Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21 Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1091 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_104 Téma hodiny: Národní obrození – 3. fáze Doporučeno pro: 8. ročník základní školy Předmět: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Dagmar Michková Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Třetí fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah Národní obrození Třetí fáze – vyvrcholení obrozeneckých snah
Vyvrcholení obrozeneckých snah (30. – 50. léta 19.st.) národní obrození se stalo celonárodním hnutím převažuje životní styl klidu a neměnnost životních hodnot (biedermeier) nad romantismem mladší generace směřuje k realismu
Fáze národního obrození Obranná fáze (80. léta 18.století – zač. 19. století) Ofenzivní fáze (poč. 19. století – konec 20. let 19. století) Vyvrcholení obrozeneckých snah (30. – 50. léta 19. století)
Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) jedna z největších osobností třetí generace obrozenců patří k zakladatelům moderního českého divadla zanechal studií, působil jako dramatik a herec byl také novinářem a aktivně se zapojoval do politické a vzdělávací činnosti po roce 1848 musel odejít z Prahy, na venkově řídil kočovnou divadelní společnost ačkoli patřil k nejznámějším Čechům vůbec, zemřel v naprosté bídě J. K. Tyl [1]
Dílo Josefa Kajetána Tyla Fidlovačka – hra, zachycující život pražských lidových vrstev, stala se populární díky písni Kde domov můj Strakonický dudák – dramatická báchorka (hra s pohádkovými motivy) Český muzikant se vydává do světa, aby vydělal peníze a mohl se oženit s dívkou Dorotkou. Protože má očarované dudy, získá v cizině velký úspěch a slávu, která ho však úplně zaslepí. Nakonec podléhá vlivu vypočítavého Vocilky a na Dorotku zapomíná. Dorotka nakonec Švandu zachrání svou láskou před špatným koncem.
Karel Jaromír Erben (1811 – 1870) český historik, spisovatel, básník a překladatel sbíral a vydával lidovou slovesnost – písně, říkadla, pověsti, pohádky třídil mimopražské archivy pro Národní muzeum později se stal prvním archivářem města Prahy, věnoval se vědecké práci K. J. Erben [3]
Dílo Karla Jaromíra Erbena Kytice – sbírka balad (např. Polednice, Vodník, Poklad, Lilie, Zlatý kolovrat), která vyniká dramatičností a propracovaným jazykem - ne všechny básně končí tragicky, některé odráží možnost vykoupit se z trestu upřímným pokáním http://www.youtube.com/watch?v=DlPe9J2SDkQ
Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856) první představitel realistického proudu v české poezii vynikající satirik původně měl být knězem, ale díky tuhému režimu v semináři a nemožnosti vyjadřovat svobodně své názory změnil své životní plány krátce působil jako vychovatel v Rusku, potom se věnoval novinářské práci stal se neúprosným kritikem církve a absolutismu po porážce revolučního hnutí (1848 – 1849) by úřady stále více šikanován roku 1851 byl poslán do vyhnanství (Brixen) zemřel na tuberkulózu, krátce po návratu z vyhnanství K. H. Borovský [4]
Dílo Karla Havlíčka Borovského Epigramy – krátké satirické básně Tyrolské elegie – rozsáhlá báseň, která líčí okolnosti Havlíčkova zatčení a deportace do Brixenu Král Lávra – báseň na pohádkové motivy, v níž král nechává popravovat své holiče, aby se nezjistilo, že má oslí uši Křest svatého Vladimíra – nejútočnější Havlíčkova báseň, vychází ze starého ruského vyprávění o tom, jak kníže Vladimír nechal utopit sochu boha Peruna v Dněpru (myšlenka – náboženství je prostředek k ovládání lidu)
Božena Němcová (1820 – 1862) dívčím jménem Barbora Panklová původ i rok narození je dosud nejasný dětství prožila v ratibořickém údolí u České Skalice v sedmnácti letech byla provdána za mnohem staršího muže, který byl dobrým vlastencem, ale pro umělecké sklony své ženy neměl pochopení pobývala v Praze (poznala zde řadu umělců), na Chodsku, několik let na Slovensku a v Uhrách v závěru svého života byla pod stálým dohledem tajné policie zemřela v bídě a zcela vyčerpaná Božena Němcová [5]
Dílo Boženy Němcové Národní báchorky a pověsti – inspirace lidovou slovesností Divá Bára – povídka o nebojácné venkovské dívce Babička – napsala ji, když jí bylo v životě nejhůř (po smrti svého syna Hynka), vzpomíná na dětství strávené na Starém Bělidle, na babičku, kterou milovala, popisuje život venkovských lidí i panstva z nedalekého zámku
Kontrolní otázky Jak se nazývá třetí fáze NO? Vyvrcholení obrozeneckých snah. Vyjmenuj představitele této fáze. Tyl, Erben, Borovský, Němcová. Kdo z autorů této fáze píše epigramy? K.H.Borovský. Vyjmenuj básnické sbírky Borovského a Erbena. Král Lávra, Kytice.
Zdroj Wikipedie.cz [online]. 2011 [cit. 2011-08-01]. České národní obrození. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_n%C3%A1rodn%C3%AD_obrozen%C3%AD>. [1] http://www.pavelpotocek.com/public/data/paintings/unreal/Domov/JosefKajetanTyl.jpg [2] http://www.kcprymarov.estranky.cz/img/picture/1630/K.-H.-M%C3%A1cha.jpg [3] http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/71075_25800739811_2366648_n.jpg [4] http://bibliothecaeconomica.cz/data/authors/66.jpg [5] http://www.svetsenioru.cz/files/u91/bozena_nemcova5_LW.jpg
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Datum vzniku: 25.3.2012
Základní škola, Nasavrky, okres Chrudim Identifikátor materiálu VY_32_INOVACE_104_narodniobrozeniIII Název: Národní obrození III. – 3. fáze Anotace: Prezentace slouží k výkladu třetí fáze Národního obrození, seznámení se s jejími představiteli a jejich tvorbou. Autor: Mgr. Dagmar Michková Datum vzniku: 25.3.2012 Jazyk: český Datum odpilotování: 13.4.2012 Očekávaný výstup: uvádí základní literární směry a jejich představitele Speciální vzdělávací potřeby: 4 Klíčová slova: Národní obrození, Tyl, Erben, Borovský, Němcová Druh učebního materiálu: PowerPoint Druh interaktivity: aktivita – výklad spojený s otázkami Cílová skupina: 8. ročník čník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let Celková velikost: 490 kB