CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_52_INOVACE_466 Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II . Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková Anotace: Ukázka tvorby DUMu v POWERPOINTU procvičuje a ověřuje znalostí žáků o společenství polí . Práce je určena pro práci s interaktivní tabulí.
CO ROSTE NA POLI - TEST PŘÍRODOVĚDA – 4. ROČNÍK
Polní plodiny Do které skupiny patří? Obilniny Okopaniny Luskoviny Pícniny Olejniny Textilní plodiny žito, jetel, slunečnice, fazol, oves, pšenice, len, vojtěška, brambory, řepka, ječmen, řepa, čočka, kukuřice, hrách
2. Víš, jak je to správně? Škrtni nesprávné slovo: Polní plodiny jsou byliny/dřeviny. Dýchají kyslík / oxid uhličitý. Stonky/listy rozvádějí vodu s živinami. Plevel rostlinám prospívá/škodí. List používají polní plodiny pro okrasu / k výživě.
3. Co chybí? Doplň do věty správnou polní plodinu: Z obilek ______________ a ______________ se získává při mletí mouka. ____________ se zpracovává na ovesné vločky. _________________ pěstujeme pro jejich dužnaté podzemní hlízy. _____________ má dužnatý kořen – bulvu. Z něho se získává cukr. __________________ otáčí své květy za sluncem. ___________ použil krtek k výrobě látky na své kalhotky.
4. Co k čemu patří? Utvoř dvojice – vybarvi Obilniny Okopaniny Luskoviny Pícniny Olejniny Textilní plodiny Jejich plodem je lusk. Z jejich semen se získává olej. Při růstu se musí okopávat. Pěstujeme je pro jejich plody – obilky. Pěstujeme je pro výrobu látek Používají se ke krmení hospodářských zvířat..
5. Víš, jak vypadá? Nakresli pšenici a popiš části jejího těla.
Kontrola :
Polní plodiny Do které skupiny patří? Obilniny - Žito, oves, pšenice, kukuřice, ječmen Okopaniny - řepa, brambory Luskoviny – čočka, fazol, hrách Pícniny – jetel, vojtěška Olejniny- slunečnice, řepka Textilní plodiny - len
2. Víš, jak je to správně? Škrtni nesprávné slovo: Polní plodiny jsou byliny. Dýchají kyslík . Stonky rozvádějí vodu s živinami. Plevel rostlinám škodí. List používají polní plodiny pro k výživě.
3. Co chybí? Doplň do věty správnou polní plodinu: Z obilek pšenice a žita se získává při mletí mouka. Oves se zpracovává na ovesné vločky. Brambory pěstujeme pro jejich dužnaté podzemní hlízy. Řepa má dužnatý kořen – bulvu. Z něho se získává cukr. Slunečnice otáčí své květy za sluncem. Len použil krtek k výrobě látky na své kalhotky.
4. Co k čemu patří? Utvoř dvojice Obilniny Pěstujeme je pro jejich plody – obilky. Okopaniny Při růstu se musí okopávat. Luskoviny Jejich plodem je lusk. Pícniny Pěstujeme je pro výrobu látek. Olejniny Z jejich semen se získává olej. Textilní plodiny Používají se ke krmení hospodářských zvířat..
5. Víš, jak vypadá? Nakresli pšenici a popiš části jejího těla. Pšenice jsou jedny z nejstarších rostlin pocházejících z jihozápadní Asie. Pšenice poskytují zrno, které se používá jako potravina, krmivo a jako surovina. Zpracovávají se také stébla (sláma) a otruby (semenné slupky a mouka). Pšenice mají vysokou výživnou hodnotu. V Evropě jsou základní potravinářskou surovinou pro výrobu pečiva, těstovin a rozmanitých pokrmů. Průmyslově se využívá jako surovina k výrobě škrobu, lihu nebo piva, uvažuje se o energetickém využití pšeničné biomasy jako obnovitelného zdroje energie. http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%A1enice
Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná Konec Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná