Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012
ANOTACE V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU. Tato prezentace seznámí žáky se slovesným videm a s rozdíly mezi videm dokonavým a nedokonavým.
MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESNÉ – slovesný vid Tvarosloví
Slovesný vid vyjadřuje, že sloveso má dvě (někdy i tři) podoby se stejným věcným významem, které se liší ukončeností nebo neukončeností děje rozlišujeme slovesa vidu nedokonavého a slovesa vidu dokonavého
Slovesa vidu nedokonavého vyjadřují děj, který trval, trvá nebo bude trvat, děj neukončený, probíhající, neohraničený vyjadřují tedy minulost, přítomnost i budoucnost, např. zlobil jsem, zlobím, budu zlobit, bral jsem, beru, budu brát budoucí čas u nich tvoříme tvarem složeným z budoucího času slovesa být a infinitivu významového slovesa, např. budu jíst, budu psát, budu končit u některých sloves nedokonavých s významem pohybu se budoucí tvar vyjadřuje jednoduchým tvarem s předponou po- (pů-), např. povezu, půjdu od těchto sloves nelze utvořit infinitiv ani minulý čas
Slovesa vidu dokonavého vyjadřují děj, který je nějak ohraničený, ukončený tvoříme u nich pouze čas minulá a budoucí, např. skončil jsem – skončím, dal jsem - dám tvary přítomného času těchto sloves označují už budoucnost; budoucí čas s tedy tvoří jednoduchým tvarem, např. vyzdobím, vznikne, přečteme si, uvaří
Slovesný vid slovesa nedokonavá se tvoří od sloves dokonavých příponami, někdy dochází ke změně samohlásek nebo souhlásek v kořenu slova, např. vynést – vynášet, hodit – házet některá slovesa nedokonavá vyjadřují děj násobený, obvyklý, opakovaný, např. Psával nám k Vánocům. Jezdívali jsme tam každý týden.
Slovesný vid slovesa dokonavá se často tvoří ze sloves nedokonavých spojením s předponou, např. počítat – vypočítat, zpívat – dozpívat přidáním přípony může vzniknout opět sloveso nedokonavé, např. šít – vyšít – vyšívat, táhnout – přetáhnout - přetahovat
Slovesný vid slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí tzv. vidové dvojice, např. připojit, připojovat, hodit – házet, napustit – napouštět, vystřihnout - vystřihovat některá slovesa jsou jen nedokonavá, např. mít, moci, umět, zdát se, jmenovat se některá slovesa jsou jen dokonavá, např. zaslechnout, uhodit, vybouřit se
ZÁPIS: SLOVESNÝ VID Slovesný vid vyjadřuje, že sloveso má dvě podoby se stejným věcným významem, které se liší ukončeností nebo neukončeností děje. Rozlišujeme slovesa vidu nedokonavého a dokonavého. Slovesa nedokonavá vyjadřují děj, který trval, trvá nebo bude trvat, děj neukončený, probíhající, neohraničený (nakupoval jsem, nakupuji, budu nakupovat. Slovesa dokonavá vyjadřují děj nějak ohraničený, ukončený (nakoupím, nakoupil jsem). Slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí tzv. vidové dvojice (připojit – připojovat, hodit – házet).
OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Co vyjadřuje slovesný vid? 2. Jaký děj vyjadřují slovesa nedokonavá? 3. Jaký děj vyjadřují slovesa dokonavá? 4. Co jsou vidové dvojice?
ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9 DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 – 019 - 5 SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0