Metody výzkumu Dotazník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
MIS = marketingový informační systém
Metody výzkumu Dotazník.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Metody výzkumu Dotazník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologický výzkum II.
Vzor individuální prezentace
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metody výzkumu Dotazník.
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě: Odborné literatury – kontextualita Vlastního výzkumu Dotazníkové šetření, standardizovaný rozhovor (kvantitativní výzkum) Rozhovory, diskuse na téma (kvalitativní výzkum) Pozorování (zúčastněné – kvalitativní) Analýza dokumentů Standardizovaný rozhovor – odpovědi v dotazníku vyplňuje tazatel, Analýza dokumentů – jak se psalo o Romech vloni a letos.

Výzkum je proces Formuluji cíl výzkumu Zvolím způsob výzkumného šetření Vytvořím podklady (dotazník) Realizuji sběr dat Výzkum vyhodnotím Interpretuji výsledky výzkumu Cíl formulujeme jako výzkumnou otázku, problém. Jde o malý výsek reality.

Požadavky kvality Nezaujatost – nechci prokázat své přesvědčení Objektivita – objektivitu určuje nástroj výzkumu Kontrolovatelnost - prokazuji, jak jsem postupoval Exaktnost - přesně formuluji pojmy, které užívám Diferencovanost -uvádím, za jakých okolností moje výsledky platí

Dotazník Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. Při přípravě dotazníku musí být jasno: Jaký je cíl práce a cíl dotazníkového šetření. Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) Jak se budou získané údaje vyhodnocovat. Reálné dotazníkové šetření na Jaboku by se mělo týkat osob, které jsou někde sdruženy a organizovány. Otázky směřují k jádru problému. Vyhodnocení každé otázky by mělo mít vlastní tabulku – absolutní četnost, relativní četnost (v procentech). Stanovíme průměr, porovnáme jej s předpokládanými výsledky (hypotézou). Stanovíme, jak se výsledky vztahují k pohlaví, věku, místu bydliště či k jiné proměnné.

Dotazník Rozhodující pro kvalitu dotazníku je: Zda otázky směřují k cíli Zda jsou otázky jasné a konkrétní Velikost vzorku Vhodně zvolená cílová skupina/struktura – pohlaví, věk, pracovní aktivita, místo bydliště – počty odpovídající počtům v celé populaci Zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné Jaký je způsob výzkumu – osobní, e-mailem Pro zjišťování veřejného mínění je důležitý kvótní výběr podle rozložení dané skutečnosti v populaci. Lze zjistit ve statistickému úřadu. V dotazníku stejné množství žen/mužů, starých/mladých atd. Čím menší je vzorek, tím větší statistická chyba. Do 200 respondentů upozornit v práci na omezený výběr resp. Náhodný výběr, výběr losem.

Forma dotazníku Důvěryhodný dotazník obsahuje: Titulní stranu – název, zastřešující organizace Úvod – s jakým výzkumem je spojen Číslované otázky – včetně otázek identifikačních Otázky obsahují instrukce k vyplnění Otázky seřazené v logickém sledu

Dotazník – typy otázek uzavřené otázky Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou (zvolte jednu z možností): velice šťastný spíše šťastný ani šťastný, ani nešťastný spíše nešťastný velice nešťastný Jak motivujete děti ke hře (zaškrtněte i více možností): Za výhru dostanou body Za výhru dostanou nějakou odměnu Legendou o smyslu hry Čtením příběhu či vyprávěním Jinak (doplňte): Ne: Znáte služby, které se v tomto zařízení poskytují? – odpověď je ano-ne, mnoho se nedozvíme Ano: Které z uvedených služeb vám byly doporučeny, které jste vyzkoušel, s kterými jste byl spokojen.

Dotazník – typy otázek otázky s odpovědí ano – ne Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? Absolvoval jste již kurz motivačních rozhovorů? otevřené otázky (výjimečně) Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? (Popište prosím:) Jak jednáte s dítětem, které se odmítne zúčastnit programu? (Popište prosím:)

Dotazník – typy otázek Projekční otázky Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí. Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje. Doplňte větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník – typy otázek Projekční otázky A B Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Rozhodně ne, to by byla cenzura. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. A B

Dotazník – validita otázek Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? Má respondet návod, jak na otázku odpovídat? Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) Budou otázce všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?) Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… ) Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) Sugesce: I vy si myslíte, že… Náročná: Jste introvert či extrovert?

Dotazník – validita otázek Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Dávám respondentovi možnost odpovědět nevím? Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý, kdy je každá možnost samostatnou otázkou? (Co si myslíte o Romech: a) nemám je rád c) jsou to zloději b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní) Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Kolik knih v průměru přečtete za měsíc?) Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším?

Dotazník – validita otázek Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu. Ne: Jste extrovert nebo introvert? Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům? Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD? Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání? Ne: Je ve vaší třídě šikana? Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků?

Rozhovor Nevýhody oproti dotazníku Výhody relativně pracná technika sběru informací časově náročný neumožňuje anonymitu Výhody informace mohou být hlubší a podrobnější respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování Dobře plánované Zaměřené na vybrané jevy Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam Číslo záznamu: Datum: Objekt pozorování: Pozorování při činnosti: Zvláštní okolnosti: Časový snímek: 1 – 15 min 15 – 30 min 20 – 45 min Popis pozorování: Pozorovatel

Analýza dokumentů Psané dokumenty Jakékoliv stopy lidského chování úřední záznamy novinové články osobní deníky a dopisy Jakékoliv stopy lidského chování nápisy na zdech fotografie kresby a jiné výtvarné artefakty obsah odpadních košů