ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.16_zamorske_objevy Datum: 19.1.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Zámořské objevy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování zámořských objevů.
Uspořádej správně písmena ve sloupcích do slov a dostaneš odpověď na otázku. Š T K Y F R O M S U L B N V A E P J I Á D Ž PROČ SE PŮVODNÍM OBYVATELŮM AMERIKY ŘÍKÁ INDIÁNI? ______________________________________________________________________________________________________________________
Doplň vynechanou část věty. 1. Z Asie se do Evropy dováželo zboží jako ______________________________________________. 2. ____________ získali území, kterými vedli obchodní cesty z Orientu do Evropy. 3. Panovníci ______________ a _______________ toužili po bohatství východních zemí. 4. Na území Ameriky existovali ještě před příchodem Evropanů civilizace ____________, ____________ a _______________. 5. Americe se také říkalo ___________ ___________.
Spoj rok s událostí a osobností či národem. Kryštof Kolumbus Španělé Turci Fernao Magalhaes Vasco de Gama Bartolomeo Dias 1453 1487 1492 1498 1519 Doplul na nejjižnější cíp Afriky Objevil Ameriku Dobytí Konstatntinopole Počátek cesty kolem světa Doplul až do Indie Dobytí Granady
Vyznač na mapě Cestu, kudy plul Bartolomeo Diaz Cestu, kudy plul Vasco de Gama Cestu, kterou plul Kryštof Kolumbus Cestu, kudy plul Fernao Magalhaes
Přiřaď, ke které civilizaci patří obrázek 1. 2. 5. 3. 4.
Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-01-18]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=mapa#ai:MP900309398|mt:0| (Snímek 4) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=mapa#ai:MP900430937|mt:0| (Snímek 3) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=mapa#ai:MP900410080|mt:0| (Snímek 5) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pyramidy&ctt=1#ai:MP900401473|mt:0| (2) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=azt%C3%A9kov%C3%A9&ctt=1#ai:MC900435670|mt:0| (3) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=azt%C3%A9kov%C3%A9&ctt=1#ai:MC900435660|mt:0| (4) Machu Pichu, Peru [ on-line] 2012 The Wondrous Pics [cit. 2012-01-18]. Dostupné na www: http://wondrouspics.com/wp-content/uploads/2011/07/machu_picchu_9.jpg (1) Uvedené zdroje [ on-line] 19.9.2009 [cit. 2012-01-18]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Quipu_Inca.JPG?uselang=cs (5)
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování zámořských objevů. Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci uvedou příčiny a důsledky zámořských objevů, ukáží na mapě světa, kudy vedly plavby významných mořeplavců. Klíčová slova zámořské objevy, objevení Ameriky, mořeplavci Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 959 kB
Metodická poznámka Prezentace slouží k rychlému a zajímavějšímu opakování zámořských objevů. Snímek 2- Žáci uspořádají písmena ve sloupcích do slov a dostanou odpověď na otázku. Žáci chodí k tabuli zapisovat jednotlivá slova, která vyluští. (Kryštof Kolumbus pojmenoval obyvatele Ameriky- indiáni, protože si myslel, že doplul do Indie) Snímek 3- Žáci chodí k tabuli a dopisují pojmy, které ve větách chybí. (1. koření, hedvábí, porcelán, zlato, perly… ; 2. Turci ; 3. Portugalsko a Španělsko; 4. Mayové, Aztékové, Inkové; 5. Nový svět) Snímek 4- Žáci spojí rok s událostí a osobností či národem (1453- Turci dobyli Konstantinopolis; 1487- Bartolomeo Diaz doplul na nejjižnější cíp Afriky; 1492- Kolumbus objevil Ameriku a byla dobyta Granada; 1498- Vasco de Gama doplul do Indie; 1519 vyplul Fernao Magalhaes na cestu kolem světa) Snímek 5- Žáci na mapě znázorní cesty mořeplavců (kontrola pomocí učebnice či atlasu) Snímek 6- Žáci určují, který obrázek patří k civilizaci Mayů (2), Aztéků (3,4) a Inků (1,5)