Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Transformace přesné úpravy objektů můžeme provádět pomocí příkazu Transformace v Galerii Přemístění objektu na určité místo nastavíme hodnoty pro body X, Y – nové souřadnice označeného bodu v matrici potvrdíme (obr. 1)
matrice obr. 1
pokud chceme Změnit rozměry objektu, zatrhneme relativní volbu, označíme bod v matrici (ten zůstane na původním místě) a zadáme nové hodnoty změnu velikosti můžeme provést i zadáním nových hodnot v procentech potvrdíme (obr. 2)
obr. 2
Přesné otočení objektů nastavíme úhel otáčení v matrici označíme bod, který zůstane na svém místě směr otáčení je proti směru otáčení hodinových ručiček potvrdíme (obr. 3)
Zešikmení objektů zadáme vodorovný nebo svislý směr zešikmení označíme v matrici bod, se kterým budeme pohybovat potvrdíme (obr. 4 a 5)
obr. 4
obr. 5
Používání pera U obrysu pera můžeme například měnit sílu čáry (obr. 6) barvu čáry (obr. 7) typ čáry ( obr. 8) zakončení čáry (obr. 9) kaligrafické vykreslování (obr. 10)
Galerie – Výplň – Pero obr. 6 obr. 7
obr. 8
obr. 9
obr. 10
Barevné přechody V Zoner Callisto můžeme volit mezi 6 druhy barevných přechodů (obr. 11) lineární 11a) kónický 11b) kruhový 11c) obdélníkový 11d) křížový 11e) přizpůsobivý 11f)
obr. 11
Galerie – Výplň – Editace – Výplň (obr. 12 a 13) další úpravy barevných přechodů provedeme změnou počtu kroků, úhlem, přidáním barev nástroje se zobrazí Galerie – Výplň – Editace – Výplň (obr. 12 a 13) obr. 12
obr. 13
Vyplňování obrázků barvami Využijeme získaných znalostí z předchozích snímků a snažíme se vytvořit co nejvěrnější podobu květiny (obr. 14)
obr. 14
Přechody objektů Velmi zajímavým prvkem v Zoner Callisto je přechod objektů, který vytvoříme následovně vytvoříme dva objekty výběrovým nástrojem je oba vybereme otevřeme Objekty – Vytvořit přechod potvrdíme (obr. 15) označíme nový objekt tvarovacím nástrojem změníme na křivku a pomocí směrnic tvarujeme (obr. 16)
obr. 15 obr. 16 obr. 15
Další úpravy můžeme provést rozbalením Objekty – Zdvojení (obr. 17)
Úpravy písma písmena v Zoner Callisto upravujeme stejně jako jiné objekty vytvoříme písmeno, převedeme na křivky a pomocí směrnic upravujeme (obr. 18 ) do upraveného písmene vyměníme výplň Galerie – Výplň – Bitmapy – Fraktál nebo Ze souboru (obr. 19)
Úpravy písma – Ořez vybereme si vytvořené písmeno s výplní (řezaný objekt) přes toto písmeno vložíme další objekt vytvarujeme jej tvarovacím nástrojem (vznikne řezací objekt) rozbalíme Galerie – Logické operace – Ořez označíme řezací objekt a klikneme na červený čtverec označíme řezaný objekt a klikneme na vedlejší čtverec potvrdíme (obr. 20)
obr. 18 obr. 18ob obr. 19 obr. 20
Úpravy písma Přechod objektů (i písmen) je popsán na snímku 22 obr. 21
Další efekty – psaní od ruky Zoner Callisto nabízí i možnost psaní textu od ruky pokud chceme originální tvar, můžeme takovýto text upravit pomocí tvarovacího editoru – změnit na křivky a pomocí směrnic upravit text dle našich představ vzhledem k možnostem programu je psaní od ruky zdlouhavé a výsledek nejistý, přesto originální (obr. 20)
obr. 20
Použitá literatura ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z http://www.callisto.cz. Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.