Téma 2 Vizuální kultura – proměny paradigmatu (pokračování)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
Friedrich Nietzsche Kamil Závorka C4B.
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Umělecké směry 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Abstraktní umění 20. století.
Arthur Schopenhauer „Člověk, balamucen nadějemi, tancuje do náruče smrti.“ Aneta Jelínková C4A.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
ÚHEL POHLEDU.
Tajemství abstraktní malby III.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Paul Jackson Pollock
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Filosofie úvod do problému....
,,Konceptové umění je předně umění, jehož hlavním materiálem jsou myšlenky a koncepty, stejně jako například materiálem hudby jsou zvuky.‘‘ Harry FLYNT.
Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
ORFISMUS Jiří Salajka.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_20_DĚJINY KULTURY – Umění 20.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Idea ve výtvarném umění
Umělecké ideje: moderna a avantgarda
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Novoplatonismus.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Téma 2 Vizuální kultura – proměny paradigmatu (pokračování) Pravda, moc a rétorika Idea v umění (koncepty) Pozn.: Viz též Gombrichův článek Idea… v Učebních materiálech

Klasikové německé idealistické filosofie a estetiky Immanuel Kant (1724-1804) Kritika čistého rozumu, 1781 Kritika soudnosti, 1790 Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Fenomenologie ducha, 1806 Estetika, 1835-1838 Filosofie dějin, 1837

Arthur Schopenhauer (1788-1860) německý filosof O vidění a barvách, 1816 Svět jako vůle a představa, 1819

Bohumil Kubišta, Schopenhauer (1908) Bohumil Kubišta, Dvojník (Dvojportrét, 1911)

Friedrich Nietzsche (1844-1900) německý filosof Zrození tragédie z ducha hudby, 1871 Tak pravil Zarathustra, 1883-1891 Mimo dobro a zlo, 1886

Oscar Wilde (1854-1900) anglický dramatik, básník, prozaik a esejista Intence, 1889: Úpadek lhaní, Kritik jako umělec Salome, 1894 (ilustrace Aubrey Beardsley) Aubrey Beardsley, Wilde, cca 1890

Expresionismus, kubismus, abstrakce Wilhelm Worringer, Abstraktion und Einfühlung, 1908 (disertace, Abstrakce a vcítění, česky 2001) Vasily Kandinsky, Über das Geistige in der Kunst, 1912, (O duchovnosti v umění, česky 1998) Almanach Der blaue Reiter. Ed. Franz Marc – Vasily Kandinsky. 1912 Guillaume Apollinaire, Peintres cubistes, 1913 Týž, Méditations ethétiques, 1913, L´antitradition futuriste, 1914 Paul Klee, Schöpferische Konfession, 1920 Týž, Pädagogisches Skizzenbuch, 1925 (Pedagogický náčrtník, česky 1999) Piet Mondrian, Lidem budoucnosti. Studie k neo-plasticismu (česky 2002)

Franz Marc Tygr, 1912 Rozkládáme dnes neporu-šenou, stále klamající přírodu a znovu ji sceluje-me podle naší vůle. Pronikáme hmotou a není daleko den, kdy pronik-neme vířící masou jako vzduchem. (…) Všechny objevy znamenají duchov-ní proměnu a posunutí hranice poznání. (F. Marc, Briefe… vyd. 1920)

Pablo Picasso Portrét D. H. Kahn- weilera, 1910 Noví malíři hledají ideální krásu, která by nebyla už jen hrdým výrazem lidské-ho rodu, ale výrazem celého světa, tou měrou, jak zlidštěl ve světle. (G. Apollinaire, Kubističtí malíři, 1913) Pozn.: snímek 9-11 – příklady ana-lytického, syntetického a orfic-kého kubismu neboli orfismu

Pablo Picasso Mandolína a kytara, 1924

Robert Delaunay Kruhové tvary, cca 1910

Piet Mondrian, Kompozice, cca 1930 Za proměnlivými přírodními formami je neměnná čistá realita. Je tedy třeba přírodní formy redukovat až na čisté neměnné poměry. (P. Mondrian, Lidem budoucnosti)

Piet Mondrian Broadway Boogie-Woogie, 1942-43

Clement Greenberg (1909-1994) americký výtvarný kritik Phyllis Herfield, Greenberg, 1984

Clyfford Still, 1949 Jackson Pollock, 1950

Kenneth Noland Mosazný zvuk, 1962 …modernistické umělecké dílo se v zásadě musí vyhnout závislosti na jakékoli formě zkušenosti, která by nebyla vymezena povahou svého média. To mezi jiným znamená, že se musí vzdát iluzivnosti a jakéhokoli explicitního vztahu ke světu. (Clement Greenberg, Nové sochařství, 1958)

Dan Flavin, Light Work, cca 1961 pozn Dan Flavin, Light Work, cca 1961 pozn.: příklad minimalistického díla, které vybočovalo z Greenbergovy koncepce

Raoul Hausmann, ABCD, 1923-1924 Andy Warhol, Souper Dress, 1960 pozn Raoul Hausmann, ABCD, 1923-1924 Andy Warhol, Souper Dress, 1960 pozn.: dada a neodada

Konceptuální umění Joseph Kosuth Arts As Idea Nothing, 1968

Joseph Kosuth Four Colours Four Words, 1966

Sol Le Witt Lines, Colours and their Combinations, 1969-70 Serial Project 1 (A, B, C, D) 1966

Sol Le Witt Four-Sided Pyramid, 1997

Joseph Beuys, Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci, performance, Düsseldorf, 26. 11. 1965

Barnett Newman, Kdo se bojí červené, žluté a modré? IV, 1969-1970 Newmanův obraz se nesnaží ukázat, že trvání překračuje vědomí, sám o sobě chce být událostí, probíhajícím okamžikem… Newmanův obraz je andělem. Nic nezvěstuje, je sám o sobě zvěstováním. (J.-F. Lyotard)

Genealogie umění modernismu pozn Genealogie umění modernismu pozn.: nebezpečí schematizace a přecenění tzv. uměleckého vývoje

Postmodernismus v architektuře Robert Venturi Dům Vanny Venturiové, Chestnut Hill, Pensylvania, 1964

Norman Rockwell Znalec, 1962 pozn Norman Rockwell Znalec, 1962 pozn.: Konfrontace zpodobeného díla amerického abstraktního expresionismu a realistic-ké malby N. Rockwella

René Magritte, Madame Récamier de David, 1950 pozn René Magritte, Madame Récamier de David, 1950 pozn.: příklad černého humoru, kterým by nepohrdli ani postmoderní umělci

Antonín Střížek Metafyzické zátiší, 1998 pozn Antonín Střížek Metafyzické zátiší, 1998 pozn.: postmoderní malba odvolávající se na známé vzory z raného 20. st.