Zdeněk Helus OSOBNOSTNÍ DESATERO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Všeobecné osobnostní právo
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
sociální psychologie Škola:
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Naše zvolená průřezová témata
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Osobnost Občanská výchova.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Humanistické a existenciální teorie v SP
CHARAKTERISTIKA znaky.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Biologie.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologie II Sociální psychologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teorie motivace Adéla Furiková.
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Psychologie osobnosti
Všeobecné osobnostní právo
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Sociální psychologie osobnosti
Výuka jako řízená socializace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
teorie oboru ošetřovatelství
Přístupy v kariérovém poradenství
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Kejřová.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Zdeněk Helus OSOBNOSTNÍ DESATERO Budeme se zabývat osobností Jak budeme tuto osobnost chápat ? K čemu nám to bude užitečné ? Říčan Pavel: : Psychologie osobnosti. Praha: Grada 2007 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno:Barristel a Prinipal 2004 Vágnerová, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum 2010 Helus, Z.: Dítě v osobnostním podání. Praha: Portál 2009 Helus, Z.: Úvod dopsychologie. Praha, Grada 2011 / Kepitola 4.

Výchozí téze: Jak budeme chápat osobnost Výchozí téze: Jak budeme chápat osobnost ? Důraz na jedinečnost, svébytnost, subjektovost Jedinečnost znamená, že to, co je všem lidem vlastní, každý z nás vyjadřuje svérázným, neopakovatelným, originálním způsobem. Svébytnost znamená, že bereme zodpovědnost za svůj život; za to kým a jak jsme. Ke svébytnosti patří niternost Subjektovost znamená, že nejsme toliko determinováni (podmíněni, určeni) činiteli biologickými či sociálními, ale také se sami vymezujeme, rozhodujeme, uplatňujeme. Nejen že nám determinující činitelé vtiskují svou pečeť, ale také my vtiskujeme svou pečeť jim.

Pohled na člověka jako osobnost je východiskem osobnostního přístupu k němu, inspiruje nás k uplatňování personalizačního hlediska v jednání s lidmi. Osobnostním přístupem / personalizačním hlediskem: Čelíme redukcionizmu v přístupu k člověku. Lépe jej chápeme, rozumíme mu. Lépe předvídáme jak se zachová v různých situacích. Adresně k němu přistupujeme. Respektujeme ho, což je základní podmínkou mezilidské vzájemnosti, humanizace soužití. Dbáme subjektování jedince oproti jeho objektování.

Komponenty uplatňování zřetele k osobnosti / osobnostní desatero Čtvero základních vlastností: Schopnosti, temperament, charakter, odolnost. Zaměřenost: Člověku jako osobnosti o něco jde – usiluje, chce. Začleněnost: Život osobnosti je životem v mezilidských vztazích. Sebepojetí: Osobnost se vymezuje ve svém já, utváří svou identitu. Autoregulace: Osobnost se chce mít v moci, řídit se svými rozhodnutími. Gender / rod: Být mužem či ženou je úděl, ale také tvořivé dílo. Potenciality: Život v otevřeném horizontu budoucnosti.

Komponenty uplatňování zřetele k osobnosti / osobnostní desatero 8. Přesah / transcendování: Osobnost usiluje o cíle, překračující svým významem její život. 9. Celistvost: Osobnost vyznačuje bohatství charakteristik, znaků, rys, strukturovaných kolem jejího jádra. 10. Životní cesta: Život osobnosti je smysluplným pohybem odněkud někam.