Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 18.1.2012 Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Teplo Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování kapitoly teplo,Výpočet tepla, porovnání tepla a teploty
Označ špatné odpovědi: Teplo, které těleso přijme, nebo odevzdá závisí na: hmotnosti tělesa objemu druhu látky, která teplo přijímá nadmořské výšce rozdílu počáteční a koncové teploty jednotkách teploměru
Doplň chybějící údaje pro: TEPLO Značka fyzikální veličiny Q Jednotky J ( Jouly) Vzorec pro výpočet Q = m.c.(t2 – t1) Měřidlo Není, lze jen spočítat TEPLOTA Značka fyzikální veličiny t Jednotky ºC (stupeň celsia) Vzorec pro výpočet Není, lze jen změřit Měřidlo teploměr
Najdi v MFCH tabulkách měrnou tepelnou kapacitu olovo voda led stříbro železo porcelán c = 0,129 kJ/kg.ºC c = 4,18 kJ/kg.ºC c = 2,09 kJ/kg.ºC c = 0,235 kJ/kg.ºC c =045kJ/kg.ºC c = 1,087 kJ/kg.ºC
Vyber správný vzorec pro výpočet tepla: Q = m.c.(t1t2) Q = m.t2.(c-t1) Q = c.(m-t2-t1) Q = m.c.(t2-t1)
kg/kJ kJ.ºC/kg kJ/kg. ºC kg.ºC/kJ kg g mg ºC K V jakých jednotkách dosazujeme jednotlivé veličiny do vzorce při výpočtu tepla? měrná tepelná kapacita c hmotnost m teplota t kg/kJ kJ.ºC/kg kJ/kg. ºC kg.ºC/kJ kg g mg ºC K
Vyřeš úlohu: Vypočítej kolik tepla přijme voda o hmotnosti 200g, jestliže ji zahřejeme z 2 ºC na teplotu lidského těla, to znamená na 37 ºC. Zápis: m = 200 g = 0,2kg t1 = 2 ºC t2 = 37 ºC c = 4,18 kJ/kg. ºC Q = ? kJ Q = m.c. (t2-t1) Q = 0,2.4.18.(37 – 2) Q = 29, 26 kJ Voda přijme 29,26 kJ tepla.
Vyřeš úlohu: Jaké teplo musíme dodat vodě v akváriu na obrázku, jestliže teplota vody je nyní 10 ºC, rybky potřebují vodu teplou 19 ºC? Voda sahá do výšky 20 cm. a= 40cm = 4dm b = 30cm = 3dm c = 20cm = 2dm V = a.b.c V= 4.3.2 V= 24dm³ m = 24 kg Zápis: m = 24 kg t1 = 10 ºC t2 = 19 ºC c = 4,18 kJ/kg. ºC Q = ? kJ Q = m.c. (t2-t1) Q = 24.4,18.(19 – 10) Q = 902,88 kJ Voda přijme 902,88 kJ tepla. 30cm 40cm
Uveď příklad tepelné výměny: vedením Např.: lžička v horkém čaji vede teplo po celém svém objemu – i tam, kde v čaji není potopená Prouděním Např.: voda v ústředním topení – zahřátá voda má menší hustotu, stoupá vzhůru, na její místo proudí ze spodních částí radiátorů chladnější voda Zářením Např.: těleso, které vysílá tepelné záření – oheň, Slunce je zdrojem záření, které se přenáší z jednoho tělesa na druhé. Najdi i jiné příklady.
Domácí úkol: Jaká opatření může udělat majitel domu, aby mu z domu neunikalo teplo? Proč si při šplhu na provaze můžeme „spálit“ ruce? Vysvětli pranostiku Únor bílý, pole sílí. Zjisti, proč se meteor letící k Zemi rozžhaví. Najdi příklady tepelných izolantů. Hřeje nás v zimě oblečení? Proč v termosce čaj chladne pomaleji?
Anotace Opakování pojmu teplo, výpočet tepla, tepelná výměna, význam tepla v ekologii. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 8. 9. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 5. Praha: SPN a.s., 2010. ISBN 978-80-7235-491-7. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992.