Abiotický faktor teplo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické faktory prostředí
Advertisements

Rozšíření organismů především rostliny a živočichové
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Biotické a abiotické faktory
Abiotické podmínky prostředí
Fyziologie mikroorganismů
Základní ekologické pojmy
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Rozmanitost podmínek života na zemi
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výživa a potraviny Voda a nápoje Obrázek:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekologické faktory  Čím vším ovlivňuje teplota organismy  Jak změny teploty (klimatu) ovlivnily flóru a faunu našeho území  Co by se mohlo stát po klimatické.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Abiotické faktory prostředí
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Prezentace tepla Skupina A.
EKOLOGIE.
VĚTŠINA DRUHŮ SE PO VĚTŠINU ČASU NA VĚTŠINĚ MÍST NEVYSKYTUJE
Homeostáza a termoregulace
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Biosféra.
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_02 Název materiáluAbiotické.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Voda
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Vztahy mezi populacemi - negativní
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Ekologické pojmy.
Působení ekologických faktorů
Ekologie živočichů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor světlo
Abiotické podmínky života.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině, efektivní využití energie Kristina Zindulková, 2016.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Abiotický faktor voda.
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hradec Králové
Abiotický faktor půda.
Transkript prezentace:

Abiotický faktor teplo

Anotace: Ekologické pojmy Prezentace slouží k seznámení žáků s abiotickým faktorem teplo. Je určena pro výuku ekologie v 1. ročníku střední školy.

Teplo

teplo Zdroje tepla: infračervené záření, teplo přijaté od okolí, teplo uvolněné při metabolismu teplotní optimum u většiny rostlin a živočichů: 15–30 °C

Teplo a organismy eurytermní organismy snesou velké výkyvy teplot – vyskytují se v různých zeměpisných šířkách (rozmezí od –5 °C do +55 °C)

stenotermní organismy snesou malé kolísání teplot: Teplo a organismy stenotermní organismy snesou malé kolísání teplot: - teplomilné (banánovník, žirafa) - chladnomilné (sob, tučňák, vrba) v některých případech až extrémofilové: psychrofilní – např. spory některých bakterií vydrží až –271 °C termofilní – např. pro bakterie horkých podmořských pramenů je optimum kolem 100 °C

Teplo a rostliny vliv teploty na rostliny regulace tepla pomocí transpirace (sklápění listů, opad listů, lesklý povrch listů) odolnost semen snížením obsahu vody biochemické adaptace (pouštní sukulenty, řasy horkých pramenů) kolísání teplost (nutné pro klíčení semen)

Teplo a živočichové vliv teploty na živočichy ektotermní živočichové teplota těla závisí na okolí malá produkce tepla, vysoké ztráty teplota ovlivňuje rozmnožování, zbarvení  (nižší teploty – tmavé formy), aktivitu pohybu, příjmu potravy

Teplo a živočichové - endotermní živočichové velká produkce tepla – termoregulace, izolace - teplota ovlivňuje zbarvení (nižší teploty – světlejší formy), změny v chování (migrace, koupání...)

Teplo a živočichové hibernace = aktivní schopnost změnit tělesnou teplotu podle potřeby a udržovat homeostázu v podmínkách podchlazení podmíněna ročním endogenním rytmem (dědičně fixovaná) nástup usnadňuje snížení teploty po delší dobu, zkrácení doby osvětlení, změny ve složení a množství potravy před hibernací hromadění tukových zásob, utlumení centra sytosti

Teplo a živočichové estivace = letní spánek (např. bodlíni, frčci)

vztah živočichů k teplu, světlu a vlhku vyjadřuje Glogerovo pravidlo: v teplejších a vlhčích oblastech jsou živočichové téhož druhu tmavší Bergmannovo pravidlo: jedinci téhož druhu mají v teplejších částech svého areálu menší tělo, zvířata v chladnějších oblastech mají větší objem těla Allenovo pravidlo: v teplejších oblastech mají živočichové větší tělní výběžky, v chladnějších oblastech naopak kratší (uši, ocasy, zobáky…)

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. zschemie.euweb.cz [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.zschemie.euweb.cz/vodik/vodik5.html>. MACHÁČEK, Tomáš a kol. biomach.cz [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.biomach. MACINEK. http://files.referaty-macinek.webnode.cz [online]. [cit. 3.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://files.referaty-macinek.webnode.cz/200000073-db31bdc2b4/ohen.jpg>.cz/ekologie/abioticke-faktory-prostredi>.