Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1101 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Identifikátor materiálu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, 15 Anotace Materiál je doplňující součásti výkladu. Rychlé odkazy na internet a na krátká videa snadněji přiblíží problematiku složení vzduchu a jeho znečišťování. Jednoduchým pokusem si žáci mohou vyzkoušet, že vzduch se skládá z několika složek směsi. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba červen 2012 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Chemie Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstup Žáci získají povědomí o vzduchu, jeho ochraně a znečišťování. Druh interaktivity Využití interaktivní tabule, hypertextových odkazů a práce s PC. Materiál je použitelný pro výuku v online prostředí sdíleném žáky i rodiči. Možnost dopisovat rukopisné poznámky přes skrytá tlačítka v rámci nového softwaru. Cílová skupina Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 16 let, 9. ročník
Vzácné plyny a jiné látky asi 1 % VZDUCH Je směs plynů tvořících plynný obal Země – atmosféru Bez vzduchu je schopen člověk přežít asi 3 min Kyslík asi 21% Oxid uhličitý asi 0,03% Dusík asi 78% Vzácné plyny a jiné látky asi 1 % Složení vzduchu
Znečišťovatelé vzduchu Automobilová doprava Teplárny a elektrárny na tuhá paliva Velká města a průmysl v nich Co ve vzduchu nechceme? Částečky prachu, jedovaté organismy Nečistoty, karcinogeny Výfukové plyny Kouřové zplodiny Skleníkové plyny
Smog a jeho škodlivost Je směs prachu, mlhy a kouřových zplodin Působí nepříznivě na lidský organismus Způsobuje řadu zdravotních potíží (dýchací potíže, astma, alergie) Vyskytuje se ve velkých městech a v místech s rozšířeným průmyslem Reportáž o smogové situaci v Čechách cca 1,46 min
Jak dokázat, že vzduch je směs? Kyslík byl spálen a nahrazen CO2 , který se rozpouští ve vodě a má podstatně menší objem než kyslík. Podtlak, který vzniká natáhne vodu mnohem výše, než v prvním případě. Vzduch Dusík s CO2 Voda
Využití vzduchu pro přenos energie pro pneumatické nástroje a zařízení (např. pneumatické kladivo) Příkladem budiž pneumatické kladivo či různé balicí stroje Stlačeným vzduchem se nafukují pneumatiky, zvedací vaky, nafukovací čluny, míče, hračky Stlačený vzduch je používán při potápění
Zdroje http://office.microsoft.com/klipart