Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_16_Vznik Rakouska-Uherska Téma:
Advertisements

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Obyvatelstvo Evropy a Evropské jazyky Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Druh učebního materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Digitální učební materiál
Česká republika Obyvatelstvo
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
VY_32_INOVACE_14_Praha – hlavní město ČR Vlastivěda pro 4. a 5. ročník
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Eucharistie Křesťanská svátost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
VY_ 32_ INOVACE _12_10_stěhování národů
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Společnost Označení materiálu:
Vláda prvních Habsburků
Digitální učební materiál
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Revoluce v evropských zemích 1848
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_22_I. SVĚTOVÁ VÁLKA
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Migrace IV-Židé (holocaust-šoa) Tematický okruh: Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: březen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA014 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA014 Anotace: Historický úvod k tématu holocaustu, vysvětlení základních pojmů.

Dějiny Židů od počátku po šoa Diaspora, sefardská a aškenázská skupina, ghetta, pogromy, myšlenka sionismu, antisemitismus, nacistická genocida

Starověk, diaspora Židé si vydobyli významné místo mezi orientálními národy starověku a kolem roku 1000 př.n.l. založili svůj stát vírou v jednoho boha se odlišovali od ostatních starověkých národů v Tóře jsou sepsané židovské náboženské představy, mýty i historie díky dějinné křižovatce Předního východu se židovský národ dlouhodobě stýkal a potýkal s národy okolními -Egypťané, Asyřané, Babyloňané, Řekové, což vedlo k rozdělení židovského státu

definitivní zánik židovského státu měli na svědomí Římané během 1. a 2 definitivní zánik židovského státu měli na svědomí Římané během 1. a 2. století našeho letopočtu poté se Židé rozešli do celého tehdy známého světa ( diaspora=rozptýlení) mnozí z nich se dostali také do Evropy, kde vytvořili dvě jazykově i kulturně odlišné skupiny – sefardskou (hlavně na území Pyrenejského poloostrova, hovořící románským jazykem zvaným ladino)

a aškenázskou (hlavně ve střední Evropě, hovořící germánským jazykem zvaným jidiš) oba jazyky jsou důkazem o postupnou snahu přiblížit se prostředí, ve kterém židovská komunita žila pro náboženské účely byla dále používaná hebrejština židovské osídlení tvořilo zpravidla uzavřenou jednotku uchovávali si stále svou víru - judaismus

Středověk ve středověku byli Židé považováni za majetek panovníka, postavení jejich komunity se přesto zhoršovalo byli nuceni žít v omezeném prostoru = tzv.ghettech nesměli vlastnit půdu, vykonávat některá povolání, stýkat svobodně s křesťany a často museli nosit zvláštní označení významnou roli sehrál i křesťanský pohled na Židy jako na viníky smrti Ježíše Krista

protižidovské nálady se stupňovaly hlavně v období křížových výprav častým způsobem útlaku se staly tzv. pogromy = vpády do ghett, loupení, zabíjení, ničení Židé byli vyháněni z měst, ale i ze země – západní Evropa byla často radikálnější, proto je možné sledovat stěhování židovských komunit na východ – např. ze Španělska po roce 1492

Novověk od konce 18. století docházelo pod vlivem myšlenek francouzské revoluce a osvícenství k postupnému osvobozování židovského obyvatelstva a jeho zrovnoprávňování – emancipaci nejpozději ve 2.polovině 19. století byli Židé ve většině evropských zemí rovnoprávnými občany ve stejné době se objevila nová forma nepřátelství proti Židům – moderní antisemitismus na přelomu 19. a 20. století docházelo k rozsáhlým pogromům v Rusku, kvůli kterým část židovského obyvatelstva odcházela do západní Evropy a Ameriky

objevily se tzv. Protokoly sionských mudrců (podvržený „plán“ Židů, jak získat nadvládu nad světem) ve stejné době pod vlivem židovského nacionalismu a antisemitismu vznikla myšlenka sionismu – snaha Židů vytvořit vlastní stát, zakladatel hnutí byl Theodor Herzl (1860– 1904, rakousko-uherský židovský novinář, nejvýznamnější představitel sionismu a „duchovní otec“ Státu Izrael

Nacistická genocida Židů Adolf Hitler vytvořil nové vidění světa,nacionální socialismus, jehož významnou součástí se stal antisemitismus propaganda, že Židé jsou univerzálními viníky, např. že Německo prohrálo válku a podepsalo postupný mír, protože představovali komunistické nebezpečí, a protože byli symbolem imperialismu a zbohatlé buržoazie, zapůsobila na německou veřejnost antisemitismus se stal jedním z klíčových bodů Hitlerova programu – obraz Žida jako nepřítele německého státu byl významnou součástí nacistické propagandy postupně byli Židé zbavováni rovnocenného postavení ve společnosti, majetku, osobní svobody a dalších jistot

Svitek tóry s ukazovátkem zvaným jad, židovská synagoga v Plzni

Literatura, citace Svitek Tóry a ukazovátko jad http://cs.wikipedia.org/wiki/Sefer_ToraWikipedia: the free encyclopedia Velká synagoga v Plzni http://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_synagoga_v_Plzni STRACHOTA, Karel. Příběhy bezpráví - holocaust: filmy o československých dějinách III.: metodická příručka : [Jeden svět na školách. Editor Kateřina Suchá. Praha: Člověk v tísni, 2010, 89 s. ISBN 978-80-87456-03-3. .