ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kapalinách
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Technické využití elektrolýzy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrolýza VY_32_INOVACE_CH1 – 20 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
REDOXNÍ DĚJ RZ
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Halogeny.
CHEMICKÉ REAKCE.
Elektrochemické metody - elektrolýza SŠZePř Rožnov p. R PaedDr
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
CZ.1.07/1.1.10/
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Redoxní děje Elektrolýza
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Hliník Stříbrolesklý měkký kov III.A skupiny Vodič tepla, elektřiny
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Elektrolýza
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrolýza chloridu sodného
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
pokračování Elektrolýza, články a akumulátory
Galvanické články.
Ondra Kutílek , Štěpán Pém
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
H A L O G E N Y.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Elektrodový potenciál
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ELEKTROLÝZA.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Elektrolýza ZŠ Velké Březno.
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH I.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Elektrolýza a její využití
Oxidačně redukční reakce
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY I. Chemie 9. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Šáfrová. Dostupné z Metodického.
Elektrolýza. KmTI KmTI.
PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROCHEMIE
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hořčík.
VY_32_INOVACE_C9-004 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vodivost kapalin. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb volných částic s elektrickým nábojem. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Rozdělení chemických dějů
Elektrolýza.
Fyzika 2.D 13.hodina 01:22:33.
HLINÍK ( Aluminium) Al nejdůležitější prvek III.A = triely
Transkript prezentace:

ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY PROCESY VYUŽÍVAJÍCÍ VZÁJEMNÝCH PŘEMĚN ELEKTRICKÉ A CHEMICKÉ ENERGIE DĚLÍ SE NA: 1) PROCESY ELEKTROLYTICKÉ: V ROZTOKU ČI TAVENINĚ PROBÍHÁ ELEKTROLÝZA PŘÍKLADY: VÝROBA NaOH, KOH, H2O2, Al, alkalické kovy 2) PROCESY ELETROTERMICKÉ: V PRŮBĚHU PROCESU SE ELEKTRICKÁ ENERGIE MĚNÍ NA TEPLO, KTERÉ UMOŽŇUJE PROVÉST REAKCI PŘÍKLADY: VÝROBA SiC, CaC2 Základy chemických technologií 2016

OBECNÉ USPOŘÁDÁNÍ ELEKTROCHEMICKÉ SOUSTAVY RŮZNÁ ZAŘÍZENÍ: GALVANICKÝ ČLÁNEK – BEZ PŘÍVODU ENERGIE, SLOUŽÍ K VÝROBE ELEKTRICKÉ ENERGIE ELEKTROLYZÉR – CHEMICKÁ REAKCE PROBÍHÁ PŘI DODÁNÍ ELEKTRICKÉ ENERGIE ZVNĚJŠKU, OBVYKLE STEJNOSMĚRNÝ PROUD O NÍZKÉM NAPĚTÍ Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA Cl2 A NaOH (KOH) SUROVINY: NaCl, KCl PRINCIP: ELEKTROLÝZA ROZTOKU DĚJE PROBÍHAJÍCÍ PŘI ELETROLÝZE ROZTOKU: ANODA (+): 2 Cl- → Cl2 + 2 e- hlavní reakce (grafit) 4 OH- → O2 + 2 H2O + 4 e- vedlejší reakce KATODA (-): H2O + 2 e- → H2 + 2 OH- (železo) CELKOVÁ REAKCE: 2 NaCl + 2 H2O → H2 + Cl2 + 2 NaOH PŘI VÝROBĚ JE SNAHA O POTLAČENÍ VEDLEJŠÍCH REAKCÍ (VÝVIN O2 A ROZPOUŠTĚNÍ Cl2 ZA VZNIKU CHLORNANU) VZNIKAJÍCÍ O2 LIKVIDUJE ANODU Základy chemických technologií 2016

DIAFRAGMOVÁ ELEKTROLÝZA PŘI ELEKTROLÝZE JE ANODOVÝ A KATODOVÝ PROSTOR ODĚLENÝ PŘEPÁŽKOU, ABY SE NEMÍCHALY ROZTOKY KOLEM ELEKTROD PŘEPÁŽKA (DIAFRAGMA) – OBVYKLE Z AZBESTU REAKCE BEZ DIAFRAGMY: 2 NaOH + Cl2 → NaCl + NaClO + H2O 6 NaOH + Cl2 → NaCl + 5 NaClO3 + H2O VÝSLEDNÝ ROZTOK PO ELEKTROLÝZE OBSAHUJE MIMO NaOH I NEZREAGOVANÝ NaCl (ASI 3%), KTERÝ SE PRAKTICKY NEDÁ ODDĚLIT NEHODÍ SE NA NĚKTERÉ VÝROBY (VISKÓZOVÁ VLÁKNA) Základy chemických technologií 2016

AMALGÁMOVÁ ELEKTROLÝZA SUROVINY: NaCl, KCl PRINCIP: ELEKTROLÝZA ROZTOKU NEBO TAVENINY DĚJE PROBÍHAJÍCÍ PŘI ELETROLÝZE ROZTOKU: ANODA (+): 2 Cl- → Cl2 + 2 e- hlavní reakce (grafit) 4 OH- → O2 + 2 H2O + 4 e- vedlejší reakce KATODA (-): Na+ + e- → Na0 (rtuť) rozpouští se ve rtuti na amalgám a nereaguje s vodou VEDLEJŠÍ REAKCE NEPROBÍHAJÍ AMALGÁM SE ROZKLÁDÁ VODOU V ROZKLADNÉM ŽLABU A ZÍSKANÝ NaOH JE ČISTÝ, NEOBSAHUJE NaCl Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 POUŽITÍ PRODUKTŮ Cl2: TRANSPORTUJE SE ZKAPALNĚNÝ (LAHEV S ŽLUTÝM PRUHEM) VODÁRENSTVÍ, VÝROBA HCl, AlCl3, FeCl3, CHLOROVÉ VÁPNO, PESTICIDY, CHLOROVANÁ ROZPOUŠTĚDLA, PLASTY NaOH: SYNTETICKÁ VLÁKNA (VISKÓZA), PLASTY, CELULÓZA A PAPÍR, MÝDLO H2: VÝROBA HCl OBSAHUJE STOPY RTUTI – NESMÍ SE POUŽÍVAT V POTRAVINÁŘSTVÍ NAVAZUJÍCÍ VÝROBY – PRODUKT Z JEDNÉ VÝROBY JE SUROVINOU V DRUHÉ (H2 A Cl2 → HCl Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA Cl2 A NaOH V ČR SPOLANA NERATOVICE VYRÁBÍ A PRODÁVÁ VŠECHNY PRODUKTY Z TÉTO TECHNOLOGIE VYPLÝVAJÍCÍ : CHLÓR CHLORNAN SODNÝ KYSELINA CHLOROVODÍKOVÁ V PODNIKU NA TYTO ANORGANICKÉ VÝROBY NAVAZUJÍ TAKÉ VÝROBY ORGANICKÉ – VÝROBA PVC Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 VÝROBA Al SUROVINY: BAUXIT – SMĚS HYDRATOVANÝCH OXIDŮ HLINÍKU, ŽELEZA A KŘEMÍKU PRINCIP: ELEKTROLÝZA ČISTÉHO Al2O3 ROZPUŠTĚNÉHO V TAVENINĚ KRYOLITU Na3 Al F6 (NEZANÁŠÍ DALŠÍ PRVKY) ELEKTRODOVÉ DĚJE: Al3+ + 3 e- → Al POSTUP: 1) PŘÍPRAVA ČISTÉHO Al2O3 - VYLUHOVÁNÍ BAUXITU POMOCÍ NaOH, HYDROLÝZA VZNIKLÉHO HLINITANU NA Al2O3 2) ELEKTROLÝZA Al2O3 V KRYOLITU POUŽITÍ Al: KONSTRUKČNÍ MATERIÁL – LETECTVÍ, AUTOMOBILOVÝ A LODNÍ PRŮMYSL, VE SLITINÁCH PRO MOTORY VELMI DOBRÝ VODIČ, ODOLNÝ – PASIVACE Al2O3 OBALOVÝ MATERIÁL Základy chemických technologií 2016

Základy chemických technologií 2016 PROBLÉMY PŘI VÝROBĚ Al PROCES VYSOCE ZATĚŽUJÍCÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (PŘÍPRAVA SUROVINY, VLASTNÍ ELEKTROLÝZA) 2010 AJKA, MAĎARSKO – PROTRŽENÍ HRÁZE ODKALOVACÍ NÁDRŽE MÍSTNÍ HLINÍKÁRNY ALKALICKÉ KALY PŮVODEM Z VÝROBY Al2O3 ZKONTAMINOVALY OKOLNÍ KRAJINU, V SOUVISLOSTI S HAVÁRIÍ ZAHYNULO 10 LIDÍ Základy chemických technologií 2016