ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Voda a její okolí.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Měď, stříbro, zlato Cu – biogenní (měkkýši – krevní barvivo)
12. skupina.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_07 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 2.r.
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
Chalkogeny Richard Horký.
II.B skupina Zinek, Kadmium, Rtuť.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kovech
Kovy.
5.4 Většinu prvků tvoří kovy
Prvky II.B skupiny zinek (30Zn) výskyt: sfalerit ZnS
Rtuť Hg (Hydrargium).
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_103.
CHEMIE RTUTI CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 20 Mgr. Radovan Sloup
Zinek, kadmium, rtuť.
Portál eVIM.
Rtuť Hg.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Elektrochemická řada napětí kovů
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_20 Tematická.
Přechodné prvky, d prvky
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s vlastnostmi a využitím stříbra,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky se společnými vlastnostmi kovů a.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Fosfor Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_15 Tematická.
Ch_097_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Stříbro
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Měď Cu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
KOVY STŘÍBRO, ZLATO, HOŘČÍK, RTUŤ. STŘÍBRO latinský název Argentum značka Ag vlastnosti: stříbrolesklý, na vzduchu se pokrývá vrstvičkou sulfidu stříbrného.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_19_Sulfidy Téma: Chemie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. David Rohusch NÁZEV:VY_32_INOVACE_02C_15_NUTS 2 - Praha TEMA:Česká republika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
rozbor vod kovy ve vodách
Síra.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rtuť 3. února 2014 VY_32_INOVACE_130306
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Rtuť.
Zlato 2. února 2014 VY_32_INOVACE_130305
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Průmyslové oblasti AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Těžební průmysl AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_16
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Monika Šléglová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06B_16_Skupina zinku II TEMA: Kovy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 2.3.2013

ANOTACE Materiál je určen pro studenty 2. ročníku 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie, kapitola Kovy. Tento materiál slouží pro výklad učiva základních informací o prvcích II.B skupiny, konkrétně o rtuti. První část prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna ilustračními obrázky a třemi velmi zajímavými videi. Tato část může sloužit jako podklad zápisu do sešitu. Druhou část prezentace tvoří zajímavosti o rtuti a kontrolní otázky navazující a rozvíjející probrané učivo. Řešení žáci doplňují do promítaného zadání na tabuli fixem, nebo pomocí světelného pera na interaktivní tabuli nebo písemně do sešitu. Správné odpovědi se objevují postupně na kliknutí myši. Materiál je určen pro interaktivní výuku. Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. DUM částečně zahrnuje průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Skupina zinku – II. B skupina d - prvky Rtuť

Rtuť

Charakteristika ns2 (n-1)d10 - stabilní konfigurace →méně reaktivní kapalný stříbrolesklý těžký kov ušlechtilý kov oxidační čísla: Hg – I, II [1]

Výskyt a výroba: v přírodě pouze vázaně: rumělka (cinnabarit) HgS výroba oxidační pražení HgS + O2 → Hg + SO2 rafinace [2]

Vlastnosti: velmi těžký kov (ρ=13,6g/cm3) kumulativní jed – jedovaté jsou především páry a rozpustné sloučeniny (především organokovové: dimethylrtuť) velké povrchové napětí nereaktivní – reaguje dobře jen s HNO3

při rozbití Hg teploměru nezametat. nevysávat při rozbití Hg teploměru nezametat! nevysávat! posypat práškovou sírou -  bezpečný HgS (nechat působit cca 48 hod) nebo sesbírat kuličky Video rtuť a hliník: http://www.loupak.cz/video/veda-a-pokusy/5735-pokus-hlinik-a-rtut Video rtuť a zářivky (12 min) http://www.youtube.com/watch?v=NY3Q_Lt7XYw

Užití: teploměry (laboratorní) slitiny = amalgámy (s Au, Ag, Cu, Zn, Pb, …) využití - dentální výplně nebezpečnost není jistá zářivky rtuťová kapková elektroda polarografie – J. Heyrovský Nobelova cena za chemii 1959 [3]

Sloučeniny: rtuťné (Hg – Hg)2+ dimerní Hg2Cl2 – kalomel - kalomelová srovnávací elektroda rtuťnaté – významnější HgCl2 – sublimát - dříve jed na hlodavce, moření obilí (k setí) HgS – červený pigment fulminát rtuťnatý – třaskavá rtuť (pyrotechnika) video: http://www.youtube.com/watch?v=Yr6R9FoEDIY

Zajímavosti Nejvíce rtuti se do ovzduší dostane z krematorií  K největší otravě rtutí došlo roku 1953 v japonském zálivu Minamata. Několik tisíc lidí bylo otráveno rybami, které obsahovaly rtuť z odpadu blízké továrny. V antice se rtuť přidávala do kosmetických přípravků (mastí) a ve středověku se používala jako lék na syfilis. První amalgámová plomba (Hg+Au) byla použita v roce 1826.

Kontrolní otázky Které „těžké“ kovy patří mezi toxické pro člověka a životní prostředí? Jaké skupenství rtuti je nejnebezpečnější? Který chlorid rtuti je prudce jedovatý? olovo, kadmium a rtuť plynné HgCl2

Kontrolní otázky Kde v domácnosti najdete rtuť? Jak se takové předměty mají po dosloužení likvidovat? Napište vyčíslenou rovnici reakce Hg s koncentrovanou HNO3: v úsporných zářivkách a starších teploměrech jako nebezpečný odpad ve sběrném dvoře Hg + 4 HNO3 → Hg(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O

citace Archiv autora Slide 5, obr. 1: NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pouring_liquid_mercury_bionerd.jpg Slide 6, obr. 2:ZELL, H. Wikipedia [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cinnabarit_01.jpg Slide 9, obr. 3: ARCHIV ÚFCH J.HEYROVSKÉHO AV ČR, V.V.I.. Wikipedia [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Heyrovsky_Jaroslav.jpg