Metody a techniky sociologického výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Metody výzkumu Dotazník.
Výzkum v sociologii Mgr. Ivana Olecká.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Metody výzkumu Dotazník.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody a techniky sociologického výzkumu Sociologický výzkum v umění a kultuře

Opakování Charakterizujte 3 úrovně porozumění – popisu společenských jevů? Na které z nich je primárně sociologický výzkum zaměřen? Uveďte příklady témat pro sociologický výzkum v oblasti: Umělecká tvořivost Umělecký život Trh s uměním V čem spočívá sociologická pozice Jana Mukařovského ve vztahu k umění a estetice?

Typologie výzkum

Jak můžeme zkoumat sociální jevy Teoretický výzkum Aplikovaný výzkum Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum Synchronní, diachronní Výzkum, průzkum

Typy sociologického výzkumu jednorázové případová studie – intenzivní zkoumání 1 parciálního sociálního jevu na 1 objektu srovnávací výzkum – více jednotek replikační prostý – výzkumná akce se zopakuje v určitém časovém odstupu od výzkumné akce longitudinální – jeden jediný projekt, počítá s opakováním akce na stejném souboru panelový – reprezentativní soubor, který je průběžně sledován, je za to placen, nejčastější technika – dotazník

Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metod Tvrdé Měkké Fixní Flexibilní Objektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Silná redukce počtu sledovaných jedinců.

Komplementarita Kvantitativní i kvalitativní výzkum jsou vzájemně komplementární. Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat v nekonečném kruhu. Kvalitativně se často postupuje například v předvýzkumu kvantitativně zaměřených studií. Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu.

Kvalitativní výzkum

Techniky kvalitativního výzkumu Pozorování Interview S návodem Narativní Skupinové Studium dokumentů

Interview Problémy Způsob dotazování Důvěra Paměť narátora (konstrukt, rekonstrukt) Rozhovor jako artefakt (nahrávka, přepis) Způsob dotazování Standardizované Polostandardizované Nestandardizované

Interview – jako proces Realizace interview 2 setkání 3 fáze – vstupní, vnitřní, externí Interview jako proces (Itw) Narátor vypráví (Itw) Narátor sám objevuje nové vztahy (Itw) Tazatel kondenzuje, intepretuje a nechává potvrzovat (Přep) Interpretace Re-interview Pozorování chování narátora

Interview - interpretace Analýza prostředí Neverbální složka Obsahová analýza Psychologická analýza Jazyková analýza Analýza smyslu sdělení

Typy otázek Zkušenost Chování Názory a hodnoty Pocity Znalosti Vnímání Demografické a kontextové

Kvantitativní výzkum

Kvantitativní výzkum Kvantitativný výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných Cílem je obvykle testování hypotéz. K tomu využívá pracovní hypotézy, operační definice, indikátory

Než začneme se sběrem dat Literatura a konzultace Vstup do sociální systému Seznámení se s prostředím Pilotáž Kontrola validity a spolehlivosti Sběr a zpracování dat

Jak sbíráme data? Studium hmotných výtvorů Pozorování Rozhovor Analýza dokumentů Pozorování Rozhovor Dotazníky

Analýza dokumentů Druhy dokumentů primární – informace v surovém stavu sekundární – přepracované primární veřejné – noviny, statistiky osobní – deníky, autobiografie, foto

Analýza dokumentů Obsahová analýza doplňující technika, informační zdroj nepatří mezi techniky terénního sběru informací slouží objektivnímu systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu jakéhokoli sdělení – poznání kvality obsahových prvků, poznání myšlenek, názorů, motivací

Pozorování Úplný účastník Účastník jako pozorovatel Pozorovatel jako účastník Úplný pozorovatel

Rozhovor jednostranný kontakt, z vůle jedné strany – druhá s ním souhlasí navázání kontaktu → oslabení respondentova ostychu, možnost podání vysvětlení, kontrolovatelnost situace pracná a nákladná technika sběru informací, časově náročný, velký počet tazatelů, málo přesvědčivá anonymita minimalizuje se možnost vynechání odpovědi, jistota, že odpovídá správná osoba

Rozhovor Riziko zkreslení Osoba tazatele Efekt záhlaví Otázka utvoří postoj (před-výzkum, filtrační otázky)

Rozhovor Záznam informací papír a tužka = narušení spontánnosti paměť = nespolehlivá, magnetofon, diktafon, skrytá kamera – vyvolávají psychologické obtíže u respondenta, náročnost přepracování (přepsání) pro respondenta může být nepřijatelné vyslovit nepříjemnou alternativu

Dotazník Výhody málo nákladný rychlá příprava i zpracování menší požadavky na počet výzkumníků možnost získání informací od vzdálených osob malé požadavky na zaškolení spolupracovníků větší čas na rozmyšlení pro respondenta poměrně přesvědčivá anonymita Nevýhody možnost přeskočení otázky možnost zodpovězení jiným člověkem nebo rodinným týmem nízká návratnost

Dotazník Zvýšení návratnosti rozdat dotazníky v prostorově koncentrované společnosti („bezbranné“ skupiny – studenti, vojáci, zaměstnanci) poštou – poštovné hrazeno, kvalita papíru, dostatek místa na odpovědi po určitém čase (14 dnů) poslat respondentům upomínku odměna za vyplnění dotazníku

Dotazník Forma Rozsah a počet otázek Grafická úprava Formát a velikost písma

Tvorba a kladení otázek

Typy otázek Otevřené Uzavřené Dichtomické Polytomické Výběrové Vylučovací Stupnicové – pořadí variant Komparativní – kombinace výčtové a stupnicové

Typy otázek – podle funkce v dotazníku Filtrační Nepřímé Kontrolní

Kladení otázek Otázky mají být: Vyčerpávající. Srozumitelné, ne příliš dlouhé a složité formulace. Jednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „v poslední době, často“). Nesmí znechutit - způsob vyplnění musí být srozumitelný i člověku s nižším vzděláním. Pozor na sugestivní otázky a na ješitnost!

Chybně formulované otázky 1. Dvojitá „dvouhlavňová“ otázka (double-barrel question) – otázka vyžadující jednu odpověď o dvou nebo více věcech najednou. Jste šťasten ve svém manželství a práci?

Chybně formulované otázky 2. Chybná nabídka odpovědí Vaše vlasy jsou žluté, purpurové, zelené nebo modré?

Chybně formulované otázky 3. Zjišťuje všechno najednou Vyjmenujte prosím všechny místa, kde jste v posledních pěti letech pracoval, zastávané profese a funkce, váš plat a proč jste odešel/a.

Chybně formulované otázky 4. Mlhavá otázka Chodíte často tančit?

Chybně formulované otázky 5. Všeobjímající otázka Co si myslíte o Středním Východě?

Chybně formulované otázky 6. Otázka v žargónu (hantýrce) Zdá se vám, že váš manžel má sebe-aktualizovanou autonomní strukturu osobnosti?

Chybně formulované otázky 7. Zavádějící otázka Proč jste šťastný jako zaměstnanec policie?

Chybně formulované otázky 8. Otázka o názoru někoho jiného Myslíte si, že vaše rodiče potěšila výstavba nové školy?

Cvičení

Metodologie – model Teorie Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně Teoretické pojmy Operacionalizace Sociální realita

Operacionalizace 4 etapy (Lazarsfeld) – postup operacionalizace 1. Reprezentace představy 2. Specifikace pojmu – množina indikátorů 3. Výběr indikátoru(ů) 4. Formalizace znaku Cvičení – vytvořte operacionální definice: Student Příjem Poslech hudby Čtenář Návštěvník galerie

Opravte otázku Máte rádi jogurty a mléko? a) ano b) ne

Opravte otázku Řekl byste, že máte rád sýr? ano ne

Opravte otázku Bijete někdy své děti? ano ne

Opravte otázku Jak často bijete své děti? nikdy zřídka často

Opravte otázku Falšuje někdo z Vašich spolupracovníků úkolové listy? ano ne

Opravte otázku Kouříte marihuanu? ano ne

Opravte otázku Jaké televizní programy nejčastěji sledujete? zpravodajské telenovely dokumentární talk-show