Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
ZVÍŘÁTKA V LESE ANIMALS IN THE FOREST
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Poznej bankovky a mince
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Finanční gramotnost Základní pojmy
OBSLUHA V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH
Lázeňské služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Sacharóza – výroba cukru
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Rozvíjíme pozornost a soustředění
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ANIMALS OPAKOVACÍ HRA Mgr. Bc. Lucie Hušková ZŠ a MŠ Kamenná 404/4,
Úvodní lekce, opakování
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Pedosféra = půdní obal země.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Rozumíš mi 2 HRAČKY Čtecí list:
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
KVARTETO – hláska L Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Vypočítej ceny zlevněného zboží
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
ZELENINA A JEJÍ DRUHY LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ KOŘENOVÁ
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
KARTY NA PŘIŘAZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Kolik je...? Pracovní listy
pedagogických pracovníků (NÚV).
DESETINNÁ ČÍSLA DESETINNÉ ZLOMKY
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
SPOČÍTEJ TEČKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Rozumíš mi 1 Zvířata Čtecí list:
Získávání energie pro život
JEDNODUCHÉ STROJE – OPAKOVÁNÍ
Atomy, molekuly, sloučeniny
Transkript prezentace:

Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1

Půda Půda je velmi složitá soustava, lišící se v různých místech Země podle toho, z kterých hornin vznikala, kolik vzduchu, vody a humusu (zbytků organismů) obsahuje a jak ji ovlivňují organismy a prostředí. Půdy vytváří na pevninách obal, kterému se říká pedosféra. Půda vzniká zvětráváním hornin (žula, čedič, rula atd.). Činitelé ovlivňující vznik půdy: sluneční záření, změny teploty, voda, led, vzduch, vítr, gravitace, organismy.

Minerální látky v půdě Organismy přijímají minerální látky z půdy, vody a potravy (sodík, fosfor, draslík, hořčík, vápník atd.). Minerální látky se do půdy a vody dostávají ze zemské kůry, která je tvořena horninami a nerosty (minerály). Obsah minerálních látek je mnohdy rozhodující pro to, které organismy se v prostředí budou vyskytovat (jiné organismy žijí ve sladkých vodách, jiné v mořích, jiné rostliny rostou na vápenitých, nebo na kyselých půdách atd.).

Škodlivé látky v půdě Spolu s minerálními látkami se do organismů dostávají i látky nežádoucí, které jsou pro tělo škodlivé (toxické): těžké kovy – olovo, kadmium, rtuť, chrom atd. radioaktivní látky; velké množství některých biogenních prvků – síra (okyselování půdy, vody), dusík (dusičnany v pitné vodě mohou vyvolat tzv. modrání kojenců) atd.

Žula

Čedič

Křemen

Půdní profil

Test Jak vzniká půda? Kteří činitelé ovlivňují vznik půdy? Co vzniká v půdě ze zbytků organismů? Odkud přijímají organismy minerální látky? Co patří mezi látky toxické?

Řešení testu zvětráváním hornin sluneční záření, změny teploty, voda, led, vzduch, vítr, gravitace, organismy humus z půdy, vody a potravy těžké kovy (olovo, kadmium, chrom atd.), radioaktivní látky, velké množství některých biogenních prvků (síra, dusík)

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN 80-716-8902-5. Str. 5. Eurico Zimbres. [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Granite.jpg?uselang=cs> Str. 6. Synek125. [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basalt_Austria.JPG> Str. 7. Rob Lavinsky. [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quartz-40547.jpg?uselang=cs> Str. 8. US Department of Agriculture. [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soil_profile.png?uselang=cs>