepochopení otázek, nepochopení některých pojmů Neexistence vize Neměří se spokojenost Tvrzení, že popisovat procesy není třeba, protože vše je v zákonech

Benchmarking „porovnání s ostatními“ za účelem nalezení dobré praxe a jejího uplatnění Nejde o kopírování lepších výsledků, důraz kladen na přizpůsobení se vlastním specifickým podmínkám Proces určování „kdo je nejlepší, kdo určuje standard pro porovnání a jaký je tento standard“ Různé druhy benchmarkingu: Strategický, funkční, výkonový, vnitřní, vnější Neustále opakující se proces

7 kroků benchmarking

Výhody a bariéry využívání benchmarkingu Zvyšuje efektivitu fungování VS Umožňuje nalézt vlastní strategické výhody Umožňuje předávání a sdílení zkušeností Bariéry Časová, finanční a personální náročnost Neschopnost či neochota pracovníků přijímat informace z okolního prostředí Tendence pokládat vlastní výsledky za lepší než výsledky ostatních Tendence považovat za nečestné napodobovat

Balanced Scorecard (BSC) Vznik v roce 1992 (Kaplan a Norton) Také známá jako metoda „vyvážených ukazatelů“ nebo „vyvážený úspěch“ Založena na procesním přístupu, vhodně se doplňuje s benchmarkingem Před jejím uplatněním nutno vyjasnit vizi a strategické priority Úkolem není stanovit vizi a strategii, ale zajistit jejich naplnění

Balanced Scorecard (BSC) 4 perspektivy (finanční a nefinanční měřítka) Finanční Zákaznická – organizace veřejné správy musí pokrýt celou společnost Interních procesů Učení se a růst

Balanced Scorecard (BSC) Zdroj: www.finance-management.cz

Přínosy a nevýhody Přínosy: Nevýhody: Snadnější komunikace strategie s občany Propojení strategického a operativního plánování Stanovení jasných cílů každému oddělení Zapojení do procesu strategického managementu celé organizace (strategie prezentována přehlednou formou) Nevýhody: Vyžaduje naprostou spolupráci celé organizace Poměrně administrativně náročná Nemá pevně stanovený formalizovaný proces pro použití BSC je pouze nástrojem na znázornění a realizaci dané strategie

Místní Agenda 21 (MA 21) Mezinárodní program zavádění udržitelného rozvoje na místní úrovni Vychází z mezinárodního dokumentu „Agenda 21“ – Světový summit OSN v Rio de Janeiro v roce 1992 Nejen environmentální program – spojení životních podmínek, sociálního, hospodářského a kulturního dění Cílem je zajištění vysoké kvality života a životního prostředí: Zkvalitňování správy věcí veřejných Strategický management Zapojování veřejnosti Využívání všech dosažených poznatků o udržitelném rozvoji Žádné zákonné normy či metodické postupy, jak zavádět MA21 Nutné vycházet z konkrétních místních problémů a požadavků

Přínosy a problémy MA 21 Přínosy: Problémy Kvalitnější a efektivnější práce veřejné správy Vyšší spokojenost obyvatel Aktivní zapojení obyvatel do veřejného života Promyšlený přístup ke strategickému managementu Problémy Nízké povědomí mezi obyvateli i pracovníky VS Chybějící ucelený systém koordinace „politické“ podpory Problematika financování Chybějící soubor kritérií a metod pro hodnocení dopadů MA21na rozvoj území

Štíhlá veřejná správa Orientace na dosahování cílů, úsilí o uspokojení požadavků zákazníka a odstraňování všech druhů ztrát (plýtvání) Časté druhy plýtvání: Nadbytečná práce plynoucí z neúčelnosti Zbytečná administrativní zátěž Čekání, nevytíženost Nadbytečná materiál, vybavení, majetek,… Chyby Nadbytečné přesuny Zbytečné pohyby, nepořádek

Řízení podle cílů (MBO) Snaha spojit cíle organizace s individuálním výkonem a rozvojem; snaha zvýšit motivaci zaměstnanců a jejich participaci na řízení organizace 3 základní kroky: Určování cílů a plánů na následující období Úsilí o splnění cílů v průběhu období Projednání dosažených výsledků po skončení období

Znalostní management Proces, který organizaci pomáhá identifikovat, vybrat, uspořádat, rozšiřovat a přenášet důležité informace a odborné znalosti Cílem dostat správné znalosti ke správným lidem ve správný čas Pracuje s tzv. intelektuálním kapitálem Poměrně mladý manažerský přístup Může přispět ke zvýšení výkonu, kvality, snížení nákladů, zlepšení spokojenosti, …

Reengineering Doporučován v případě potřeby radikální změny procesů v organizaci Zásadní přehodnocení a radikální způsob přestavby procesů v rámci organizace Cílem dramatické zdokonalení v oblasti nákladů, kvality, služeb a rychlosti

Děkuji za pozornost!