Název: Rychlost chemické reakce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Advertisements

průběh chemických reakcí
PRŮBĚH CHEMICKÉ REAKCE
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Kinetika chemických reakcí
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
A B Rychlost chemické reakce time D[A] Dt rychlost = - D[B] Dt
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
FS kombinované Chemické reakce
Zkoumá rychlost reakce a faktory, které reakci ovlivňují
VY_32_INOVACE_05-14 Chemická kinetika I
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Kinetika ∆c ∆t.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Termodynamika a chemická kinetika
CHEMICKÉ REAKCE.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Aplikuje poznatky.
Kinetika chemických reakcí
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
CZ.1.07/1.1.10/ Chemie 9.ročník Mgr. Daniela Ponertová.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Chemický děj.
Kinetika ∆c ∆t.
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Základy chemických technologií 2009 TECHNOLOGICKÉ PROCESY CHEMICKÉ PROCESY:TAKOVÉ TECHNOLOGICKÉ POSTUPY, PŘI KTERÝCH DOCHÁZÍ K CHEMICKÉ PŘEMĚNĚ SUROVINY,
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kinetika chemických reakcí
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Reakční kinetika předmět studia reakční kinetiky
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
VIII. Chemické reakce : KINETIKA
Základy chemické kinetiky
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Ch_018_Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Ch_018_Chemické reakce_ Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
ZŠ Benešov, Jiráskova CHEMIE Vlivy na rychlost chemických reakcí – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
R YCHLOST CHEMICKÉ REAKCE RNDr. Marta Najbertová.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
ANOTACE: MATERIÁL JE URČEN PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU A SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉHO UČIVA. VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.14_UHLÍK Název: Uhlík.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Reakční kinetika.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
CHEMICKÁ KINETIKA. chemické vazby vznikají a zanikají při chemických reakcích.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název: Rychlost chemické reakce VY_32_INOVACE_CH.9.A.10-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.10_RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE Název: Rychlost chemické reakce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma: Chemické reakce/Rychlost chemické reakce Vytvořeno: 28. 12. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.

Aby proběhla chemická reakce, musí se částice reaktantů srazit. Účinná srážka nastane tehdy, když jsou částice vhodně prostorově orientovány a mají dostatečnou aktivační energii. Aktivační energie EA – energie potřebná k tomu, aby chemická reakce proběhla.

Rychlost chemických reakcí zkoumá reakční kinetika. Existuje několik faktorů, které rychlost chemických reakcí ovlivňují. Napadají tě některé faktory ovlivňující rychlost chemické reakce?

1. Koncentrace Látková (molární) koncentrace udává množství molů rozpuštěné látky v celkovém objemu roztoku. S rostoucí koncentrací reaktantů roste i rychlost chemické reakce. Čím větší počet částic, tím je větší šance, že dojde ke srážce.

2. Teplota Rostoucí teplota zvyšuje rychlost pohybu částic reaktantů. Větší rychlost pohybu částic zvyšuje pravděpodobnost srážky částic. Vyšší teplota reakční směsi zvyšuje i rychlost chemické reakce. Proto uchováváme potraviny v chladničce.

3. Povrch Aby reakce probíhala co nejrychleji, musí být látky v co největším kontaktu. Čím větší je povrch reagujících látek, tím rychleji reakce probíhá.

4. Katalyzátor Chemické reakce, které mají velkou aktivační energii probíhají pomalu nebo vůbec. Pro ovlivnění rychlosti chemické reakce se používají tzv. KATALYZÁTORY. Tyto látky se účastní reakce ale zůstávají neměnné. Nejčastěji se jako katalyzátory používají různé kovy – platina, nikl, měď. V chemickém průmyslu je více jak polovina reakcí katalyzovaných.

Slyšel jsi už někdy pojem katalyzátor? Katalyzátor je dnes součástí všech moderních automobilů. Jaký význam má automobilový katalyzátor? Přeměňuje škodlivé látky, které produkuje motor na méně škodlivé. Snižuje tak emise výfukových plynů.

Látky, které snižují účinek katalyzátoru, se nazývají katalytické jedy. Automobilovým katalyzátorům škodí sloučeniny olova. Olovo totiž snižuje katalytický účinek vzácných kovů, používaných v automobilových katalyzátorech. Automobily s katalyzátorem vyžadují používání bezolovnatého benzínu.

Inhibitory Víme už tedy, že katalyzátory jsou látky, které zvyšují rychlost chemických reakcí. Naopak látky, které rychlost chemických reakcí snižují, nazýváme INHIBITORY. Mezi tyto látky patří i stabilizátory. Například stabilizátory potravin prodlužují jejich trvanlivost.