ZŠ Masarykova, Masarykova 291, 75701 Valašské Meziříčí Martin Havlena Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, 75701 Valašské Meziříčí Autor Martin Havlena Číslo VY_32_INOVACE_01_16 občanská výchova Název Mít nebo být? Téma hodiny Mít nebo být Předmět Občanská výchova Stupeň/Ročník II. st., 7. ročník Anotace Materiál obsahuje obrázky s popisem Očekávaný výstup Motivace ke změně pohledu na svět směrem k bytí. Druh učebního materiálu Prezentace Speciální učební pomůcky Nejsou potřebné Klíčová slova Vlastnění, bytí, Fromm, empatie x sobectví, vlastnění. Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3441 Použité zdroje: Viz. Poslední strana
Mít nebo být?
Mít nebo být Německý filosof, sociolog a psycholog Erich Fromm rozdělil společnost ve své knize Mít nebo být na ty, kteří žijí v módu bytí a módu vlastnění.
Mít nebo být Většina lidí žije v módu vlastnění (mít), kdy jsou zpracováni konzumem a materialismem. Tito jedinci kladou důraz na svůj majetek a ve vztazích jsou majetničtí, i přesto, že to sami nepřiznají. Lidé v módu bytí se soustředí jen na soulad se světem, jsou vnímaví a nesoustředí se na vlastnění. Základem nové společnosti je podle Ericha Fromma přerod lidí z módu vlastnění k módu bytí. h.
Mít nebo být Základní přerod spočívá v lidech, měli by se vzdát závislosti na vlastnění a posílit svou empatii a zájem o druhé lidi a přírodu. Dále by se měli stát více aktivními, a to jak v osobním životě, tak v politice. Měli by potlačovat chtivost, nenávist, sobectví a narcisismus. Měli by se obecně vzdělávat, rozvíjet se, zdokonalovat, učit se solidaritě a rozeznávání dobra a zla.
http://i.idnes.cz/10/042/c460/CHU328950_Fromm_Erich_3863x3125.jpg http://img.ihned.cz/attachment.php/850/16859850/t9gv4sIDpcNUA2uHE8nhS0PdBro5JLlO/luxus_s.jpg http://www.studentpoint.cz/data/resized/files/cestovani/nepal-by-michaela-kostalova/620x1000-7093-nepal-4-by-michaela-kostalova.-jpg.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Phoenix_detail_from_Aberdeen_Bestiary.jpg http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/environment.jpg