Diagnostika rodinného prostředí žáka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Rodina.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Občanská výchova 7. ročník
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sdělování nepříznivých informací.
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Rodinné finance Ing. Petr Ježek, Ph.D. FSE UJEP 2010.
Moderní rodina. Institut rodiny se mění V ČR transformace – oddálení od tradičního modelu.
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Chudoba jako sociální problém
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Diagnostika rodinného prostředí žáka Orientace v podmínkách rodinného prostředí (materiálně-ekonomických, demograficko- psychologických a kulturně- pedagogických).
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Pěstounská péče na přechodnou dobu Mgr. Kateřina Majerová.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Rodina jako sociální instituce
Domov sv. Markéty pro matky s dětmi v tísni Oblastní Charita Brno.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Úvod do pedagogiky Eva Trnová.
Náročné životní situace
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Diagnostika rodinného prostředí žáka

Diagnostika rodinného prostředí žáka 1. Orientace v podmínkách rodinného prostředí (materiálně-ekonomických, demograficko-psychologických a kulturně-pedagogických) 2. Nové jevy v současných proměnách rodinného života 3. Funkce rodiny a pásma její funkčnosti 4. Charakteristické rysy funkční rodiny

Orientace v podmínkách rodinného prostředí Materiálně - ekonomické faktory rodinného prostředí - otázka zařazení rodiny a jejích aktivit do ekonomického makrosystému společnosti - individuální spotřeba rodiny jako součást životního způsobu rodiny a z toho plynoucí aspekty - problematika zaměstnanosti rodičů, otců i matek a vliv této skutečnosti na děti - vliv techniky a technických prostředků na život současné rodiny a některé další otázky, např. materiální podmínky pro zájmovou činnost dětí, pro přípravu dětí do školy a podobně

Demograficko – psychologické podmínky rodinného prostředí - přirozenou struktura rodiny a aspekty vyplývající z působení otcovského, mateřského, sourozeneckého a prarodičovského, - vnitřní stabilita rodiny jako základna emocionální atmosféry rodinného prostředí a předpoklad existence a přirozeného rozvíjení všech dimenzí rodinného života

Pedagogická stránka rodinného prostředí - hodnotová orientace a vzdělání rodičů - míra pedagogizace rodinného prostředí- patrná například z připravenosti rodiny na výchovu dětí a z účelného využívání pedagogických prostředků v souladu s privátními a společenskými záměry a některé další podmínky, které mají vliv na vytváření postojů dětí k lidem, ke vzdělání, práci, kultuře, politice a vůbec k životu

Nové jevy v současných proměnách rodinného života • pokles sňatečnosti a pokles porodnosti, • zvyšování věku, ve kterém vstupují lidé do prvního manželství, • rostoucí počet rodin, ve kterých pečuje o dítě jeden z rodičů, • nárůst počtu lidí, kteří spolu mají děti bez oficiálního sňatku, • zvyšující se počet lidí žijících bez dětí v nesezdaném soužití, • trvale stoupající počet rozvodů

Funkce rodiny a pásma její funkčnosti Funkce rodiny jsou chápány jako úkoly, které plní rodina jednak vůči svým příslušníkům, ale také ve vztahu ke společnosti. Za základní funkce rodiny jsou považovány funkce: ekonomicko – zabezpečovací, biologicko – reprodukční, odpočinku a regenerace tělesných a duševních sil, emocionálně-ochranná a funkce výchovně-socializační . Výchovně-socializační vlivy rodiny jsou spolu s jejími emocionálně-ochrannými úkoly považovány za nejvýznamnější součásti působnosti rodiny na dítě.

Čtyři pásma funkčnosti podle J. Dunovského (1986, s. 38): • funkční rodina: nenarušená, schopná zabezpečit dítěti dobrý vývoj a prosperitu • problémová rodina: s výskytem poruch některých funkcí, které však vážněji neohrožují rodinný systém a vývoj dítěte v něm. Rodina je schopna řešit tyto problémy sama nebo s pomocí jiných • dysfunkční rodina: s výskytem vážnějších poruch některých nebo všech rodinných funkcí, které bezprostředně ohrožují rodinu jako celek a především vývoj dítěte; tato rodina potřebuje soustavnou pomoc ze strany odborníků • afunkční rodina: poruchy jsou takového rozsahu a kvality, že rodina přestává plnit svůj základní účel. Dítěti závažným způsobem škodí nebo dokonce ohrožuje jeho existenci; řešením je umístění dítěte v náhradní rodinné výchově

Charakteristika nejčastějších typů problémově zatížených rodin (Z Charakteristika nejčastějších typů problémově zatížených rodin (Z. Helus, 2007, s. 153-163) nezralou rodinu přetíženou rodinu ambiciózní rodinu perfekcionistickou rodinu autoritářskou rodinu rozmazlující rodinu liberální a improvizující rodinu odkládající rodinu disociovanou rodinu

Charakteristické rysy funkční rodiny (O. Matoušek, 1997, s. 133). Funkční rodina se například projevuje: a) ve vnitřních vztazích tím, že na sebe berou její členové ohledy a respektují se, b) existuje v ní pevná aliance mezi rodiči, jasná hierarchie odpovědnosti, c) pozitivním hodnocením jedinečnosti jednotlivců, d) rovnováhou mezi potřebou sdílení a potřebou soukromí, …, e) při komunikaci mezi příslušníky rodiny mluví každý za sebe, f) je otevřená pro nové myšlenky a nová řešení problémů, g) v komunikaci je hodně humoru, h) realita je rodinou interpretována nezkresleně a v intencích tradic, které rodinu hodnotově orientují, i) v emoční atmosféře je patrné uspokojení ze vzájemného kontaktu. „Každá rodina má jinak nastaven svůj emoční termostat a určit hranici mezi přátelským popichováním a odmítavým ironizováním může spíše ten, kdo je dokonale zasvěcen do přediva signálů, tedy člen rodiny…“

Shrnutí: úplnost x neúplnost rodiny vztahy mezi rodiči a širší rodinou počet sourozenců a postavení dítěte mezi nimi dispozice dítěte typ a náročnost výchovy způsob trestání dítěte projevy lásky x zanedbávání dítěte prostředí a materiální zajištění ve kterém rodina žije

Fáze adaptace rodičů na postižení dítěte Fáze šoku a popření: projev obranného mechanismu, informace je subjektivně nepřijatelná, rodiče zpravidla nemají zájem o další informace Fáze bezmocnosti: rodiče nevědí, co mají dělat, kde hledat pomoc, situaci neumí řešit, pocity viny, studu, hanby, bývají přecitlivělí Fáze smlouvání: přechodné období, rodiče přijali danou skutečnost, ale snaží se získat zlepšení (např. dítě bude chodit o berlích), často velká únava a vyčerpání z náročné péče Fáze postupné adaptace a vyrovnání se s problémem: zvýšený zájem o informace, příčina postižení, řešení budoucnosti (předání dítěte do ústavu, opuštění rodiny, upnutí se na povolání, rezignace ad. Fáze realistického postoje: přijetí dítěte takového, jaké je, reorganizace prostředí, životní úkol – výzva