Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing. František Lachnit, Ph.D.
Brzdění při jízdě ze svahu F1 – složka tíhy vozidla G F2 – brzdná síla F2 > F1
Výsledná síla ve směru pohybu
Zjednodušení: Sklon svahu se uvádí v % (12% je asi 7°). tg7° = 0,122784561 sin7°= 0,121869343 cos7°= 0,992546152 » 1 s – sklon svahu v %/100
Při brzdění ze svahu se snižuje maximální brzdné zpomalení a , tím se zvětšuje brzdná dráha. Proto musíme při jízdě ze svahu snížit rychlost vozidla, u nákladních automobilů je doporučováno zařadit nižší rychlostní stupeň.
Brzdění při jízdě do svahu Po úpravě
Jízda v neklopeném směrovém oblouku Aby nenastal radiální posun (smyk) V neklopeném směrovém oblouku platí: Kritická rychlost průjezdu směrovým obloukem
Za v dosadíme vmax
Význam v praxi Motocyklista musí být v oblouku nakloněn o úhel b , aby bezpečně projel obloukem.
Jízda dvoustopého vozidla neklopeným směrovým obloukem h – výška těžiště d – rozchod kol
Maximální rychlost dvoustopého vozidla při průjezdu neklopeným směrovým obloukem, aby nenastalo převrácení
Součinitel přilnavosti m při průjezdu směrovým obloukem a současném brzdění mx – pro brzdění my – pro udržení v oblouku
ABS Umožňuje, aby byla vždy na každém kole upřednostněna síla dostředivá před silou brzdnou. Ve směrovém oblouku -(zjednodušeně)- vozidlo pojede po požadovaném poloměru, brzdit bude pouze zbytkem adheze.
Jízda v klopeném směrovém oblouku
Obecná podmínka pro průjezd jakéhokoliv oblouku bez smyku.
Dosadíme: Maximální rychlost pro průjezd klopeným směrovým obloukem