Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_19_06_druhy číslovek Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: II. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Číslovky Název autora: Mgr. Monika Nováková Vytvořeno dne: Listopad 2012 Anotace DUM určený k seznámení žáků s číslovkami Klíčová slova:
METODICKÝ POPIS Výklad – druhy číslovek Vyhledávání číslovek ve slovních spojeních Vyhledávání číslovek Určování a přiřazování číslovek
ČÍSLOVKY Označují počet nebo pořadí. Základní (kolik?) - určité (jeden, dva, sto) - neurčité (několik, mnoho, málo) Řadové (kolikátý?) - určité (první, druhý, miliontý) - neurčité (několikátý) Druhové (kolikerý?) - určité (dvojí, dvoje, patery) - neurčité (několikerý) Násobné (kolikrát, kolikanásobný? - určité (dvakrát, třikrát, dvojnásobný) - neurčité (několikrát, několikanásobný)
CVIČENÍ č. 1 Ve slovních spojeních podtrhni číslovky: mnoho dárků dvoje šaty dvoje hodinky pátý v řadě pět hodin tisíc korun několik hlasů dvakrát denně osm roků sto kusů
CVIČENÍ č. 2 Zakroužkuj číslovky: úzký šedivý troje dvacet pátá boty tento tvůj tisící sedm několikrát krátký druhý dům málo
CVIČENÍ č. 3 Urči správně číslovku a přiřaď ji: Tři děvčata byla nemocná. Kuna zadávila devět slepic. Je osmý v řadě. základní Slovesa dej do druhé osoby. řadové Zvítězil třikrát. druhové Mám patery boty. násobné Našel jsem málo hub. Několik dětí onemocnělo
CVIČENÍ č. 3 Spoj číslovky s jejich druhem: PRVNÍ základní VÍCE TISÍC řadové TŘETÍ SPOUSTA neurčité OSMEDÁT
POUŽITÉ ZDROJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Nováková