Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze Monika Tannenbergerová
CÍL …stále skloňována, nicméně panuje nadále mnoho nejasností, mýtů… vyjasnění pojmosloví …všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá?... ukazatele školní inkluze
INKLUZE – INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ INKLUZE sociální INKLUZE školní (neboli INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ) Integrace (začleňování – individuální/skupinové) Inkluzivní vzdělávání - je takový systém základního institucionálního vzdělávání, který umožňuje se všem dětem úspěšně vzdělávat v běžné ZŠ, ideálně v lokalitě jejich bydliště. dva vývojové stupně; často paralelně - začleňování žáků; všechny děti z jedné územní oblasti navštěvují stejnou místní školu („škola za rohem“)
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - mýty není novinka (12 let zakotveno v české legislativě) vzdělávání (proces) – vzdělání (produkt) mateřské – základní – střední - vysokoškolské (7 principů pouze ZŠ) každé dítě má nějakou „speciální“ potřebu (cílová sk. = všichni) ≠ afirmativní opatření (tzv. pozitivní diskriminace) ≠ i = společné vzdělávání (pouze jeden z principů) CÍL - nikoliv současná situace ani blízká budoucnost NYNÍ se stále nacházíme na úrovni integrujících tendencí (pojmy – INKLUZE-INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ však používáme)
INTEGRACE vs. INKLUZE žák: nemocný vs. zdravý; odlišný/se SVP vs. normální selhávání žáka: „vadný“ žák vs. selhání systému norma: homogenita vs. heterogenita koncept: speciální vzdělávací potřeby vs. škola pro všechny zařazení: zasloužit si vs. automatické právo individualizace: IVP pro žáky s potřebou vs. IVS pro všechny
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - shrnutí Inkluzivní vzdělávání je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy (ideálně v lokalitě jejich bydliště). Na individualizovaném přístupu k žákům je postavena nejen výuka, ale i celá organizace a filozofie školy. Každý žák má svou vzdělávací strategii. Výuka se soustřeďuje na to, aby každý žák plně využil svůj potenciál a zároveň se naučil komunikovat a spolupracovat s ostatními. Odlišnost žáků je zde vnímána jako příležitost k rozvíjení respektu k sobě i ostatním. V inkluzivně orientované škole se nerozlišují žáci na děti s potřebami a děti bez nich, na postižené a intaktní. Škola akceptující princip inkluze žáky nepřipravuje na život ve společnosti pouze obsahem, ale zejména přirozeně svou atmosférou, formou výuky i prostředím.
INKLUZIVNÍ ŠKOLA – od teorie k praxi Inkluzivní školu poznám podle… Ukazatele inkluzivního vzdělávání jsou… Školní inkluzi tvoří… Není stav, ale proces → soubor ukazatelů
ZÁKLADNÍ UKAZATELE ŠKOLNÍ INKLUZE JAK S NIMI PRACOVAT: … chápat je jako „dílky“ celkového obrazu … zvážení aktivit podporující inkluzi … strategické plánování školy (zrcadlo)
Děkuji za pozornost Monika Tannenbergerová monika.tannenbergerova@llp.cz Vše podrobněji v publikaci „PRŮVODCE ŠKOLNÍ INKLUZÍ“ →