DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.4 Historie starověkého Egypta, náboženství, způsoby pohřbívání.
Advertisements

STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.5 Opakování starověkého Egypta Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.3 Starověký Egypt – přírodní a životní podmínky, společnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_03 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-13 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Mimoevropské literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Romantismus.
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vznik česky psané literatury
Digitální učební materiál
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Různé podmínky života na Zemi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sumerové Starověký přední východ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
CIVILIZACE ?????.
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Revoluce ve Francii
Výtvarné umění starověkého Egypta
Česká hymna a její tvůrci
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Opakujeme dějepis na II. stupni
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Kultura, umění a literatura starověku Téma Orientální literatura – Mezopotámie a Egypt Ročník 1. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby 2. 10. 2012 Anotace Žáci se seznámí s nejvýznamnějšími starověkými literárními památkami z oblasti Mezopotámie a Egypta.

ORIENTÁLNÍ LITERATURA

ORIENTÁLNÍ LITERATURA písemnictví Asie a Afriky, kde vznikly nejstarší civilizace v době, kdy Evropa byla ještě v hlubokém pravěku Mezopotámie Egypt Indie Čína hebrejské písemnictví

Mezopotámie označení je řeckého původu a znamená Meziříčí rozsáhlé území v povodí středního a dolního toku Eufratu a Tigridu = dnešní Irák

Obyvatelstvo Mezopotámie Sumerové – na jihu, přišli v polovině 4. tis. př. n. l., žili v městských státech – např. Ur, Uruk, Kiš, Lagoš) Asyřané – na severu Babyloňané – na jihu

Klínové písmo vznik na přelomu 4. a 3. tis. př. n. l. název podle psacího náčiní – rákosové klínky záznamy na hliněných tabulkách – byly ukládány v rozsáhlých knihovnách – nejslavnější založil ve svém paláci v Ninive asyrský panovník Aššurbanipal

Epos o Gilgamešovi původně cyklus legend šířený ústně už ve 3. tis. př. n. l. zapsáno jako epos o 12 zpěvech pochází z 2. tis. př. n. l. hrdinou je král města Uruku, který údajně vládl 126 let a byl ze 2/3 bůh a z 1/3 člověk

Děj eposu o Gilgamešovi Gilgamešova vláda byla velmi tvrdá, obyvatelé proto požádali bohy o pomoc bohové vytvořili polodivocha Enkidu, který v zápase Gilgameše porazí, ale nakonec se spřátelí a uskuteční spolu řadu hrdinských činů Enkidu urazí bohyni, přivolá její kletbu a umírá

Děj eposu o Gilgamešovi Gilgameš je zoufalý, má strach ze smrti, a proto se vydává za Utamapištimem, který jako jediný přežil potopu světa a stal se nesmrtelným (předobraz biblické potopy) Gilgameš se nakonec nesmrtelným nestane, protože nevydrží 6 dní a 7 nocí bdít, a když vyloví ze dna oceánu rostlinu nesmrtelnosti, pozře mu ji had

Přečtěte si ukázky v čítance na s. 21-22 Co marně hledal a po čem toužil Gilgameš? K jakému závěru došel? V čem našel smysl života? Toužil po nesmrtelnosti. Bude dál žít prostřednictvím svého díla (hradby chránící město. To, co vykonal pro ostatní, dalo jeho životu smysl.

Egypt počátky písemnictví od 4. tis. př. n. l. hieroglyfické písmo nejstarší památky = texty pyramid (nápisy na stěnách královských hrobek) knihy mrtvých – texty o posmrtném životě, psané na svitky papyru, které se vkládaly do hrobu

Vlastní životopis Sinuhetův vznik kolem r. 1950 př. n. l. děj situován do 20. st. př. n. l. věrně zachycené dobové reálie psychologicky přesvědčivé vylíčení pocitů člověka vytrženého z prostředí, na které byl zvyklý Mika Waltari: román Egypťan Sinuhet (1945)

Vlastní životopis Sinuhetův Sinuhet = vysoký královský úředník, musel proti své vůli opustit Egypt prchl do Sýrie, kde se proslavil jako vojevůdce, přemohl i obra (předobraz starozákonního příběhu o boji Davida s Goliášem) touží se vrátit do Egypta kvůli rituálnímu pohřbu nový král ho vyzve k návratu

Hymny oblíbený žánr chvalozpěvy oslavující boha Ré, řeku Nil apod. nejznámější Achnatonův Hymnus na slunce (asi 1360 př. n. l.) Přečtěte si ukázku v čítance na s. 23. Proč autor oslavuje slunce? Uctívá slunce jako zdroj života.

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1 SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN 80-7235-154-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka I. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-310-0. vlastní archiv autorky

OBRÁZKY: PEEL, Mike. fr.wikipedie.org [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:British_Museum_Flood_Tablet_1.jpg>. NEZNÁMÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hero_lion_Dur-Sharrukin_Louvre_AO19862.jpg NEZNÁMÝ. starovekyegypt.net [online]. [cit. 3.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.starovekyegypt.net/pismo/img/kniha-mrtvych-79.php>. NEZNÁMÝ. sk.wikipedia.org [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Aten_disk.jpg>.