Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Náročné životní situace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
Dopravní situace 1 křižovatka Komenského - Nádražní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
TROJÚHELNÍKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
OPTIMALIZACE OBNOVY STROJNÍCH SOUČÁSTÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výpočty mezd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Matematika – 4. ročník. Pracujeme s diagramy
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Získávání energie pro život
Zrakové vnímání Variabilní hra
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Obrazový materiál pro pracovní list – Transformace
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Práva a povinnosti osob
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Optika – vznik světelných svazků
Optika – vznik světelných svazků
NUKLEOVÉ KYSELINY [6], [7]
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
křižovatka Strážovská
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Náročné životní situace
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Animace vzájemného blokování dvou stykačů
Téma: Jaro v CHKO České středohoří Tobiášův vrch
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půjdem spolu do Betléma…
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zaokrouhlování na desítky a stovky
Rychlé počítání v časovém limitu 15 nebo 30 vteřin
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Náročné životní situace: porušují homeostázu nebo mohou způsobit psychickou poruchu; dokáží zároveň mobilizovat organismus a vést k vyšším výkonům (intelektuálním, svalovým, nervovým, volním, citovým, …). Vznikají stavy stresu, frustrace a konfliktu.

Projevy stresu, frustrace, konfliktu: zrychlený tep pohybový neklid třes grimasy mnohomluvnost nespavost pocit vnitřního napětí a neklidu prudké afekty pocit úzkosti

Frustrace úzce souvisí se stresem; z latinského slova frustra – nadarmo, zbytečně; znamená zabránění, zmaření cíle, kterého mělo být dosaženo při uspokojování některé z potřeb. Frustrace při uspokojování potřeb vede k zátěži. Stupňování frustrace může vést až ke zhroucení jedince.

Druhy frustrace (dle J. Čápa, 1998): nedostatek – osobnost trpí nedostatkem např. podnětů, pohybu; oddálení – osobnost musí čekat na uspokojení potřeby; zmaření – po neúspěchu; konflikt – střet protichůdných sil na cestě k uspokojení potřeby.

Náročné životní situace Nelze od sebe oddělovat stresové, frustrující a konfliktní situace. Všechny tyto situace mají společné znaky nebo se navzájem prolínají. Můžeme je tedy shrnout pod jeden vhodný pojem náročné životní situace.

Deprivace znamená strádání. Dělení deprivací: a) deprivace citová b) deprivace senzomotorická c) deprivace činnostní

Deprivační syndrom Je-li deprivace silná a probíhá v prvních měsících života dítěte, může dojít k deprivačnímu syndromu. Projevy deprivačního syndromu: a) pasivní – dítě je zaražené, apatické, opožďuje se ve vývoji, zvýšeně nemocné, mezi kamarády odstrkované, neoblíbené; b) aktivní – dítě je živé, dotěrné, „vlezlé“, snaží se upoutat pozornost za každou cenu, agresivní, hlučné, v kolektivu neoblíbené.

Použité zdroje: ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. Vyd. 2. Praha: Fortuna, 1999, 119 s.ISBN 80-716-8406-6. PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. Vyd. 2., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN 80-860-7330-0.