Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA 2009 7. prosince 2010
Programme for International Student Assessment mezinárodní projekt OECD měření výsledků vzdělávání čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost 15letí žáci čtyři sběry dat: 2000, 2003, 2006, 2009
PISA 2009 65 zúčastněných zemí (34 zemí OECD)
Realizace výzkumu PISA
Čtenářská gramotnost Průměrné výsledky zemí OECD
Čtenářská gramotnost Změny ve výsledcích mezi roky 2000 a 2009 491 478 OECD 495 493 7 zemí výrazné zlepšení (Polsko, Německo) 5 zemí výrazné zhoršení (Česká republika, Rakousko)
Čtenářská gramotnost Dílčí výsledky Různé typy dovedností: získávání informací, zpracování informací, zhodnocení textu Čeští žáci (a žáci 8 postkomunistických zemí) horší v kritickém posuzování a vyhodnocení textu než ve vyhledávání informací a práci s nimi Různé typy textů: souvislý text, nesouvislý text Čeští žáci – lepší při práci se souvislými texty (v roce 2000 situace opačná)
Matematická gramotnost výsledek českých žáků průměrný (493, OECD 496) srovnatelné např. se Slovenskem, Rakouskem, Polskem, Maďarskem největší zhoršení ze všech zemí od roku 2003 (o 29 b.) Přírodovědná gramotnost výsledek českých žáků průměrný (500, OECD 501) srovnatelné např. s Maďarskem a Rakouskem druhé největší zhoršení ze všech zemí od roku 2006 (o 12 b.)
Čtenářská gramotnost v různých druzích škol
Výsledky českých žáků Roste zastoupení žáků s nedostatečnou úrovní kompetencí ve všech třech testovaných oblastech Chlapci se ve čtení a v matematice zhoršují mnohem více než dívky Potvrzuje se sestupný trend ve výsledcích žáků (viz TIMSS 2007)
Děkuji za pozornost