MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Advertisements

Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měření délky LC.
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měření délky.
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Měření délky a hmotnosti
Přesnost a chyby měření
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
Autoři:Iveta Rejnušová a Karolína Moravcová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Měření fyzikálních veličin
Linda Jelínková Gabriela Štěrbová
Fyzikální veličiny.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měříme délku s různou přesností
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření délky – cvičení Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
MĚŘENÍ SÍLY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Měření délky Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Andrea Kolářová
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
MĚŘENÍ SÍLY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MĚŘENÍ DÉLKY.
Převody jednotek délky - 2.část
Jak postupujeme při měření délky
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Měření délky.
Přesnost a chyby měření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Škoda Fabia Combi objem motoru….. 1,4 l výkon motoru…… 50 kW objem zavazadlového prostoru…. 426 l šířka na zadních sedadlech…. 1392 mm výška mezi stropem a sedadly…. 952 mm maximální rychlost….. 164 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h…… za 15,8 s spotřeba…. 7,1 litru benzinu na 100 kilometrů Číselné hodnoty, které posuzují různé vlastnosti: - většina je doprovázena jednotkou - jsou to různé veličiny většina veličin je zaváděna ve fyzice – říkáme jim proto FYZIKÁLNÍ VELIČINY

Měření délky Délka – jedna z prvních jednotek, kterou lidstvo potřebovalo měřit. První odvozování bylo z rozměrů lidského těla: stopa – asi 30 cm palec – asi 2,5 cm loket (vídeňský) – asi 0,75 m krok (stará česká jednotka) – přibližně 60 cm sáh, píď,….

Mezinárodní dohodou byl za základní jednotku délky zvolen metr (značka m). Definice metru: původně odvozena z rozměrů Země – v 18. století (1 metr byl stanoven jako desetimilióntina vzdálenosti pólu a rovníku) podle toho, co vědci naměřili, byla vyrobena tyč – prototyp metru. Tyč byla vyrobena ze slitiny platiny a iridia, na ní jsou vrypy, které označují délku 1 metru. Je uložena v trezoru v Mezinárodním ústavu pro míry a váhy u Paříže. Dnes už se metr neurčuje z rozměrů Země, používají se jiné, přesnější metody (odvození od rychlosti světla), ale délka zůstává stejná. Podle prototypu metru si vyrobily svůj prototyp všechny státy.

Podle něj jsou vyrobeny další přesné tyče, které používají např. továrny vyrábějící pravítka. A čas od času se tyto tyče musí zkontrolovat, zda mají správnou délku. Kromě metru se používají také násobky a díly metru: Jednotka Značka jednotky Převody kilometr km 1 km = 1 000 m decimetr dm 1 m = 10 dm centimetr cm 1 m = 100 cm milimetr mm 1 m = 1 000 mm nakreslit

K měření délek používáme různá délková měřidla: krejčovský metr svinovací metr pásmo pravítko skládací metr posuvné měřidlo - šupléra

Pojmenujte délková měřidla na obrázcích: skládací metr šupléra trojúhelníkové pravítko

Jak postupujeme při měření délky zvolíme vhodné měřidlo zjistíme v jakých jednotkách je sestrojena stupnice měřidla jaká je délka nejmenšího dílku stupnice jaký je měřicí rozsah stupnice (do kolika měří měřidlo) - přiložíme měřidlo nulou na začátek měřeného úseku tělesa měřidlo přikládáme těsně podél tělesa při čtení se na stupnici díváme kolmo a zaokrouhlujeme - zapisujeme: d = 4,8 cm (značka délky je d) značka délky značka jednotky délky

Jak určit měřenou veličinu co nejpřesněji? - změříme veličinu vícekrát - vyloučíme zjevné omyly = hrubé chyby určíme aritmetický průměr: máme za úkol změřit délku třídy, změříme ji např. třikrát s těmito výsledky: 14 m, 14,2 m, 14,1 m. Vypočítáme aritmetický průměr: Aritmetický průměr ze tří hodnot

Jaké mohou být chyby měření? Chyby měřeného tělesa učebna nemusí být přesně pravoúhlá

Jaké mohou být chyby měření? Chyby způsobené měřidlem pásmo není úplně přesné pásmo se může časem vytáhnout apod.

Jaké mohou být chyby měření? Chyby způsobené člověkem pásmo nebylo přiloženo přesně nulou ke stěně nebylo v dotyku s podlahou po celé délce při čtení se mohl žák splést,…

Otázky Uveď alespoň tři příklady fyzikálních veličin. Jak se nazývá základní jednotka délky? 3. Co zjistíš na délkovém měřidle dříve, než začneš měřit? Jaké zvolíš délkové měřidlo, když budeš chtít změřit: rozměry okenní tabule, obvod svého pasu, výšku dveří, tloušťku desky stolu, délku chodby? Při měření zavařovacího víčka byl 10krát změřen jeho průměr: a) Jak vypočteš z naměřených údajů hodnotu, která se nejvíce přibližuje skutečnému průměru víčka? b) Jak se nazývá vypočtená hodnota?

Použité obrázky – autor. Použité kliparty – z kolekce PowerPointu 2003.