Veřejné mluvené projevy a jejich styl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Klid a pohyb těles ( Účinky síly na těleso) Předmět: FYZIKA Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Mocninná funkce ChrM613 říjen 2013 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu)
Číselné množiny - přehled
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Plánování ve školní tělesné výchově
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WORD Číslování stránek
ARANŽOVÁNÍ.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Kritéria dělitelnosti
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Rešerše.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Děti z Bullerbynu 4 VY_32_INOVACE_05_10 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
WORD Tabulky - ohraničení
Funkční styl řečnický.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
VY_32_INOVACE_
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
PRVOUKA ZIMNÍ SPORTY, BEZPEČNOST
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracování oděvního návrhu na formát A1
IKT Nebezpečí na internetu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Veřejné mluvené projevy a jejich styl

Datum: 10. 5. 2013   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_268 Jméno autora: Mgr. Veronika Slavíková Název práce: Veřejné mluvené projevy a jejich styl Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Vzdělávací cíl: Žák se orientuje v problematice řečnického funkčního stylu. Seznamuje se s výkladem rétoriky, s postupy, které by měl dodržet při přípravě řečnického vystoupení. Pomůcky: ICT Poznámka: Tento materiál je součástí tematického celku Český jazyk a literatura pro 2. ročník. Inovace: Zapojení ICT do výuky, mezipředmětové vztahy.

Rétorika = odborná disciplína, která vznikla a rozvíjela se v antickém Řecku a Římě za zakladatele rétoriky byl označován Aristoteles ( 384 – 322 př. n. l.)– dílo: Rétorika současným odborníkem na dějiny rétoriky je prof. Jiří Kraus – dílo: Rétorika v dějinách jazykové komunikace, Rétorika v evropské kultuře, Rétorika a řečová kultura zabývá se jazykovou kulturou veřejného mluveného projevu „umění dobře a přesvědčivě se vyjadřovat“ „dobře“ = vhodně vzhledem ke komunikační situaci „přesvědčivě“ = jde o způsob prezentace témat základ rétoriky spočívá v tom, že je možné se kultivovanému projevu naučit

Činitelé ovlivňující mluvený projev znalost tématu řeči komunikační talent řečové zkušenosti bohatá slovní zásoba schopnost navázat kontakt s posluchači hlasové schopnosti schopnost pracovat s trémou

Řečnické slohové útvary rozdělujeme dle funkcí projevů do následujících skupin: a) informativní a poučné požadavky na: věcnost stručnost jasnost srozumitelnost přednáška – rozlišujeme dle úrovně posluchačů referát výklad průvodce instruktáž… b) přesvědčovací a argumentativní cílem je: přesvědčit posluchače, získat posluchače na „svou stranu“ politické projevy soudní výroky reklamní a propagační projevy polemika c) příležitostné pronášeny při různých příležitostech – obřadní, jubilejní, smuteční rysy: subjektivita přípitek řeči svatební, promoční, pohřební slavnostní sliby…

Příprava a realizace řečnického vystoupení Struktura přípravy projevu: INVENCE DISPOZICE STYLIZACE MEMOROVÁNÍ PODÁNÍ

INVENCE = vyhledání témat a argumentů dle J. Krause (s. 36) autor projevu odpovídá na následující otázky: Co mám na mysli? Co vůbec chci povědět? Jak jsem na to přišel? Co si o zvoleném tématu myslím? V čem se od ostatních odlišuji? V čem se se svými posluchači shoduji?

DISPOZICE = uspořádání využití tzv. textových orientátorů – př. zaprvé, zadruhé, nyní si tuto část shrneme uvádím seznam otázek dle J. Krause (s. 37) Čím svůj projev začít? Čím ho zakončit? Jak nic podstatného nevynechat? Uvedeme nejpádnější argument hned na začátku řeči, nebo si ho necháme nakonec jako trumf?

STYLIZACE = jazykové ztvárnění dle komunikační situace Úkol: Zamyslete se nad stylizací v následujících komunikačních situacích: výklad učitele ve škole novoroční projev prezidenta beseda se spisovatelem …

MEMOROVÁNÍ zapamatování využívání krátkodobé a dlouhodobé paměti

PODÁNÍ Obsahuje složky: hlasové (výslovnost) vizuální – součást neverbální komunikace gesta mimika postavení těla a pohyb při řeči celkový vzhled

Jazykolamy Na klavír hrála Klára Králová. Roli lorda Rolfa hrál Vladimír Leraus. Naolejuje-li Julie ty koleje, nebo nenaolejuje-li Julie ty koleje. Kmotře Petře, nepřepepřete mi toho vepře. Jak mi toho vepře, kmotře Petře, přepepříte, tak si toho vepře, kmotře Petře, sníte. Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora nebo nerozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora.

Děkuji za pozornost. "Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu."

Použitá literatura Kraus, J.: Člověk mluvící. Řečníci bez tribuny čtením i poslechem. 1. vyd. Praha, Leda, 2011. ISBN 978-80-7335-258-5. s. 7-47