DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_06_SVO_Směry 20.století Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 20.4. 2013 Anotace Základní znalosti o problematice novách směrů v hudební oblasti na počátku20. století Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Moderní směry 20. století Mgr. Klára Svobodová
Impresionismus Z francouzského l´impression-dojem Vyrůstá z romantických kořenů Uvolňuje hudební formu a harmonii Přehledná struktura skladeb, zvukově barevná harmonie,detailně promyšlená s cílem vyvolat dojem Opouští různými prostředky tonální určitost, ale nevzdává se prostředků tonality
Claude Debussy http://www.youtube.com/watch?v=ewgvSvm_EwQ
Nejznámnější skladby Dívka s vlasy jako len http://www.youtube.com/watch?v=ctFJhC-WMXo Faunovo pozdní odpoledne http://www.youtube.com/watch?v=9_7loz-HWUM Na motivy básně STÉPHANE MALLARMÉ: FAUNOVO ODPOLEDNE http://www.ceskaliteratura.cz/translat/mallarme.htm
Mourice Ravel Bolero Název španělského tance, skladba byla původně určena pro baletu Idu Rubinsteinovou http://www.youtube.com/watch?v=KK23BhEQVyU
Expresionismus Vznikl jako protipól impresionismu Hlavním cílem je vyjádřit vlastní myšlenky a emoce bez ohledu na konvence Zdůrazňování vyjádření vnitřních rozporuplných, osudově tragických pocitů a stavů a ve vygradovaném pojetí někdy až zvrhlých vášní a činů
Arnold Schönberg Vytváří svůj systém jehož základem byla dvánáctitónová řada vycházející z tónů chromatické stupnice (stupnice složená ze samých půltónů)
Ten který přežil Varšavu http://www.youtube.com/watch?v=m_j5hYtKYbM
Citace Clode Monet, „Soleil levant" 1873, jenl.pagesperso [online], [cit. 2013-05-28] http://jenl.pagesperso-orange.fr/peintuer/soleil_levant_1873..htm Der Bischof mit der E-Gitarre, [online], [cit. 2013-05-28] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ida_Rubinstein_Face.jpg Arnold Schoenberg“The RedLook“,Kandinsky 1910, [online], [cit. 2013-05-28] http://en.wikipedia.org/wiki/File:Arnold_Schoenberg_%27The_Red_Look%27_-_Kandinsky_1910.jpg Clode Debussy, [online], [cit. 2013-05-28] http://www.last.fm/music/Claude+Debussy/+images/48758157
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán ,Praha 2011 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA