Příprava na výuku, Výukový projekt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
KA6 - V ZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ K INTEGRACI ICT DO VÝUKY - "O BOROVÉ DIDAKTIKY SŠ„ O DBORNÉ PŘEDMĚTY P EDAGOG A TABLETY VE VÝUCE Dr. Michal.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
zpracovaný v rámci projektu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Didaktické zásady Literatura:
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Andragogika Vzdělávání.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
UA104 – Didaktika informatiky I
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Vztah k životnímu prostředí
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Příprava na výuku, Výukový projekt Mgr. Kateřina Korcová DPS003 – jaro 2008

Činnosti učitele při výuce Vytváří podmínky pro učení žáků Seznamuje žáky s novým učivem reguluje učební činnosti žáků zajišťuje zpětnou vazbu (diagnostikuje) pro žáky a pro sebe korcova@phil.muni.cz

Typy hodiny podle převládající činnosti učitele Hodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí a dovedností. Hodiny osvojování nových vědomostí. Hodiny opakování a upevňování vědomostí. Hodiny vytváření a upevňování nových dovedností. Hodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech. Hodiny ověřování a hodnocení – diagnostické. Hodiny kombinované (smíšené). korcova@phil.muni.cz

Hodiny kombinované (smíšené) Úvodní část. Opakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. Výklad nového učiva. Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace. Shrnutí a utřídění nových poznatků. Zadání a vysvětlení domácího úkolu. korcova@phil.muni.cz

Hlavní typy přípravy na vyučování „Blesková“ příprava Přiměřeně dlouhá Podrobná příprava korcova@phil.muni.cz

„Blesková“ příprava odpovídá na otázky: Co? Jak? Většinou kopíruje učebnici korcova@phil.muni.cz

Přiměřeně dlouhá odpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina pokračování? Nejčastější typ korcova@phil.muni.cz

Podrobná příprava Cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnou? formulace cílového chování žáka. Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? Obsah učiva – stručný nástin. Volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup. Zvláštní didaktická hlediska: Jaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, možná nesprávná pojetí? Co z učiva bude pro žáky nejobtížnější? Jak budu žáky aktivizovat? Jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva? Jak zajistím diferencovaný a individuální přístup k žákům? Jaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a k upevňování učiva? Jaká jiná hlediska (např. hygienická) je třeba respektovat? Výchovné možnosti: Jak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít? Organizace vyučovací jednotky: Které pracovní podmínky si musím zabezpečit? Jaký organizační typ vyučovací jednotky bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat? Časový projekt vyučovací jednotky: Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky? Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku? K realizaci přípravy: Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků? Jak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků? korcova@phil.muni.cz

Výukový projekt Činnost směřující k praktickému využití a je zaměřený na problém, který žáci chtějí vyřešit. Např. naplánovat a uskutečnit výlet, jarmark, divadelní představení, vyřešit třídění odpadků ve škole, zjišťovat kyselost srážek v rámci celostátního výzkumu, vytvořit informační brožuru o místě bydliště nebo dokonce ve spolupráci s místním úřadem vybudovat naučnou stezku. korcova@phil.muni.cz

Co je důležité z hlediska žáků: Schopnost spolupracovat Aktivně se zapojit do činností Zodpovědnost za vlastní práci Vnitřní motivace – význam pro dítě samotné Schopnost plánovat a organizovat si vlastní práci Spolurozhodování, možnost volby Samostatnost Formulovat a vyjadřovat myšlenky Pojmenování toho, co se naučili Schopnost sebehodnocení korcova@phil.muni.cz

Co je důležité z hlediska učitelů: Vytváření bezpečného prostředí Změna role učitele (průvodce, podporovatel) Stanovení cílů Návaznost ve vyučovacím procesu Propojení předmětů, globální přístup Plánování společně se žáky, rodiči a dalšími učiteli Promyšlení postupu Časové rozvržení, fázování projektu Nápomoc při organizování Vyhodnocení projektu a sebereflexe korcova@phil.muni.cz

Co je třeba promýšlet při plánování: Jak nastolit problém a zapojit žáky do plánování Jaké kompetence budu u žáků sledovat a cíleně rozvíjet Jaké učivo si budou žáci osvojovat Co bude výstupem Jak využít předchozí zkušenosti žáků Čas, který bude pravděpodobně potřeba Jak lze využít příležitostí mimo školu (exkurze, návštěvy muzea,…) Rozdělení žáků do skupin, počet žáků ve skupinách Nakolik budou žáci schopni pracovat samostatně Co dělalo minule problémy, co je třeba zlepšit a jak Brát v úvahu různé typy inteligence Jak umožnit žákům volbu Jak informovat a zapojit rodiče, případně další osoby Kde nalézt potřebné informace Materiální vybavení a potřeby Jak budeme prezentovat Forma hodnocení korcova@phil.muni.cz

Struktura projektu Název projektu: Autor: Základní údaje Typ projektu: Věková skupina: Vyučovací předměty: Úkol: Informační zdroje a pomůcky: Výchovné vzdělávací cíle: (dovednosti, volní vlastnosti, rozvoj osobnosti, klíčové kompetence) oborové cíle Průběh projektu Motivační a organizační část: Realizační část: Závěrečná reflexe projektu korcova@phil.muni.cz

Literatura FIALOVÁ, Hana a kol. Vybrané kapitoly z Obecné didaktiky. Brno: MU Brno, 1996. s. 32-34. ISBN 80-210-1308-7. KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 357-359. ISBN 80-7178-253-X. PLESNÁ, Ludmila. ŠVP jako příležitost pro učitele. 8. Cesta k projektu. Učitelské listy, 2008, č. 8, s. 10 – 11. ISSN 1210-6313. KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4142-0. korcova@phil.muni.cz