Tato výuková opora vznikla jako výstup projektu „Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování“ na Pedagogické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
EKOLOGIE.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Biotické a abiotické faktory
Populace, společenstva
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Biotické faktory prostředí
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Populace.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Biotické podmínky života
Ekosystém.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGIE.
Ekologie.
Úvod do ekologie.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Ekologie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vztahy geografie k ostatním vědám
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název prezentace (DUMu):
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Ekologické pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Tomáš Miléř, Alexander Ač
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie.
Základy ekologie (úvod)
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

Přednáška k předmětu: Základy ekologie a environmentální vědy Základní pojmy ekologie

Tato výuková opora vznikla jako výstup projektu „Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování“ na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0205. Období řešení: 3/2011 - 12/2013 Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Programový rámec/typ projektu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (VK) - 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Hlavní řešitel: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Projekt je financován evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR. Výuková opora je určena studenům bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.

Osnova přednášky: Ekologie X Environmentalistika Faktory prostředí Ekologická pyramida EROI Vztahy mazi organismy

Ekologie je věda… … zabývající se vztahy mezi organizmy a jejich životným prostředím a vztahy mezi organizmy Slovo ekologie pochází z řeckého „oikos“ (dům) a „logos“ (věda)

Ekologie je věda… … zabývající se vztahy mezi organizmy a jejich životným prostředím a vztahy mezi organizmy Slovo ekologie pochází z řeckého „oikos“ (dům) a „logos“ (věda) Environmentální vědy – se zabývají vztahem člověka a životního prostředí

Ekologie je věda… Různé podobory – např. krajinná ekologie, evoluční e., produkční e. průmyslová e, ekologie člověka, ekologická fyziologie (rostlin, živočichů), ekologická toxikologie, ekologická ekonomie… Ekologie vychází z: biologie, meteorologie, klimatologie, geologie, geografie, fyziky, chemie, antropologie, lékařských věd (hygiena), ekonomiky, práva, historie, psychologie, technických věd.

Ernst Haeckel 1834 -1919 německý biolog Ekologie 1. „Ekologií rozumíme soubornou vědu o vztazích organizmu k okolnímu světu, kam můžeme počítat v širším smyslu všechny existenční podmínky. Ty jsou částečně organické, částečně anorganické povahy...“ (Haeckel, 1866) 2. dnes v širším smyslu i jako ochrana životního prostředí Ernst Haeckel 1834 -1919 německý biolog

Ekologie studuje… Složení, distribuci (rozšíření), množství (biomasu), počet, dynamickou rovnováhu organizmů v rámci i mezi ekosystémy

jedinec – nejmenší jednotka systému populace - je soubor jedinců téhož biologického druhu biocenóza (společenstvo) - soubor populací různých druhů, obývajících společný úsek životního prostoru (biotop). biotop (stanoviště) - soubor abiotických faktorů včetně anorganických látek. biom - dílčí oblast biosféry, charakterizovanou klimatickými a hydrologickými faktory, půdními a geologickými poměry. biosféra - část planety Země, kde se (byť i jen sporadicky a nepravidelně) vyskytují nějaké formy života.

Ekosystém (geobiocenóza) - propojení biologických společenstev a jejich fyzikálního prostředí …jezero, oceán, mokřad, prales, mraveniště, město (antropogenní ekosystém) Biodiverzita – početnost druhů na plochu Sukcese ekosystému – vývoj ekosys. v čase Klimax – konečná fáze vývoje ekosystému

Sukcese - vývoj a změny ve složení společenstev v ekosystému. Přírodní sukcese je řádný a předvídatelný sled změn v rostlinstvu osídlujícím určité území. Tyto změny pokračují tak dlouho, dokud se rostlinné společenstvo v určitém bodě neustálí a není dosaženo takzvaného klimaxového společenstva. Místem, kde lze vidět sukcesi odehrávající se v čase, je např. dvůr anebo opuštěné místo. Když trávník nesečeme pravidelně anebo ponecháme pozemek bez zásahu, objeví se brzy plevele. Nejsou-li plevele s hlubokými kořenovými systémy zlikvidovány, zvítězí v soutěži o vodu a živiny nad trávami. Bez další péče osídlí pozemek časem keře a potom stromy.

Biocenóza (společenství)… Producenti (primární producenti), autotrofní organizmy (zelené rostliny), chemoautotrofní (metanotropní bakterie, cyanobakterie) (primární produkce) Konzumenti – (sekundární producenti) – býložravce, predátory, různé trofické úrovně (sekundární produkce) Reducenti – (rozkladačí) – návrat živin do koloběhu, uzavření koloběhu živin v ekosystému

Faktory prostředí Biotické – jiné organizmy (přemnožení kůrovce, virová infekce, invaze medůz, hustota porostu) Abiotické – teplota, srážky, množství světla, zrnitost půdy, vlhkost vzduchu, rychlost větru… Limitující faktor prostředí – ten faktor, který je určující (klíčový, rozhodující) pro rozšíření daného druhu na daném území (množství dusíku, světlo…)

Organizmy ve vztahu k prostředí Endemit – žije pouze na jednom místě na Zemi, opakem jsou druhy kosmopolitní lokalita výskytu může být jen několik m2 (stenoendemit), ostrov, pohoří apod. Podle doby vzniku se dělí endemity na paleoendemity a neoendemity.

Organizmy ve vztahu k prostředí Invazní druhy - druhy na daném území nepůvodní, který se zde nekontrolovaně šíří, přičemž agresivně vytlačují původní druhy, vysoká tolerance na široký rozptyl podmínek, široký výběr potravy…

Organizmy ve vztahu k prostředí Valence – tolerance na rozptyl faktoru (euryvalentníva stenovalentní) Shalfordův zákon tolerance - organismy nejlépe prospívají v pásmu optima

Organizmy ve vztahu k prostředí Ekologická nika – soubor nároků na životní prostředí Základní "fundamentální" nika  =   je největší ekologická nika jakou může organismus nebo druh okupovat při absenci mezidruhové konkurence a predátorství. Realizovaná nika - kterou populace reálně v příslušném ekosystému zaujme

Organizmy ve vztahu k prostředí Ekologická konvergence (přibližování) a ekologická divergence (vzdalování, speciace) Příklad speciace: Darwinovy pěnkavy

-fyl versus -fób fylní (pozitivní vztah) fóbní (negativní vztah) tolerantní (bez preference) Určují ekologický habitat (oblast výskytu daného druhu) Příklady: Hydrofilní, hodrofóbní (vztah k vodě) Heliofilní, heliofóbní (světlomilný, stínomilný) Xerotermní (suchomilný a teplomilný)

Základní vztahy mezi organizmy Konkurence (- -) Konkurence znamená typ vztahu, kdy dva nebo více druhů mezi sebou „bojují“ o stanovištní podmínky, úkryt nebo potravu atd. Cizopasnictví (parazitizmus) (+ -) Rozlišujeme parazity vnější – ti cizopasí na povrchu těla (třeba blecha, veš či nebezpečné klíště) a vnitřní – ti cizopasí uvnitř těl (např. tasemnice, motolice apod.) Kořistnictví (+ -) V tomto vztahu vystupuje kořistník neboli predátor a kořist. Predátor má dobře vyvinuté smysly (zrak, čich, sluch) a vyznačuje se rychlým pohybem. U kořisti se v průběhu vývoje vytvořily obranné mechanismy jako např. ostny, výstražné zbarvení či schopnost odlomení části těla… Spolustolovnictví (+) Jde o vztah mezi dvěma nebo více druhy, kde spolustolovník má ze soužití určitý potravní prospěch. Vzájemné soužití (symbióza, mutualizmus) (+ +) Vzájemné soužití dvou druhů organismů. Názorným příkladem jsou houby, lišejníky.

Vztahy mezi organizmy Oběť Predátor Potravní (trofické) vztahy určují i populační dynamiku (predátor vs. oběť, paratzit vs. oběť) Potravní úrovně: od producentů přes primární, sekundární atd. konzumenty, jejich počet charakterizuje potravní síť Gilda: skupina druhů využívající stejný typ potravy stejným způsobem (např. králík a ovce) Monofágní vs. polyfágní druhy Specialisté – generalisté (monofág je např. koala, panda, bourec) Fytofág – bíložravec Saprofág – získává energii z organ. látek odumřelých organismů (žížala obecná) Karnivorní druhy - masožravé Oběť Predátor

Ekologická pyramida - grafické znázornění vztahů mezi producenty konzumenty prvního, druhého a vyššího řádu z hlediska množství energie potřebné k výživě konzumenta vyššího řádu v určitém potravním řetězci.

Toky energií – energetická návratnost Aby organizmus přežil, potřebuje získávat energii (ERoEI) ERoEI = energie investovaná/energie získaná (ERoEI = víc jak 1 – energetický zisk, méně jak jedna – energetické ztráta) Fosilní zdroje energie – vysoká energetická návratnost

Populační dynamika ŽIVOTNÍ STRATEGIE r-stratégové: oportunistické druhy, rychlé množení, malá velikost, překročení biologické kapacity prostředí (hlodavci, kobylky) K-stratégové: stabilní počet, velké druhy, pomalé rozmnožování (velcí savci, stromy)

r nebo K stratég (?)