Specifické poruchy učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o žáky s SPU.
Advertisements

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Individuálně, ale společně a jinak
Číslo v digitálním archivu školy
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Číslo v digitálním archivu školy
Letní olympijské hry – grafomotorické listy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Diagnostika Kognitivní procesy.
Zvuky hudebních nástrojů
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Grafomotorika - geometrické tvary
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Pravopis předpon a přípon
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
MAŠINKY - bludiště Prostorová orientace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Školní poradenské pracoviště
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Specifické poruchy učení seminář pro učitele
Speciálně pedagogická diagnostika
LET MOUCHY vnímání, pozornost.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
VY_32_INOVACE_33_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Malujeme vodovkami vnímání.
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Orientujeme se v prostoru
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Barevné korálky vnímání.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

Specifické poruchy učení

Vymezení SPU Dílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, anebo v souhře těchto schopností a funkcí při inteligenci alespoň v mezích širší normy. Oslabení: kognitivní funkce (zrakové a sluchové vnímání) motorické funkce (hrubá, jemná motorika) pamětní funkce (zraková, sluchová, motorická) řečové funkce (vyjadřování, výslovnost) v součinnosti a integraci těchto funkcí

Dělení SPU dyslexie (porucha čtení a psaní) dysortografie (porucha pravopisu) dysgrafie (porucha psaní) dyskalkulie (porucha počítání) dyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) dysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) dyspinxie (porucha kreslení)

Jak diagnostikujeme SPU? Nepřímé zdroje diagnostických informací Rozhovor s rodiči (obtíže, dovednosti, jak se učilo říkanky, jak se doma připravuje do školy, jak diktují diktát? ) Rozhovor s učitelem (učitelovy postřehy o práci dítěte, co už všechno vyzkoušel, co funguje, …) Rozhovor s dítětem (jak řešilo úkol, jak si vysvětluje, že mu to ne/jde?)

Přímé zdroje diagnostických informací Poměr verbální a názorové složky intelektu Hodnocení výkonu čtení Rychlost čtení Porozumění textu Analýza chyb Chování dítěte při čtení Poměr intelektového výkonu a výkonu čtení Hodnocení písemných prací Vyšetření sluchové analýzy, syntézy a diferenciace Zraková percepce tvarů Lateralita Vnímání prostorové orientace Oblast auditivní – reprodukce rytmu Paměť

Formy péče o děti s SPÚ Nejlehčí formy poruch: Středně těžké poruchy: dítě dochází do kmenové školy (hodnocení dle platných metodických pokynů MŠMT) Středně těžké poruchy: integrace: specializované třídy dyslektický asistent ambulantní náprava (SPC, PPP, kliničtí psychologové) Nejtěžší případy: ambulance dětských psychiatrií hospitalizace (intenzivní pedagogická terapie podpořená psychoterapií)

Systém péče na ZŠ Ve třídě je žák, který má potíže, odpovídající projevům specifických poruch učení: - školní psycholog, speciální pedagog - PPP - Domluva s rodiči - náhradní péče

Poruchy sluchové analýzy a syntézy řeči Dítě není schopno rozložit slovo na hlásky, což je základní předpoklad pro psaní diktátů. Dítě není schopné skládat hlásky do slabik, ačkoliv zná všechny písmena abecedy (m a – má jinou zvukovou podobu než ma) Dítě není schopné rozložit větu na jednotlivá slova (tatínekšelven) Obtíže v určování hranic slov v písmu (nastole, vokně, hrajemesi) Vynechává písmena, slabiky a slova (neumí si rozložit slovo na hlásky) Přidává písmena, zvláště samohlásky (např. smrak) Záměny znělých a neznělých hlásek (např. holup) Přesmykování slabik (klas – lkas, doma – mado)

Poruchy sluchové diferenciace řeči Rozlišování i – y ve slabikách d, t, n (ve vyšších ročnících při pravopisu vzorů podstatných jmen páni-pány, přídavných jmen mladý-mladí) – nelze naučit nazpaměť jako měkké a tvrdé souhlásky, ale musí je rozlišovat pouze sluchem Nedokáže rozlišit délku samohlásky – vynechává diakritiku – někdy mylně považováno za nepozornost! Chyby plynoucí z poruch řeči (švešky, kláva)

Poruchy zrakové percepce Rozlišování barev a tvarů Zraková diferenciace Zraková analýza a syntéza Zraková paměť Rozlišování figura – pozadí Rozlišování reverzních figur