NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel TÉMATICKÝ CELEK: Číslo a proměnná ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0882
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL
Sčítání racionálních čísel Desetinná čísla sčítání desetinných čísel se řídí stejnými pravidly jako u celých čísel
a) Sčítání čísel se stejnými znaménky - čísla sečteme, ve výsledku bude stejné znaménko jako mají sčítance -1,3 + (-1,5)= -0,8 + (-3,5)= -6,7 + (-2,6)= -1,9 + (-0,3)= 2,7 + 3,5 = 0,5 + 0,6 = 3,1 + 7,9 = 0,7 + 6,8 =
b) Sčítání čísel se různými znaménky odečteme od sebe absolutní hodnoty čísel (menší od větší), výsledek bude mít stejné znaménko jako číslo s větší absolutní hodnotou -5,4 + 8,2 = |8,2| - |-5,4| = 2,8 0,4 + (-3,2) = |-3,2| - |0,4| = 2,8
2) Zlomky sčítáme stejně jako desetinná čísla a) Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem - sečteme čitatele, jmenovatel se opíše
b) Sčítání zlomků s různým jmenovatelem zlomky převedeme na společného jmenovatele, takto upravené zlomky sečteme
Odčítání racionálních čísel Desetinná čísla odčítání se řídí stejnými pravidly jako u celých čísel (odčítat číslo znamená přičíst číslo k němu opačné) 3,1 - 5,4 = 3,1 +(-5,4) = -2,3 -3,1 – 5,4 = -3,1 + (-5,4) = -8,5 3,1 – (-5,4) = 3,1 + (+5,4) = 8,5 -3,1 – (-5,4) = -3,1 + (+5,4) = 2,3
2) Zlomky - odčítáme stejně jako desetinná čísla - pravidla jsou stejná jako při sčítání zlomků