ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
PRVOHORY VY_32_INOVACE_15_23. Prvohory – éra trilobitů před 545 mil. lety – 250 mil. lety Trilobiti nálezy i z našeho území oblast Barrandienu V interaktivní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Poaceae (trávy) Tomáš Benda Hana Voběrková Kateřina Tomášková QA 2013/2014.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Neutralizace Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_154_Druhohory TEMA: Neživá.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Flóra prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vznik Země a její vývoj.
Vznik a vývoj života.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Test Čtvrtek, 2.3..
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
AUTOR: Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_157_ Příroda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Období: leden až květen 2012
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Základní škola, Hradec Králové
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA ZEMI
Semenné rostliny Spermatophyta.
DRUHOHORY TŘETIHORY ČTVRTOHORY
Opylení a oplození.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_04-48 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
VY_52_INOVACE_49_Třetihory-učební text
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní třídění podle způsobu rozmnožování
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní třídění podle způsobu rozmnožování
Usazené horniny = sedimenty
Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ORGANOGENNÍ USAZENINY
1. 1.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Flóra třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady: Přírodopis – geologie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 - VY_32_Inovace_11.3.15 Anotace: Žáci zopakují základní poznatky o flóře třetihor a čtvrtohor

Třetihory a čtvrtohory flora třeti- a čtvrtohor – opakování

Legenda postupuj dle otázek symbol znamená nápovědu k možnosti symbol se objeví po zodpovězení správné odpovědi a objasní, proč právě tato je správná symbol Tě vrátí k poslední otázce symbol Tě posune k další otázce

Ve třetihorách a poté zvláště ve čtvrtohorách byly dominantními rostlinami na Zemi … krytosemenné rostliny nahosemenné rostliny výtrusné rostliny lipnicovité rostliny

2) Proč první krytosemenné rostliny vytvořily barevné květy? aby se líbily prvním primátům, kteří si je dávali darem na upevnění sociálních vztahů protože byly opylovány hmyzem aby byly snadno viditelné pro býložravé savce, kteří je požírali a trusem rozšiřovali jejich semena aby byly vidět z výšky pro ptáky, kteří je požírali a trusem rozšiřovali jejich semena

3) Naopak nahosemenné rostliny nikdy barevné květy netvořily, protože … jejich oplození probíhá bez předchozího opylení jsou většinou opylovány větrem jejich opylení probíhá pouze při dešti v kapce vody v severských oblastech nejsou živočichové - - nebylo tedy na barevné květy koho lákat nebývají opylovány hmyzem

4) V průběhu čtvrtohor se krytosemenné rostliny rozšířily i do chladných oblastí na Zemi, zde ale nebylo tolik létajícího hmyzu, proto … se vyvinuly obrovské, až 50cm v průměru široké květy, kde vznikalo nebývalé množství pylu, což k opylení postačovalo se vyvinuly první druhy s nenápadnými květy opylovanými větrem (břízy, olše, habry atd.) se rozmnožovaly vegetativně, pomocí kořenů využívaly srstnaté savce, kteří v husté srsti roznášeli jejich semena

5) Na konci druhohor a hlavně v průběhu třetihor, kdy byly na ústupu veliké pralesy nahosemenných, především sekvojí, docházelo k velkému vymírání těchto stromů, kdy procesem hnití plesnivění tlení rozleptání a z jejich těl se postupně vytvořily ložiska černého uhlí ropy a zemního plynu hnědého uhlí benzínu nafty

Třeti- a čtvrtohorní rostliny ve třeti- a čtvrtohorách byly jednoznačně dominantními rostlinami na Zemi krytosemenné rostliny výtrusné rostliny měly již svůj největší rozvoj za sebou nahosemenné rostliny ale zcela neustoupily, osídlily vyšší nadmořské výšky a chladnější území ve čtvrtohorách se objevily chladnomilné krytosemenné opylované větrem

Krytosemenné rostliny jejich semena jsou ukrytá v plodech objevily se již ve druhohorách po celém světě se rozšířily až v průběhu třetihor dnes existují ve formě bylin i dřevin

Nahosemenné rostliny rostliny, které tvoří semena jejich semena jsou „nahá“ – jsou vidět na šišticích v současné době existují pouze v podobě dřevin patří sem jehličnany, cykasy a jinany

Výtrusné rostliny tyto rostliny se rozmnožují pomocí výtrusů žijící výtrusné rostliny jsou mechorosty a kapraďorosty

Lipnicovité rostliny jsou krytosemenné jednoděložné rostliny trávy, obilniny atp.

Fosilní paliva patří sem: ropa a zemní plyn, které jsou z těl vyhynulých dinosaurů černé uhlí z prvohorních kapraďorostů hnědé uhlí z druho- a třetihorních nahosemenných rostlin benzín a nafta se z ropy musí vyrobit tato paliva vznikají tlením, tj. rozkladem za nepřístupu vzduchu

Plesnivění napadení organické hmoty plísní, tedy mikroskopickou houbou nebo skupinou hub

Hnití rozklad pomocí aeorbních bakterií (bakterií, kteří ke svému životu nutně potřebují kyslík)

Tlení rozklad bez přístupu vzduchu působením bakterií (anaerobních), které ke svému životu nepotřebují kyslík

Rozleptání působení kyseliny na povrch tělesa a jeho následný rozklad

Konec

Zdroje veškeré obrázky použité v prezentaci pochází ze sady Clipartů Office.com