Výroba a náklady Mikroekonomie I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Teorie chování spotřebitele
Produkční analýza firmy
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
3. Produkční analýza firmy
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Trh práce a politika zaměstnanosti
Technologie a náklady Čtvrtý seminář.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Výroba a náklady Mikroekonomie I

Produkční funkce Výše nákladů je ovlivněná množstvím a cenou používaných vstupů. Objem vyrobené produkce je výsledkem kombinace používaných výrobních faktorů. Produkční funkce – vyjadřuje maximální objem produkce, jež je možno vyrobit danou kombinací výrobních faktorů při dané úrovni technologie. Q = f ( F1, F2,…, Fn )

Celkový produkt Objem vyrobené produkce se mění se změnami množství vstupu. Celkový fyzický produkt (Total Physical Product – TPP) – celkový objem produkce vyrobený určitým množstvím inputu (měříme ve fyzických jednotkách). Růst celkového fyzického produktu se s růstem množství inputu zpomaluje. zákon klesajících výnosů

Průměrný a mezní produkt Průměrný fyzický produkt (Avarage Physical Product – APP) – objem produkce připadající na jednotku inputu (výrobního faktoru). Mezní fyzický produkt (Marginal Physical Product – MPP) – změna objemu vyrobené produkce vyvolaná změnou množství vstupu o jednotku. APP = TPP / F MPP = TPP / F

Graf TPP, MPP a APP C TPP B TPP A L A´ APPL B´ MPPL APPL C´ L MPPL

Utopené náklady Utopené náklady jsou ty náklady, které člověk nese, ať se rozhodne pro kteroukoli z volených možností. Člověk při svém rozhodování nemá některé náklady brát v úvahu. Tyto náklady nese v každém případě, ať se rozhodne pro tu či onu alternativu.

Náklady příležitosti Podstatou těchto nákladů je obětovaná příležitost. Nákladem je obětovaný výnos nebo obětovaný užitek, který bychom mohli získat v jiné příležitosti. Náklady příležitosti jsou vždy náklady druhé nejlepší příležitosti.

Explicitní a implicitní náklady Explicitní náklady – náklady, které musí firma reálně vynaložit v peněžní podobě na nákup nebo nájem výrobních faktorů. Můžeme je tedy zjistit v účetních výkazech. Implicitní náklady – náklady, které firma reálně neplatí. Jedná se o „ušlý příjem“ z výrobních faktorů, které jsou ve vlastnictví firmy. Takovéto náklady nazýváme alternativní náklady, resp. Náklady obětované příležitosti (Opportunity costs). Implicitní náklady jsou alternativní náklady výrobních faktorů ve vlastnictví majitele firmy.

Ekonomické náklady a ekonomický zisk Náklady jsou informace pro výrobce, zda má setrvat v dané příležitosti nebo zda má odejít do jiné příležitosti. Ekonomické náklady zahrnují jak náklady explicitní, tak náklady implicitní.

Ekonomické náklady a ekonomický zisk Ekonomický zisk je rozdíl mezi celkovým příjmem a ekonomickými náklady. Výrobce odchází do jiné příležitosti, jakmile je jeho ekonomický zisk záporný.

Celkové náklady Otázka: Jak volba množství inputu a objemu vyrobené produkce ovlivní náklady? Celkové náklady (Total Costs –TC) – mají dvě složky: Variabilní náklady (Variable Costs – VC) – náklady, které s růstem objemu výroby rostou. Fixní náklady (Fixed Costs – FC) – náklady, které se s objemem výroby nemění. Firma je musí hradit, i když je objem výroby nulový (nájemné,..). Vývoj nákladů odvodíme z produkční funkce.

Graf celkových nákladů TC A VC FC QA Q

Průměrné náklady Průměrné náklady (Average costs - AC) – náklady na jednotku produkce Průměrné náklady můžeme dále rozdělit na: Průměrné fixní náklady (AFC) Průměrné variabilní náklady (AVC) AC = TC / Q AC = AFC + AVC

Mezní náklady Mezní náklady (Marginal Costs – MC) – náklady potřebné k rozšíření objemu výroby o jednotku. MC nejdříve klesají a od určitého množství produkce rostou. zákon klesajících výnosů MC začínají růst dříve než AC. To proto, že MC nejsou ovlivněny fixními náklady. MFC jsou nulové, protože fixní náklady se s objemem výroby nemění. MC se proto vždy rovnají mezním variabilním nákladům. MC = TC / Q

Graf MC, AC, AFC a AVC Kč/Q MC AC AVC AFC Q

Průměrné a mezní náklady Z grafu můžeme pozorovat, že křivka MC protíná křivku AC v jejím minimu. Je-li MC<AC vyžaduje každá další jednotka produkce náklady nižší než jednotky předcházející. Je-li MC>AC je další jednotku produkce možno vyrobit pouze s náklady vyššími než jednotky předcházející. Pouze MC=AC jsou průměrné náklady minimální. MC = ACmin

Odchod z trhu Zastavení činnosti je rozhodnutí krátkodobé, zatímco odchod z trhu je rozhodnutí dlouhodobé. K zastavení činnosti přikročí výrobce, když příjem nepokrývá variabilní náklady. Z trhu odchází, když příjem po delší dobu nepokrývá veškeré ekonomické náklady (tj. variabilní i fixní)

Náklady v dlouhém období Podobně jako nám indiferenční analýza umožnila odvodit křivku poptávky, z mapy izokvant můžeme odvodit křivku celkových nákladů. Křivka celkových nákladů má v dlouhém období podobný tvar, jako v období krátkém. V krátkém období její tvar určuje: Vývoj výnosů z variabilního faktoru V dlouhém období její tvar určují: Výnosy z rozsahu

Izokvanta Izokvanta – představuje takové kombinace výrobních faktorů, jejichž pomocí je možno vyrobit stejný objem produkce. (indiferenční křivka produkce) Izokvanty vzdálenější od počátku odpovídají vyššímu objemu výroby, izokvanty jsou klesající, protože vyšším množstvím obou výrobních faktorů je možno vyrobit vyšší množství produkce. Mapa izokvant – soubor izokvant dvou inputů (práce, kapitál)

Mezní míra technické substituce Izokvanty jsou konvexní vzhledem k počátku. Aby byl vyroben stejný objem produkce, musí poměr, v němž jsou výrobní faktory nahrazovány, odpovídat převrácenému poměru jejich mezních produktů. K MPL = L MPK

Mezní míra technické substituce Tento poměr nazýváme mezní míra technické substituce (Marginal Rate of Technical Substitution) – poměr, v němž je možno vzájemně nahrazovat práci kapitálem, aniž by se změnil objem vyráběné produkce. V grafickém vyjádření určuje sklon izokvanty.

Izokosta Izokosta (linie stejných celkových nákladů) – je linie celkových nákladů XY, která znázorňuje všechny kombinace výrobních faktorů maximálně dostupné vzhledem k daným celkovým nákladům. Izokvanta vyjadřuje všechny kombinace použití výrobních faktorů přinášející stejný objem produkce. Izokosta vyjadřuje všechny maximálně dostupné kombinace v rámci celkových nákladů.

Nákladové optimum firmy Optimální kombinací vstupů tzv. nákladové optimum firmy, nalezneme v bodě, kde se linie celkových nákladů (izokosta) dotýká izokvanty. V bodě nákladového optima jsou poměry mezních produktů všech výrobních faktorů k jejich cenám shodné. PL MPL = PK MPK MPK MPL = PK PL

Nákladové optimum firmy Graf Nákladové optimum firmy K Y E KE LE X L

Náklady v dlouhém období Trendy ve vývoji výnosů: Konstantní výnosy z rozsahu – TC = tvar rostoucí přímky Rostoucí výnosy z rozsahu – TC = bude s růstem Q růst pomalejším tempem Klesající výnosy z rozsahu – TC = bude růst rychleji než výstup Křivka TC v dlouhém období vychází z počátku => v dlouhém období firma může měnit rozsah všech výrobních faktorů.

Křivka celkových nákladů TC Kč C3 C2 C B C1 A Q1 Q2 Q3 Q