Rozmanitost podmínek života na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
Pouště a polopouště.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Skupiny hudebních nástrojů
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DÁNSKO A ISLAND Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Podnebné pásy – tropický pás
VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOVĚDA 5
Savci biomů světa 8. ročník.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Test Čtvrtek, 2.3..
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
OLOMOUCKÝ KRAJ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní společenstva - lesy
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jméno autora výukového materiálu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření říjen 2011 Ročník
Ekologie a ochrana přírody
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Biomy.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Přírodní krajiny - test
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
NORSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Základní společenstva – skály a hory
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Česká hymna a její tvůrci
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_35_ vodní_rostliny_ad1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Rozmanitost podmínek života na Zemi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_11_ROZMANITOST PODMÍNEK ŽIVOTA NA ZEMI Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 8. dubna 2012 Odpilotováno dne 21. května 2012 ve třídě IV.B Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Přírodověda Tematický okruh Rozmanitost přírody Téma Rozmanitost podmínek života na Zemi Klíčová slova podmínky života, mírné pásmo, roční období, pouště, kaktusy, sukulenty, pryšce, tropický deštný les, liány, období dešťů, období sucha, polární den, polární noc, jeskyně, netopýr

Rozmanitost podmínek života Podmínky života na Zemi jsou na Zemi velmi rozmanité (moře a oceány, ostrovy, pevniny, nížiny, pouště, polární oblasti) důležitý je dostatek vody, světla, tepla, živin či potravy v oblastech s nepříznivými podmínkami přežijí jen ty nejlépe přizpůsobivé organismy v dávných dobách se podmínky na Zemi měnily (více teplo – více zima, více sucho – více vlhko, měnil se i povrch souší a hloubka oceánů) proto se rozrůzňovaly i organismy (pouště, tajgy, savany, ledové oblasti)

Rozmanitost podmínek života mírné pásmo: střídají se 4 roční období (organismy se přizpůsobily přečkávají zimu různě – zimní spánek, odlet ptáků do teplejších krajů, ryby u dna, opadání listů u rostlin, oddenek atd.) v jiných pásmech se střídají třeba jen 2 období (tropy – období dešťů a období sucha, póly – polární den a polární noc, vždy půl roku)

Rozmanitost podmínek života místa s nedostatkem vody (pouště): chudý život rostliny – chráněny před ostrým sluncem silnou pokožkou nebo chlupy – dlouhé kořeny – zdužnatělá těla plná vody (sukulenty – kaktusy, pryšce) - živočichové – naučili se s vodou v těle hospodařit (vydrží spíše býložravci – vodu berou z rostlin, masožravci se zdržují raději poblíž vodního zdroje)

Rozmanitost podmínek života tropický deštný les: nejlepší podmínky pro život (celý rok teplo, prší snad každý den) žije zde nejvíce druhů organismů (hlavně dřeviny – stromy a liány, bylin málo rostou ve stínech stromů, živočichové spíše menší, hlavně bezobratlí) deštný prales na ostrově liány v Západních Fatu Hiva Ghátách (Indie)

Rozmanitost podmínek života polární oblasti: stále zima těžké podmínky (jen 2 roční období) málo rostlin, méně i živočichů (hlavně poblíž moří, se silnou vrstvou tuku izolace) Antarktida

Rozmanitost podmínek života vysoké hory: složitý život jako v polárních oblastech nestřídá se však polární den a polární noc (velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí) v nejvyšších horách však už organismy nežijí Himaláj z vesmíru Alpy (Švýcarsko)

Rozmanitost podmínek života voda (moře a oceány): bohatý život jako na pevninách netrpí nedostatkem vody poměrně stálá teplota vody u hladiny i dostatek světla v hloubkách ale tma (živočichové tam žijící často nemají oči orientují se jinými smysly) Skalára vysoká

Rozmanitost podmínek života život ve věčné tmě: v mořských hlubinách, v jeskyních, pod zemským povrchem organismy se přizpůsobily tmě a světlo jim vadí v úplné tmě pouze živočichové, houby a bakterie (rostliny potřebují aspoň trochu světla) živočichové jsou zde často slepí, bledí a průsvitní jeskyně (Nové Mexiko) netopýr

Rozmanitost podmínek života Odpovězte na otázky: Proč nežijí na všech místech na Zemi stejné organismy? Co ovlivňuje život organismů u nás a v dalších zemích ležících v mírném pásu? Jak u nás přežívají zimu rostliny? Jak živočichové? Jak jsou přizpůsobeny životu v poušti rostliny a jak živočichové? Čím se liší život v tropickém lese od života v lese mírného pásu? Jaké jsou podmínky pro život ve vysokých a nejvyšších horách? Proč je život v mořích a oceánech opravdu hodně bohatý? Jsou u nás místa, kde žijí organismy přizpůsobené životu ve věčné temnotě?

Mgr. Renáta Jehličková 8. dubna 2012 Určeno pro 4.ročník ANOTACE Výklad Popis rozmanitosti podmínek na Zemi a způsobu přizpůsobení organismů v nich žijících Seznámení s konkrétními oblastmi na Zemi a popis jejich podmínek Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si učiva

Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Dančák, Martin, Mgr., PhD.: Rozmanitost přírody: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-227-7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Fr%C3%BChling_bl%C3%BChender_Kirschenbaum.jpg/220px-Fr%C3%BChling_bl%C3%BChender_Kirschenbaum.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Vall%C3%B8_Road.jpg/220px-Vall%C3%B8_Road.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/Autumn-TheCzechRepublic-Vysocina.jpg/220px-Autumn-TheCzechRepublic-Vysocina.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Wintry_scenery.jpg/270px-Wintry_scenery.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Desert_-_Inner_Mongolia_edit.jpg/220px-Desert_-_Inner_Mongolia_edit.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Dromedary.02.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Carnegiea_gigantea.JPG/220px-Carnegiea_gigantea.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Rainforest_Fatu_Hiva.jpg/250px-Rainforest_Fatu_Hiva.jpg

Použité zdroje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/LianaIndia.jpg/220px-LianaIndia.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Transantarctic_mountain_hg.jpg/120px-Transantarctic_mountain_hg.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Polar_Bear_2004-11-15.jpg/120px-Polar_Bear_2004-11-15.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Pygoscelis_papua.jpg/88px-Pygoscelis_papua.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Himalayas.jpg/350px-Himalayas.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Grosser_Aletschgletscher_3178.JPG/350px-Grosser_Aletschgletscher_3178.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/Cancun_1600.jpg/220px-Cancun_1600.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Bottlenose_Dolphin_KSC04pd0178.jpg/220px-Bottlenose_Dolphin_KSC04pd0178.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Group_of_Pterophyllum_Altum.jpg/300px-Group_of_Pterophyllum_Altum.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Big-eared-townsend-fledermaus.jpg/258px-Big-eared-townsend-fledermaus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Lechuguilla_Cave_Pearlsian_Gulf.jpg/300px-Lechuguilla_Cave_Pearlsian_Gulf.jpg