Umění potřebuje nového diváka!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Řeč, jazyk, mluva.
Vypracoval:Lukáš Matěja Vedoucí: Ing. Lenka Suchánková Konzultanti: Mgr. Martina Adámková Karel Chomout Jiří Málek.
- jako propagační prostředek
Didaktická média v dějepisném vyučování
Česká poezie 1. poloviny 20. století
Rozbor uměleckého textu
Sdružení Devětsil a jeho podoby
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Srovnávací a vědomostní test
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Umělecké směry 20. století
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Hodnota umění Estetika II.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Poezie ve světové literatuře
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Česká literatura 2. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Galerie umění Karlovy Vary PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE – květen 2016 Edukátorem snadno a rychle? Mgr. Lenka Tóthová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 14) Typografie, piktogramy, kaligrafie Název sady: Výtvarná příprava.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Nakladatelé, knižní kultura, revue,
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
KALIGRAMY Tematická oblast
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Umění nakupuje u vetešníka
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Meziválečná poezie a drama
Masopust Tradice v obci.
Česká moderna.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
VY_12_INOVACE_Jir_I_10 Jaroslav Seifert
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
Sémiotika.
otázky a úkoly k textům a obrázkům
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
DADAISMUS.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Umění potřebuje nového diváka! Devětsil a obrazové básně Jindřich Štýrský: White Star Line, 1923. Text: Karel Teige: Umění dnes a zítra, Jindřich Štýrský: Obraz buď plakátem!

Osnova A: Metoda hledá/sleduje umění zaumny jazyk, příznakovost, ostranenie Roman Jakobson – „poesie“ Jan Mukařovský – estetická funkce, hodnota, norma Bedřich Václavek – nový recipient v nové společnosti (marxismus) Karel Teige – nová sensibilita B: Umění hledá metodu futurologické pohlednice a obrázková satira Marinetti, obrázkové magazíny, film, pouliční reklama a ruská propaganda Obraz jako text aneb Cestovní kufr

A: Metoda hledá/sleduje umění Velemir Vladimirovič Chlebnikov (1885-1922): Zaum – znovu vynalézt slova Viktor Šklovskij (1893-1984): ostranenie (ozvláštnění, odcizení, vymknutí, defamiliarizace, odhlédnutí a hledání…..) Roman Jakobson (1896-1982):  „Co je poesie?“, in: Volné směry 30, 1933—1934, pp. 229—239. Jan Mukařovský: estetická funkce (znak-nástroj – o věci x umělecký znak: záměr – o postoji k věcem), vyřazení z praktického užití nadřazenost vztahů nad prvky struktury (př. Seifert: Počitadlo)

Jaroslav Seifert: Na Vlnách TSF, 1925. Vztahy mezi prvky významové struktury (grafémy, grafické značky) výjimky v pravidelnosti nevypočitatelnost

Bedřich Václavek: nový recipient v nové společnosti (marxismus a avantgarda)

Karel Teige – reprodukovatelnost originálu a nová sensibilita „OBRAZOVÉ BÁSNĚ, které jsou řešením problémů společných malbě a poezii. Tato fuse pravděpodobně vyvolá dříve či později likvidaci, třeba pozvolnou, tradičních způsobů malířských a básnických. Obrazové básně jsou zcela konformní aktuálním požadavkům. Mechanická reprodukce umožňuje knižní formu obrazu. Bude nutno vydávat knihy obrazových básní. Mechanická reprodukce obstará zlidovění umění ve velkém a bezpečně. Tisk je prostředníkem mezi uměleckou produkcí a diváky, ne muzea a výstavy (…) Mechanická reprodukce a tisk učiní posléze zbytečnými originály, vždyť přece rukopisy házíme po otištění do koše“ (Disk 1, 1923) Reprodukované umění přestává být fetišem (rukodělným originálem), absolutním zbožím (s reziduální funkcí) a narušuje afirmativní charakter kultury >> má revoluční charakter (svou věcnou podstatou nikoliv obsahem!)

Z teorií Devětsilu: Josef Šíma: „REKLAMA dotýkajíc se prostředků, které doba dává, jest měnitelna, tudíž v stálém kontaktu se životem. Ustrnutí znamenalo by konec a bezúčelnost, kde účelnost jest vším.“ (Život II, 1922) Karel Teige: Moderní zrak „vychovaný městskou civilizací a podívanou soudobého života, novými barevnými škálami, prudce křičícími barvami, rozvrženými geometricky a ortogonálně.“ (Typografia 34, 1927) Zdeněk Rossman: „nové zdroje lyrického ukojení!“ (Index 1, 1929)

B: Umění hledá metodu

Guillame Apollinaire (1880-1918): Salut Monde… (1918)

Reklama v ulicích

Obrázkové magazíny a pohlednice František Halas: „Tovární, sériová výroba je basí, na níž by mohla produkce pohlednic vyrůsti na nejprospěšnější propagační a reklamní prostředek nové krásy, nových forem, nové poesie. (…) Pánové továrníci, kdo z vás začne? V prvé řadě obrazové , fotomontážní básně…“ (Pásmo, 1925)

Film (plakát, časopisy, lobby cards)

Ruská foto-montáž

Obraz jako text

Obraz jako text

Murayama Tomoyshi Oura Shúzó Yanase Masamu

Yanase Masamu-Kapitalista 1924