Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Helena Špinarová Název: VY_32_INOVACE_01 3Š Čeština-mateřský jazyk Téma: Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0305
Co je mateřský jazyk? - první jazyk, kterému se dítě učí - jazyk, který se používá na území daného státu
Jaké jsou mateřské jazyky v jiných městech Evropy? Zkus přiřadit, jaký jazyk je podle tebe v daných městech mateřský. Klepni na dvojice, které k sobě patří – v případě správného výběru budou mít stejnou barvu.
Londýn němčina Paříž slovenština Berlín řečtina Bratislava francouzština Řím angličtina Athény italština
Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé. Některé z jazyků jsou si podobné, např. slovenština, čeština a polština. Víte proč? Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé.
Místa Kúriť Proč Mačka Ak Prečo Topit Teraz Kočka Miesta Teď Jestli
Jiné způsoby dorozumívání I když používáme jazyka v mluvené a psané řeči, můžeme se domlouvat jinými způsoby. Víte jak? - Gesty = tj. pohybem rukou, nohou a těla při mluvení - Mimikou = tj. výrazem a pohybem tváře
Vyzkoušejte si to! Zkuste gesty a mimikou (bez mluvení) vyjádřit následující: Nějaké sloveso Nějaké podstatné jméno Nějaké citoslovce Pocit nebo náladu
A teď malá obměna. Zkuste odpovědět beze slov: Půjdeš odpoledne na hřiště? Kudy se jde do obchodu? Dej spolužákovi nějaký příkaz, tak, aby ho mohl splnit. Beze slov!
K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky. Přiřaď, co znamenají. Kde se s nimi setkáváme? Umývárna Toalety Ubytovna Zákaz vstupu psů.
Co napsal o češtině J.Seifert? Vraťme se ještě k básníkovi. Poví nám něco? Jistě poví! A řekne to v té krásné řeči, již děcko slyší poprvé a kterou v době nebezpečí bránili jsme vždy do krve.
Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš! A když se v básník rozezpívá, pro slzy v očích nevidíš. Vraťte se k textu a podtrhněte výrazy, ze kterých je patrný vztah básníka k češtině. Zpět k básni
A zase zpět k textu. Vyzkoušejte si, jestli jste nezapomněli slovní druhy. Určete je v první sloce. Zpět k básni
V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves. Zkuste u nich určit mluvnické kategorie. Zpět k básni
A čeká vás poslední úkol A čeká vás poslední úkol. Zamyslete se nad tím, která řeč se vám nejvíce líbí a pár větami napište proč. Která řeč u většiny z vás vyhrála?
Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al. Český jazyk 5 : učebnice pro 5.ročník. Brno : Nová škola, 2005. 144 s. Obrázky použity ze sady Microsoft Office.