NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus TEMA: Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na českou literaturu v období romantismu a osobnost K. H. Máchy. Předpokládá se znalos díla Máj. (povinná četba) Specifické potřeby: K. H. Mácha – Máj text, kniha Klíčová slova: K. H. Mácha, Máj, myšlenka slovanské vzájemnosti Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
Český romantismus
30.-40. léta 19.století navazuje na tradici NO (další etapa) pozornost věnována myšlence slovanské vzájemnosti – až nekritický oslava – tzv. vlastenčení později Metternichův absolutismus – cenzura u nás má romantismus jinou podobu než ve světě
Karel Hynek Mácha rád se odlišoval (nosil plášť revolucionářů) hrál v Kajetánském divadle, kde se setkal s Tylem – dílo ROZERVANEC miloval přírodu a cestování – hrady Bezděz, Točník sepsal místa, která navštívil – HRADY SPATŘENÉ POUŤ KRKONOŠSKÁ
realita života s dívkou Lori čeká dítě začíná pracovat jako úředník v Litoměřicích stále podnikal výlety na kopec Radobýl a všiml si, jak v Litoměřicích hoří a spěchal to říct – nachladil se a zemřel na zápal plic později se k jeho odkazu přihlásila skupina MÁJOVCŮ
pohřben na Vyšehradě „Dalekáť cesta má, marné volání“
Tvorba Poezie – pocit pesimismu - nihilismus – víra v nic Próza – Obrazy ze života mého Cikáni
Máj lyricko-epická báseň Máj odsouzen – hl. hrdina zabije otce kvůli dívce špatných mravů Mácha chtěl oklamat cenzuru – hlavní účel oslava přírody autostylizace – závěrečné zvolání – Hynku, Viléme, Jarmilo! Vilém přijímá svůj trest – „Čí vinnou kletbu nesu? Ne, vinnou svou!“ Jaká struktura díla? (členění textu) Jak skončil Vilém? Koho viní z toho, co udělal? Existuje podobnost mezi Vilémem a Máchou? Pokud ano, jaká?