Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Advertisements

Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA 50. léta 20. století / 1. část TEST.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVCE_19_Fryderyk Chopin, Píseň.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Skupiny hudebních nástrojů
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písemné sčítání a odčítání do milionu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Romantismus.
OLOMOUCKÝ KRAJ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní společenstva - lesy
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Dechové dřevěné nástroje
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
KRAJ VYSOČINA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Ekologie a ochrana přírody
VY_12_INOVACE_EVH.2.Ste.35_Na_ty_louce_zeleny
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Franz Schubert AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Základní společenstva – skály a hory
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Česká hymna a její tvůrci
Opěrná soustava - kostra
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Wolfgang Amadeus Mozart
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Klasicismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Informační a komunikační technologie Informatika
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Mgr. Veronika Vaňousová
3/4 takt 3. ročník.
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 21. ledna 2012 Odpilotováno dne 16. února 2012 ve třídě VI.A Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Hudební výchova Tematický okruh Hudební nauka Téma Písně a jejich vývoj Klíčová slova písně, vývoj, F. Schubert, prokomponované, strofické

Písně a jejich vývoj Píseň vznikla s potřebou lidí vyjádřit se jinak než slovy a gesty: Nejstarší zapsaná píseň – Seikilova píseň (z antického Řecka) Naše nejstarší zapsaná píseň – Hospodine, pomiluj ny (10.století) 12.- 14.století – oblíbené byly rytířské zpěvy 17.století – jednohlasé madrigaly a canzonetty (mají nejblíže k dnešní podobě písní) konec 18.století – velmi oblíbené písně (období romantismu) Nejvýznamnější skladatel písní – Franz Schubert (31. 1. 1797 – 19. 11. 1828) Za 31 let života vytvořil stovky děl, z toho více než 600 písní (nejznámější je píseň Pstruh a především Ave Maria) Další díla – opery, komorní hudba, 9 symfoniií (Nedokončená) Jeho dílo je romantické, plné citu, klidu, pohody

Písně a jejich vývoj Písně dělíme na: Prokomponované (vytvořeny jako jednotný celek, každá sloka je zhudebněna jinak, doprpvod je často zvukomalebný, příkladem je píseň Pstruh od F.Schuberta) Strofické (stejná melodie pro všechny sloky, je to většina písní, i lidové) Ve 20.století se stala píseň nejužívanější hudební formou (písně jazzové, trampské, folkové, rockové atd).

Písně a jejich vývoj Odpovězte na otázky: Jaká je nejstarší zapsaná píseň na světě? Jak se jmenuje naše nejstarší píseň? Ze kterého je století? Co to byly rytířské zpěvy a kdy byly rozšířené? Kterým druhům písní ze 17.století se nejvíce podobají písně dnešní? Kdo byl v období romantismu nejvýznamnějším skladatelem písní? Co o něm víte? Čím je pro umění charakteristické období romantismu? Jak dělíme písně? Čím se od sebe oba druhy písní liší? Ve kterém století se staly písně nejrozšířenější hudební formou?

Mgr. Renáta Jehličková 21. ledna 2012 Určeno pro 6.ročník ANOTACE Výklad Seznámení s písní jako hudební formou a jejím historickým vývojem Seznámení s Franzem Schubertem jako nejvýznamnějšímu autorovi písní v historii Seznámení se způsobem dělení písní Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si nových informací z učiva

Použité zdroje Texty z vlastních zdrojů. Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace.