Veřejné mluvené projevy a jejich styl
Datum: 10. 5. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_268 Jméno autora: Mgr. Veronika Slavíková Název práce: Veřejné mluvené projevy a jejich styl Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Vzdělávací cíl: Žák se orientuje v problematice řečnického funkčního stylu. Seznamuje se s výkladem rétoriky, s postupy, které by měl dodržet při přípravě řečnického vystoupení. Pomůcky: ICT Poznámka: Tento materiál je součástí tematického celku Český jazyk a literatura pro 2. ročník. Inovace: Zapojení ICT do výuky, mezipředmětové vztahy.
Rétorika = odborná disciplína, která vznikla a rozvíjela se v antickém Řecku a Římě za zakladatele rétoriky byl označován Aristoteles ( 384 – 322 př. n. l.)– dílo: Rétorika současným odborníkem na dějiny rétoriky je prof. Jiří Kraus – dílo: Rétorika v dějinách jazykové komunikace, Rétorika v evropské kultuře, Rétorika a řečová kultura zabývá se jazykovou kulturou veřejného mluveného projevu „umění dobře a přesvědčivě se vyjadřovat“ „dobře“ = vhodně vzhledem ke komunikační situaci „přesvědčivě“ = jde o způsob prezentace témat základ rétoriky spočívá v tom, že je možné se kultivovanému projevu naučit
Činitelé ovlivňující mluvený projev znalost tématu řeči komunikační talent řečové zkušenosti bohatá slovní zásoba schopnost navázat kontakt s posluchači hlasové schopnosti schopnost pracovat s trémou
Řečnické slohové útvary rozdělujeme dle funkcí projevů do následujících skupin: a) informativní a poučné požadavky na: věcnost stručnost jasnost srozumitelnost přednáška – rozlišujeme dle úrovně posluchačů referát výklad průvodce instruktáž… b) přesvědčovací a argumentativní cílem je: přesvědčit posluchače, získat posluchače na „svou stranu“ politické projevy soudní výroky reklamní a propagační projevy polemika c) příležitostné pronášeny při různých příležitostech – obřadní, jubilejní, smuteční rysy: subjektivita přípitek řeči svatební, promoční, pohřební slavnostní sliby…
Příprava a realizace řečnického vystoupení Struktura přípravy projevu: INVENCE DISPOZICE STYLIZACE MEMOROVÁNÍ PODÁNÍ
INVENCE = vyhledání témat a argumentů dle J. Krause (s. 36) autor projevu odpovídá na následující otázky: Co mám na mysli? Co vůbec chci povědět? Jak jsem na to přišel? Co si o zvoleném tématu myslím? V čem se od ostatních odlišuji? V čem se se svými posluchači shoduji?
DISPOZICE = uspořádání využití tzv. textových orientátorů – př. zaprvé, zadruhé, nyní si tuto část shrneme uvádím seznam otázek dle J. Krause (s. 37) Čím svůj projev začít? Čím ho zakončit? Jak nic podstatného nevynechat? Uvedeme nejpádnější argument hned na začátku řeči, nebo si ho necháme nakonec jako trumf?
STYLIZACE = jazykové ztvárnění dle komunikační situace Úkol: Zamyslete se nad stylizací v následujících komunikačních situacích: výklad učitele ve škole novoroční projev prezidenta beseda se spisovatelem …
MEMOROVÁNÍ zapamatování využívání krátkodobé a dlouhodobé paměti
PODÁNÍ Obsahuje složky: hlasové (výslovnost) vizuální – součást neverbální komunikace gesta mimika postavení těla a pohyb při řeči celkový vzhled
Jazykolamy Na klavír hrála Klára Králová. Roli lorda Rolfa hrál Vladimír Leraus. Naolejuje-li Julie ty koleje, nebo nenaolejuje-li Julie ty koleje. Kmotře Petře, nepřepepřete mi toho vepře. Jak mi toho vepře, kmotře Petře, přepepříte, tak si toho vepře, kmotře Petře, sníte. Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora nebo nerozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora.
Děkuji za pozornost. "Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu."
Použitá literatura Kraus, J.: Člověk mluvící. Řečníci bez tribuny čtením i poslechem. 1. vyd. Praha, Leda, 2011. ISBN 978-80-7335-258-5. s. 7-47