Metodologie 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková. Věda a) soubor utříděných poznatků o určité oblasti a současně b) proces vytváření těchto poznatků podle určitých.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Definice tématu II Robert Zbíral
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úřad práce České republiky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Logistika a Supply Chain Management
Základy pedagogické metodologie
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Marketingový informační systém
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Poměr v základním tvaru.
Six sigma – zkrácená verze
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
FSS MUNI, katedra SPSP Kvantitativní výzkum x118 Téma 11: Korelace
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Kvadratické nerovnice
Helena Vaďurová, Metodologie Helena Vaďurová,
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SEM – speciální přístupy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Život bez střeva , Praha.
Profesionalita v sociální práci
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Metodologie 1

Organizační informace materiály v Isu literatura e-mail z ISu Požadavky k ukončení předmětu test

Věda x zdravý rozum Uspořádány podle subjektivní důležitosti Každodenní znalosti Vědecké poznání Uspořádány podle subjektivní důležitosti Rutinní jednání Neorganizované poznávání Vyhýbání se pochybnostem Zaměření se na jeden význam Ústí forma Uspořádány podle určitých kritérií / objektivní Systematizované vědění Organizované poznávání Systematizace pochybností Uznání plurality významů Písemná forma

Co je to věda? Věda znamená dvojí: Soubor systematicky setříděných poznatků o určité oblasti Proces vytváření těchto poznatků pomocí určitých pravidel

„…věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru“ (Disman: 1993, s. 13) „Sociální jevy jsou vzájemně propojeny. Často se zdá, že vše souvisí se vším.“

Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí Věda přijímá autoritu empirických dat – otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. Pro vysvětlení dat vytváří věda teorii, kterou testuje pomocí dalších dat

Teorie Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy.“ (Kerlinger, 1972: 2)

Vědecké zkoumání Empirické Přináší zobecnění – teorii Systematické Organizované poznávání – respektující pravidla Verifikovatelné Opakovatelné Objektivní Otevřené kontrole

Přírodní vs. sociální věda

Deterministické závěry Universální platnost závěrů Kauzalita Přírodní vědy Sociální vědy Deterministické závěry Universální platnost závěrů Kauzalita Pravděpodobnostní závěry Omezená platnost závěrů Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě

Rozsáhlost přirozených systémů v sociálních vědách Riziko zkreslení: Nelze dosáhnout úplného popsání přirozeného systému, vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. redukce počtu analyzovaných vztahů mezi proměnnými redukce populace na vzorek redukce časového kontinua na jeden časový bod

A způsobuje B A a B jsou pozorovány současně Kauzalita a korelace A způsobuje B A a B jsou pozorovány současně

Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínku kauzálního vztahu)

Dovoz citrónů z Mexika snižuje počet úmrtí na silnici

Kauzalita Abychom mohli prohlásit, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter: Musí existovat souběžné změny v obou proměnných Musíme vyloučit existenci další, vnější příčiny Změny v obou proměnných musí nastat v logickém časovém pořadí (Disman, p. 28) Kauzalitu může prokázat pouze experiment

Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum číslo Kvantifikace dedukce nestrannost, odstup ověřování hypotéz/teorie standardizované metody sběru dat víme přesně, jaká dat sbírat Lineární výzkumný plán Kvalitativní slovo Interpretace indukce vcítění se, ponoření se vytváření teorie nestandardizované metody sběru dat sbíráme všechna data cirkulární výzkumný plán

Lineární výzkumný plán Oblast výzkumu Téma Výzkumné otázky Design Sběr dat Analýza dat Odpověď na otázky Lineární výzkumný plán Cirkulární výzkumný plán Sběr, interpretace, případ Teorie Formulace hypotéz Operacionalizace Vzorkování Sběr dat Analýza dat Interpretace Validizace Předpoklady Teorie Flickův model (2006) in Švaříček, R. a Šeďová, K., 2007

r = 0,5 Vlaďka: Kluci mlátí holky. někteří kluci: Né, holky mlátí kluky. Jura: Je to tak, holky nás taky mlátí. Bořek: Ne, holky kluky nemlátí, to není pravda. výzkumnice: Diano, a co ty si myslíš, kdo víc zlobí? Holky nebo kluci? Magda: Vona jen o přestávkách sedí a nic neříká. Jura: No ta fakt nezlobí. Tý se neptejte. (Terénní poznámky, 3. listopadu 2005, hodiny výtvarné výchovy) V této pasáži vidíme opět práci na zachování kategorie, kterou v tomto případě vykonává Bořek. Ten si uvědomil, že pokud v pomyslném souboji „holky proti klukům“ bude použit určitý argument, vedl by vlastně k uznání holek jako rovnocenných partnerek. Genderový řád stojí krom jiného na předpokladu, že fyzickou silou disponují chlapci/muži. Tato víra v jejich fyzickou převahu je součástí maskulinní dominance. Přiznání rovnocenné kompetence použití fyzického násilí ženám by zpochybnilo legitimitu tohoto řádu. Za Bořkovým prohlášením samozřejmě nestojí vědomí tohoto faktu, ale pocit potupy, obava ze snížení pozice chlapců na úroveň dívek. (Jarkovská, L. 2009. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: MU) r = 0,5

Příklady: Postoj veřejnosti k lidem s postižením (Re)produkce genderu v každodennosti školní třídy Profesní orientace u žáků se specifickými poruchami učení Kvalita života pečovatelů onkologicky nemocných dětí

Postoj veřejnosti k lidem s postižením Cílem tohoto šetření bylo (1) popsat, jaké postoje zaujímá česká společnost vůči lidem s různými druhy postižení; (2) přispět k poznání, na základě jakých demografických charakteristik je možné předpokládat vyšší, nebo nižší míru sociální distance. Hypotézy: Mladší lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé starší. Vzdělanější lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé méně vzdělaní. Ženy mají pozitivnější postoje k osobám s postižením něž muži. (Pančocha, K. 2013. postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MUNI Press)

(Re)produkce genderu v každodennosti školní třídy Cílem práce je analýza (re)produkce genderu ve školní třídě. Jak již bylo řečeno, výzkum je zakotven v paradigmatu interpretativní sociologie, konkrétně využívá etnografickou metodologii. Těžiště interpretativní sociologie spočívá v důrazu na detaily každodenního života a tvorbu kulturních významů prostřednictvím mechanismů odehrávajících se v každodennosti sociálních aktérů…. Výzkum byl pojat jako případová studie (case study) jedné školní třídy. Tato případová studie využívá etnografického designu. Je založena na dlouhodobém pozorování (Jarkovská, L. 2009. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: MU)