METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: JAZYKOVÉ DOVEDNOSTI
Základní stavební kámen výuky anglického jazyka Jazykové dovednosti Základní stavební kámen výuky anglického jazyka
Základní rozdělení Receptive skills Productive skills Listening Jazyková dovednost, kterou žák přijímá prostřednictvím poslechu nebo tichého čtení. Máme tedy dva druhy „receptive skills“: Listening Reading Productive skills Jazyková dovednost, kterou žák vytváří – produkuje. Rozlišujeme dva druhy „productive skills“: Speaking Writing
READING Čtení je dovednost, kterou se žák učí porozumět textu tichým čtením. Zásady při výuce čtení: Před čtením jakéhokoliv textu je důležitá MOTIVACE Využívání nonverbálních pomůcek k přečtení textu (grafy, diagramy, obrázky, atd.) - umožňují žákům seznámit se s texty a předvídat, o čem články budou pojednávat. Je důležité rozlišit, o jaký druh textu se jedná – dopis, esej, vyprávění Vhodné je využívat kontextuálních vazeb Procvičujme také schopnost „čtení mezi řádky“
Druhy čtení SKIMMING SCANNING Rychlé čtení Rychlé přehlédnutí textu Student získá přehled „o čem text vlastně je“ SCANNING Porozumění specifické informaci v textu Získávání konkrétních informací Podrobnější práce s textem
STRUKTURA VÝUKY ČTENÍ PRE – READING: Motivace Slovní zásoba Využití nonverbálních částí textů READING Skimming Scanning Kontrola porozumění FOLLOW-UP; FEEDBACK Procvičení písemné, ústní Kontrola porozumění Práce ve dvojicích, práce ve skupinách, samostatná práce Zpětná vazba získaná prostřednictvím textu, dialogů, vypracování krátkých písemných prací Převyprávění textu písemnou formou na dané úrovni žáků