Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Český jazyk a literatura
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
České národní obrození
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Osobnosti národního obrození
Karel Jaromír Erben Kytice.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Božena Němcová Ladislava Helerová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ9_16 Sada DUMČeský jazyk 9 Předmět Český jazyk 9. ročník Název materiálu Božena Němcová Anotace Materiál.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Havlíček Borovský
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Lidové pohádky životopis Boženy.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.5 B. Němcová Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Božena Němcová VY_32_INOVACE_279_B. Němcová (7.roč.) Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Nádražní 683 Horní Slavkov šablona III/2.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Předmět: Český jazyk – Náš svět ( Člověk a jeho svět)
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Božena Němcová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Božena Němcová (1820 – 1862).
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová
Spisovatelé a ilustrátoři
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Karel Havlíček Borovský
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21 Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1091 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_104 Téma hodiny: Národní obrození – 3. fáze Doporučeno pro: 8. ročník základní školy Předmět: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Dagmar Michková Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Třetí fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah Národní obrození Třetí fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah

Vyvrcholení obrozeneckých snah (30. – 50. léta 19.st.) národní obrození se stalo celonárodním hnutím převažuje životní styl klidu a neměnnost životních hodnot (biedermeier) nad romantismem mladší generace směřuje k realismu

Fáze národního obrození Obranná fáze (80. léta 18.století – zač. 19. století) Ofenzivní fáze (poč. 19. století – konec 20. let 19. století) Vyvrcholení obrozeneckých snah (30. – 50. léta 19. století)

Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) jedna z největších osobností třetí generace obrozenců patří k zakladatelům moderního českého divadla zanechal studií, působil jako dramatik a herec byl také novinářem a aktivně se zapojoval do politické a vzdělávací činnosti po roce 1848 musel odejít z Prahy, na venkově řídil kočovnou divadelní společnost ačkoli patřil k nejznámějším Čechům vůbec, zemřel v naprosté bídě J. K. Tyl [1]

Dílo Josefa Kajetána Tyla Fidlovačka – hra, zachycující život pražských lidových vrstev, stala se populární díky písni Kde domov můj Strakonický dudák – dramatická báchorka (hra s pohádkovými motivy) Český muzikant se vydává do světa, aby vydělal peníze a mohl se oženit s dívkou Dorotkou. Protože má očarované dudy, získá v cizině velký úspěch a slávu, která ho však úplně zaslepí. Nakonec podléhá vlivu vypočítavého Vocilky a na Dorotku zapomíná. Dorotka nakonec Švandu zachrání svou láskou před špatným koncem.

Karel Jaromír Erben (1811 – 1870) český historik, spisovatel, básník a překladatel sbíral a vydával lidovou slovesnost – písně, říkadla, pověsti, pohádky třídil mimopražské archivy pro Národní muzeum později se stal prvním archivářem města Prahy, věnoval se vědecké práci K. J. Erben [3]

Dílo Karla Jaromíra Erbena Kytice – sbírka balad (např. Polednice, Vodník, Poklad, Lilie, Zlatý kolovrat), která vyniká dramatičností a propracovaným jazykem - ne všechny básně končí tragicky, některé odráží možnost vykoupit se z trestu upřímným pokáním http://www.youtube.com/watch?v=DlPe9J2SDkQ

Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856) první představitel realistického proudu v české poezii vynikající satirik původně měl být knězem, ale díky tuhému režimu v semináři a nemožnosti vyjadřovat svobodně své názory změnil své životní plány krátce působil jako vychovatel v Rusku, potom se věnoval novinářské práci stal se neúprosným kritikem církve a absolutismu po porážce revolučního hnutí (1848 – 1849) by úřady stále více šikanován roku 1851 byl poslán do vyhnanství (Brixen) zemřel na tuberkulózu, krátce po návratu z vyhnanství K. H. Borovský [4]

Dílo Karla Havlíčka Borovského Epigramy – krátké satirické básně Tyrolské elegie – rozsáhlá báseň, která líčí okolnosti Havlíčkova zatčení a deportace do Brixenu Král Lávra – báseň na pohádkové motivy, v níž král nechává popravovat své holiče, aby se nezjistilo, že má oslí uši Křest svatého Vladimíra – nejútočnější Havlíčkova báseň, vychází ze starého ruského vyprávění o tom, jak kníže Vladimír nechal utopit sochu boha Peruna v Dněpru (myšlenka – náboženství je prostředek k ovládání lidu)

Božena Němcová (1820 – 1862) dívčím jménem Barbora Panklová původ i rok narození je dosud nejasný dětství prožila v ratibořickém údolí u České Skalice v sedmnácti letech byla provdána za mnohem staršího muže, který byl dobrým vlastencem, ale pro umělecké sklony své ženy neměl pochopení pobývala v Praze (poznala zde řadu umělců), na Chodsku, několik let na Slovensku a v Uhrách v závěru svého života byla pod stálým dohledem tajné policie zemřela v bídě a zcela vyčerpaná Božena Němcová [5]

Dílo Boženy Němcové Národní báchorky a pověsti – inspirace lidovou slovesností Divá Bára – povídka o nebojácné venkovské dívce Babička – napsala ji, když jí bylo v životě nejhůř (po smrti svého syna Hynka), vzpomíná na dětství strávené na Starém Bělidle, na babičku, kterou milovala, popisuje život venkovských lidí i panstva z nedalekého zámku

Kontrolní otázky Jak se nazývá třetí fáze NO? Vyvrcholení obrozeneckých snah. Vyjmenuj představitele této fáze. Tyl, Erben, Borovský, Němcová. Kdo z autorů této fáze píše epigramy? K.H.Borovský. Vyjmenuj básnické sbírky Borovského a Erbena. Král Lávra, Kytice.

Zdroj Wikipedie.cz [online]. 2011 [cit. 2011-08-01]. České národní obrození. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_n%C3%A1rodn%C3%AD_obrozen%C3%AD>. [1] http://www.pavelpotocek.com/public/data/paintings/unreal/Domov/JosefKajetanTyl.jpg [2] http://www.kcprymarov.estranky.cz/img/picture/1630/K.-H.-M%C3%A1cha.jpg [3] http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/71075_25800739811_2366648_n.jpg [4] http://bibliothecaeconomica.cz/data/authors/66.jpg [5] http://www.svetsenioru.cz/files/u91/bozena_nemcova5_LW.jpg

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Datum vzniku: 25.3.2012

Základní škola, Nasavrky, okres Chrudim Identifikátor materiálu VY_32_INOVACE_104_narodniobrozeniIII Název: Národní obrození III. – 3. fáze Anotace: Prezentace slouží k výkladu třetí fáze Národního obrození, seznámení se s jejími představiteli a jejich tvorbou. Autor: Mgr. Dagmar Michková Datum vzniku: 25.3.2012 Jazyk: český Datum odpilotování: 13.4.2012 Očekávaný výstup: uvádí základní literární směry a jejich představitele Speciální vzdělávací potřeby: 4 Klíčová slova: Národní obrození, Tyl, Erben, Borovský, Němcová Druh učebního materiálu: PowerPoint Druh interaktivity: aktivita – výklad spojený s otázkami Cílová skupina: 8. ročník čník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let Celková velikost: 490 kB