Školní zralost a připravenost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Individuální vzdělávací plán
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Základy speciální pedagogiky
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Mgr. Zdeněk Nosek ředitel školy Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Podpora zdravého životního.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
9. Tvorba individuálního plánu
Organizace předškolního vzdělávání
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
9. Tvorba individuálního plánu
7. Diagnostika školní zralosti
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní zralost a připravenost Pedagogická diagnostika doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat je do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání Umožnit rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb Vytvářet předpoklady pro pokračování vzdělávání tak, aby dítě opouštělo MŠ na úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná Na základě dlouhodobé práce s dítětem plnit tak úkol diagnostický

Školní zralost J. A. Komenský – Informatorium školy mateřské Pojem zaveden poprvé představitelkou vídeňské psychologické školy Charlotte Bühlerová (Zelinová, 2007). Rozvoj výzkumů v 60. letech min. století: Langmeier, Jirásek, Matějček – inspirace Německo Artur Kern 60. a 70. léta vstup do školy na základě dovršení věku dítěte 80. léta: Švancara, Langmeier, Kondáš, Matějček… 21. století: rozvoj diagnostiky

Školní zralost Dosažení takového stupně vývoje v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální, kdy je dítě schopno adaptovat se na školní prostředí a účastnit se bez obtíží výchovně – vzdělávacího procesu. Vychází z dispozice biologického zrání dětského organismu, zejména CNS, souvisí s věkem dítěte Její posouzení: odborníci: psychologové, lékaři

Složky školní zralosti Tělesná zralost Tělesný vývoj Zdravotní stav Strukturální změny tělesného růstu Výměna chrupu Osifikace ruky Senzomotorická koordinace Lateralizace

Složky školní zralosti Poznávací (kognitivní) složka Dostatečná úroveň rozumových schopností Rovnoměrnost vývoje jednotlivých oblastí Vizuomotorika, grafomotorika Řeč Sluchové vnímání Zrakové vnímání Vnímání prostoru Vnímání času Základní matematické představy

Složky školní zralosti Emocionálně – sociální zralost dítě se podřídí zvyklostem a režimu dne osvojí si hygienické návyky a sociální situace je schopno strávit velkou část dne mimo domov samostatně se začlení do skupiny vrstevníků přijímá autoritu učitele, akceptuje jeho příkazy Kontroluje svoje citové projevy a nepodléhá nepodstatným impulsům je schopno přijmout i případný neúspěch

Složky školní zralosti Práceschopnost (pracovní předpoklady, návyky) Schopnost záměrné koncentrace pozornosti na danou činnost x bezděčná pozornost Věku přiměřený smysl pro povinnost Uvědomování si potřeby dokončení úkolu Unavitelnost

Vliv školní zralosti Zrání CNS podle Vágnerové (2000) pozitivně působí na: koncentraci pozornosti lateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinace a manuální zručnosti sluchové vnímání zrakové vnímání myšlení úroveň regulujících kompetencí zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži

Školní připravenost Zahrnuje kompetence v oblasti: kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní, somatické, které dítě získává a rozvíjí učením, sociální zkušeností, vnějším prostředím a výchovou. Umožňují mu zvládnutí role školáka. Diagnostikuji: učitelé primárního a preprimárního vzdělávání a další odborníci.

Školní zralost x školní připravenost - odborníci, zabývající se vymezením termínů MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.

Diagnostika školní zralosti 2 etapy: Screening (lékaři, učitelky mateřských škol nebo učitelé při zápisu) Při zjištění pochybností doporučí podrobnější vyšetření odbornými psychology v PPP

Možnosti pedagogické diagnostiky školní zralosti Orientační povaha – depistáž, prevence Pozorování, rozhovor, anamnéza, rozbor výsledků činnosti, pedagogická dokumentace Možné materiály: Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010 Kasáčová, B., Cabanová, M. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belanium, 2013.

Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely) Orientační test školní zralosti (Kern – Jiráskův) Obsahuje tři subtesty: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma, překreslení skupiny bodů Každý úkol je hodnocen na škále 1-5 (model známkování) Součet do hodnoty 11 – přijatelný; 7-11 – průměrné; 3-6 - nadprůměrné Při podprůměrném výsledku je nutné dítě podrobněji vyšetřit

Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) Převzato z: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Svoboda et al., 2001

Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely) Zkouška vědomostí předškolních dětí dle Matějčka a Vágnerové Zkouška sluchové diferenciace nesmyslných slov, kterou podle Nepmana upravil pro potřeby češtiny Matějček Testy inteligence Zkoušky laterality

Nejčastěji používané testy školní zralosti Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školákyŠvancarová, Kucharská) 13 subtestů: zraková a sluchová percepce, verbální vyjadřování, grafomotorika, paměť, schopnost propojení informací z více smyslů, jazykový cit Administrace 15-20 minut

Průběh zápisu k povinné školní docházce formální část: zákonný zástupce předá požadované údaje dané školským zákonem a požádá o zápis dítěte k plnění povinné školní docházky a tím naplní svou zákonnou povinnost, jde o zahájení správního řízení k přijetí k povinné školní docházce; motivační část: kromě motivace dítěte pro školní docházku dochází také k orientačnímu posouzení jeho školní připravenosti.

Zápis do školy Seznámení dítěte s prostředím školy Diagnostikou ze strany školy Informace pro rodiče i učitele MŠ o očekávání školy Legislativní akt – zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu povinné ŠD v době do 15. ledna do 15. února kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou ŠD

Náležitosti stanovené v § 37 odst. 2 Povinné: jméno a příjmení žadatele (dítěte), datum narození, místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování (podle § 19 odst. 3 správního řádu), označení správního orgánu, jemuž je žádost určena (k rukám ředitele školy) Doporučené: údaji o předchozím vzdělávání, státním občanství, údaji, zda je dítě zdravotně postiženo, včetně údaje o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněno, údaji o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu nebo bydliště, pokud nemá na území České republiky místo trvalého pobytu, a adresu pro doručování písemností, případně též telefonické spojení.

Škola poskytne zákonným zástupcům dítěte informace o: vyučovacím jazyku, kterým je jazyk český nebo jazyk národnostní menšiny (polský), případně informaci o výuce předmětů v cizím jazyce, pokud má škola udělen souhlas vyučovat některý předmět v cizím jazyce formou rozhodnutí MŠMT, možnosti udělení odkladu školní docházky (v obecné rovině, bez vazby na orientačně zjištěnou úroveň školní připravenosti, zejm. o formě podání žádosti o odklad školní docházky, o průběhu tohoto řízení a o nutnosti doložit do stanoveného termínu souhlasná stanoviska školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa), možnosti vyrovnat nerovnoměrnosti vývoje dítěte docházkou do mateřské školy, případně do přípravné třídy základní školy, pokud lze předpokládat, že toto vzdělávání vyrovná vývoj dítěte (v případě udělení odkladu školní docházky), o možnostech rozsahu a nabídky individuální pomoci a komunikaci se zákonnými zástupci pro přípravu dítěte na vstup do školy u dětí pocházejících z jazykově odlišného prostředí, včetně dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Desatero pro rodiče předškolního věku uvedené v RVP PV

Odklad školní docházky Povoluje ředitel školy, na základě písemné žádosti dítěte doložené doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení nebo odborného lékaře do 31.5. Povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6. roku Dítě je povinno nastoupit ŠD nejpozději v tom školním roce, kdy do konce kalendářního roku dovrší 8 let

Nástup ŠD před dovršením šesti let ŠD může nastoupit dítě, které dosáhne 6 let od září do konce června daného školního roku Je-li školsky zralé Na základě žádosti zákonného zástupce doložené Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení (pro děti narozené v době od září do konce prosince) Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení a odborného lékaře (pro děti narozené od ledna do konce června)

Literatura ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 207 s.28. GAJDOŠOVÁ, L.; ŠATÁNEK, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1996. 61 s. ISBN 80 – 88825 – 81 – 4. Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 32–46. SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 33–38.