ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Legislativa.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Komunitní sociální práce
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
20 let soukromého zdravotnictví v České republice Bratislava, MUDr. Pavel Chrz.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Definice, základní pojmy
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Výbory a pracovní skupiny
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Poptávka po zdravotní péči
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE

Zdravotní politika souhrn politických aktivit, které mají vliv na zdraví různých společenských skupin či států vyjádření zájmu a starosti státu, regionu nebo komunity o zdraví obyvatelstva zaměřena na osobní, environmentální a socioekonomické účinky na zdraví i na poskytování zdravotní péče obsahem je tvorba legislativních, ekonomických, motivačních a odborných podmínek a předpokladů aktivizujících k dosažení optimálního stavu zdraví

Historie zdravotní politiky první zárodky – sanitární opatření ve středověku zákon č. 68 z r. 1887 o veřejné zdravotní službě(Rakousko- Uhersko) – síť ucelených institucí dbajících o zajištění kontroly hygienicko-epidemiologických opatření r. 1888 – bismarckovský systém nemocenského a zdravotního pojištění první ucelená koncepce vznikla po 2.světové válce - řešení těžké zdravotní situace ve většině zemí Evropy, výjimkou byl ve 20.letech Semaškův model zdravotní péče v Sovětském svazu další rozvoj zdravotní politiky souvisel s rozmachem medicínských technologií, prohloubením zdravotní péče a zároveň s výrazným zvýšením výdajů v souvislosti se vznikem civilizačních onemocnění

Hlavní fáze tvorby zdravotní politiky Identifikace problému a rozpoznání východisek Formulace postupů – kdo, jak a kde Implementace postupů – kdo má být zahrnut, jaké jsou zdroje k dispozici, jak podpořit implementaci Vyhodnocení postupů – účinnost politiky, monitorace výsledků, dosažení cílů, nežádoucí důsledky

Role státu ve tvorbě zdravotní politiky tvorba koncepcí zdravotní péče zajištění přístupu všech občanů k základní kvalifikované zdravotní péči slaďování zájmů jednotlivých účastníků zdravotní péče odpovědnost za efektivní využívání prostředků vynaložených na zdravotní péči

Nástroje státu při realizaci zdravotní politiky systém zákonů, norem, normativ a standardů finanční prostředky a způsoby jejich alokace(kolik, odkud a kam) instituce informace vyjednávání s účastníky procesu zdravotní péče

Řídící a regulační role státu je zaměřena na řešení následujících problémů: zvýšení motivace obyvatel k ochraně vlastního zdraví řešení ekologických problémů legislativní a ekonomickou podporu zdravého způsobu života zvyšuje úlohu obcí a regionů v péči o zdraví zajišťuje zvýšenou péči o potřeby rizikových skupin vytváří soustavu veřejného zdravotnictví podporuje rozvoj soukromého a nestátního zdravotnictví v osobní péči

Vyjádření role státu ve tvorbě zdravotní politiky dle programu „Zdraví pro všechny do roku 2000“ a „Zdraví 21“ garantuje dostupnost základní zdravotní péče pro všechny občany a stanoví pravidla za jakých jsou různé druhy péče poskytovány v různé míře se podílí na financování zdravotní péče je v různé míře vlastníkem zdravotnických zařízení rozhoduje či spolurozhoduje o podmínkách pro výkon lékařského povolání reguluje přímo nebo nepřímo ceny lékařských služeb a usměrňuje konkurenci zajišťuje protiepidemickou službu a významně se podílí na snižování environmentálních rizik významně podílí na výchově lékařů a ostatních odborníků ve zdravotnictví prostřednictvím různých orgánů monitoruje zdravotní stav populace, aktuální problémy populačního zdraví řeší ve spolupráci s odborníky a občanskými sdruženími, či samosprávnými orgán přímo nebo nepřímo podporuje lékařský výzkum prostřednictvím svých orgánů spolupracuje s WHO v oblasti ochrany zdraví mezi zeměmi

Diskuse dle analýz výsledků reforem zdravotnictví v 90.letech v západní Evropě se regulační úloha státu posiluje s rostoucím vlivem tržních mechanismů ve zdravotnictví roste riziko omezení dostupnosti zdravotní péče dané legislativou rozpor mezi očekávanou a medicínsky možnou péčí o zdraví a mezi její ekonomickou únosností (neomezená poptávka X omezené zdroje)

Použité zdroje: Gladkij, I., Strnad, L. Zdravotní politika, zdraví, zdravotnictví. Olomouc: VUP, 2002. Gladkij, I. a kolektiv. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003.

DĚKUJEME ZA POZORNOST