Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŮDA PŮDA PŮDA.
Advertisements

PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: PŘÍRODOVĚDA.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
PŮDA.
Půda.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pedosféra = půda na Zemi
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Miluše Senetová Datum/období: září 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Název: VY_32_INOVACE_

Anotace Materiál slouží k vysvětlení pojmu „Půda“ jako jedné z podmínek života. Žáci se seznámí s tím, jak vzniká, co ji tvoří, naučí se rozeznávat jednotlivé vrstvy a zjistí, jaký vliv na půdu má činnost člověka Je určen pro žáky 5. ročníku. Časová dotace – 25 minut. V materiálu je použito animace pro pochopení zvětrávání horniny, pro procvičení tématu využijí žáci přepnutí na interaktivní tužku (snímek č.12), správnost svého řešení si ověří postupným odkliknutím, kdy se správná odpověď přiřadí k dané vrstvě půdy, na snímku č. 13 se kliknutím na pravdivé tvrzení o půdě postupně odkrývá obrázek(sazenice rostliny v půdě); pochopení tématu si žáci ověří v závěrečném kvízu a minitestu. Materiál obsahuje 15 stran a je určen k interaktivní výuce. Pomůcky: psací potřeby, papír (pro odpovědi na otázky slidu č.14)

Neživá příroda PŮDA

Půda představuje zdroj živin pro rostliny je využívána člověkem pro pěstování zemědělských plodin zajišťuje lidem obživu

Vznik půdy zvětráváním hornin drobení, rozpadaní na menší části vliv teploty, vody, větru, rostlin(kořeny) a živočichů

voda mráz teplo rozpad na malé částečky vítr hornina obr.1

Vrstvy půdy Humus Humus – tmavá vrchní vrstva Vrstva půdy s živinami Vrstva půdy bez živin Podloží – nezvětralá hornina Obr.2

Humus rozpadlé části rostlin (kořínky, spadlé listy, větvičky) zbytky těl uhynulých živočichů rozkladu pomáhají půdní bakterie, houby, živočichové

Černozem největší obsah humusu, velmi úrodná vyskytuje se v nížinách pšenice, kukuřice, cukrová řepa, zelenina

Obr.3

Činností člověka: 1.Půdy ubývá 2.Půda se znehodnocuje Těžba surovin užívání umělých hnojiv Stavba silnic, dálnic, budov zbytky jedovatých látek v půdě Obr.4

Spoj jednotlivé vrstvy půdy s obrázkem Vrstva půdy bez živin Humus – tmavá vrchní vrstva Podloží – nezvětralá hornina Vrstva půdy s živinami Humus

Urči pravdivé tvrzení o půdě: Humus dodává půdě živiny Nejúrodnější vrstva je podloží Půdní bakterie nejsou škodlivé Žížaly půdu neprovzdušňují Čím více um.hnojiv, tím lepší humus. Černozem je v nížinách Na zvětrávání má vliv i teplota Půda patří k podmínkám života Těžba surovin půdu nenarušuje Humus nedodává půdě živiny Činností člověka půdy ubývá Nadměrné použití hnojiv škodí půdě Lidé nemusí půdu chránit Podloží je nejspodn. vrstva Půda vzniká zvětráváním hornin Světlá půda je nejúrodnější

Závěrečný minitest Jak vzniká půda? zvětráváním hornin činností organismů Jak se nazývá nejúrodnější vrstva půdy? humus Co je to podloží? původní hornina, ze které vzniká půda Kdo způsobuje úbytek půdy a jak? člověk; těžbou, stavbami

Použité zdroje Použitá literatura: Přírodověda pro 5. ročník základní školy, nakladatelství SPN, 2011 Jiné zdroje: Galerie: microsoft office - klipart obr.1, 2 archiv autora Internetové odkazy: obr. 3 CASE, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit. 19.9.2013]. Dostupný na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg obr. 4 SPEKKING, Raimond. Wikipedia.cz [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Tagebau_Garzweiler_Panorama_2005.jpg