Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu: Impresionismus Předmět: Český jazyk Ročník: 9. Časová dotace: 1 hodina Datum ověření: 17. 10. 2012 Jméno autora: Mgr. Magdalena Obšivačová Klíčová slova: Impresionismu s ve výtvarném umění, poezii, hudbě Výchovné a vzdělávací cíle: Žák se seznamuje s jedním s uměleckých směrů v různých oblastech umění, nalézá jeho prvky a znaky, sleduje cíle, ke kterým vedly postoje autorů – což může aplikovat i u jiných směrů analogií. Žák je veden k interpretaci uměleckého díla. Rozvíjí dovednost subjektivního zobrazení. Rozvíjené klíčové kompetence: Sociálně personální a komunikační, k učení Anotace, metodický list: Prostřednictvím prezentace získává žák představu o impresionistickém umění, vnímá a analyzuje ukázky poezie, hudby a výtvarného umění Použité zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=FNUN2PkunS4 http://www.bontonline.cz/ceska-filharmonie-libor-pesek-debussy-more-obrazy-099925039622/ http://www.allposters.cz/-st/Impresionismus-Plakaty_c1132_.htm Popis hodiny Probíhá prezentace s komentářem učitele a dotazy a úkoly na žáka. Žákům jsou zadány úkoly pro samostatnou práci formou domácího úkolu. Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Výraz imprese znamená vjem, dojem nebo otisk. Již sám název vypovídá o způsobu práce, jde tedy o zachycení dojmu, kterým na umělce zapůsobil okolní svět během jediného okamžiku. Výraz „prchavý okamžik“ je základním impresionistickým pojmem. http://cs.wikipedia.org/wiki/Impresionismus_%28hudba%29
Imprese, východ slunce
IMPRESIONISMUS V LITERATUŘE Literární impresionismus se projevil především posílením lyričnosti a hudebností verše. Tematicky se orientoval na intimní a přírodní poezii. Dále došlo k vyjadřování v náznacích, popisování emocí a nálad. Z toho logicky vyplývá, že se impresionismus objevoval především v básních, kde lze poměrně dobře vystihovat nálady a pocity, pokud se objevil v próze nebo dramatu, byly u hrdinů také vyzdvihovány především jejich pocity a nálady, což nutně vedlo k chatrnosti děje. http://cs.wikipedia.org/wiki/Impresionismus
ČEŠTÍ PŘEDSTAVITELÉ Antonín Sova - Květy intimních nálad Karel Hlaváček - Pozdě k ránu
U řek mám večer vlažný rád, u řek, kde plno mušlí leží, ANTONÍN SOVA - U řek U řek mám večer vlažný rád, u řek, kde plno mušlí leží, kde zvolna z řek vstává chlad a bílá pěna z dálky sněží. U řek mám břízy nejraděj a olše, do nichž stín se dere, a cvrčků šum a vážek rej a v dálce města rysy šeré. http://ld.johanesville.net/sova-06-kvety-intimnich-nalad?page=1
http://www. bontonline http://www.bontonline.cz/ceska-filharmonie-libor-pesek-debussy-more-obrazy-099925039622/#
Autorem hudby je CLAUDE DEBUSSY ????? NÁZEV ?????
MALÁ NÁPOVĚDA
Pokuste se vyjádřit náladu, kterou ve vás vyvolává následující obraz.