Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- skládání a zkracování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- skládání a zkracování
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předmět a příslovečné určení
Slovesa Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Slovesa.
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Slovesa IV VY_32_INOVACE_03-14 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Název školy: Základní škola J. E
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

ANOTACE V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU. Tato prezentace seznámí žáky se slovesným videm a s rozdíly mezi videm dokonavým a nedokonavým.

MLUVNICKÉ KATEGORIE SLOVESNÉ – slovesný vid Tvarosloví

Slovesný vid vyjadřuje, že sloveso má dvě (někdy i tři) podoby se stejným věcným významem, které se liší ukončeností nebo neukončeností děje rozlišujeme slovesa vidu nedokonavého a slovesa vidu dokonavého

Slovesa vidu nedokonavého vyjadřují děj, který trval, trvá nebo bude trvat, děj neukončený, probíhající, neohraničený vyjadřují tedy minulost, přítomnost i budoucnost, např. zlobil jsem, zlobím, budu zlobit, bral jsem, beru, budu brát budoucí čas u nich tvoříme tvarem složeným z budoucího času slovesa být a infinitivu významového slovesa, např. budu jíst, budu psát, budu končit u některých sloves nedokonavých s významem pohybu se budoucí tvar vyjadřuje jednoduchým tvarem s předponou po- (pů-), např. povezu, půjdu od těchto sloves nelze utvořit infinitiv ani minulý čas

Slovesa vidu dokonavého vyjadřují děj, který je nějak ohraničený, ukončený tvoříme u nich pouze čas minulá a budoucí, např. skončil jsem – skončím, dal jsem - dám tvary přítomného času těchto sloves označují už budoucnost; budoucí čas s tedy tvoří jednoduchým tvarem, např. vyzdobím, vznikne, přečteme si, uvaří

Slovesný vid slovesa nedokonavá se tvoří od sloves dokonavých příponami, někdy dochází ke změně samohlásek nebo souhlásek v kořenu slova, např. vynést – vynášet, hodit – házet některá slovesa nedokonavá vyjadřují děj násobený, obvyklý, opakovaný, např. Psával nám k Vánocům. Jezdívali jsme tam každý týden.

Slovesný vid slovesa dokonavá se často tvoří ze sloves nedokonavých spojením s předponou, např. počítat – vypočítat, zpívat – dozpívat přidáním přípony může vzniknout opět sloveso nedokonavé, např. šít – vyšít – vyšívat, táhnout – přetáhnout - přetahovat

Slovesný vid slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí tzv. vidové dvojice, např. připojit, připojovat, hodit – házet, napustit – napouštět, vystřihnout - vystřihovat některá slovesa jsou jen nedokonavá, např. mít, moci, umět, zdát se, jmenovat se některá slovesa jsou jen dokonavá, např. zaslechnout, uhodit, vybouřit se

ZÁPIS: SLOVESNÝ VID Slovesný vid vyjadřuje, že sloveso má dvě podoby se stejným věcným významem, které se liší ukončeností nebo neukončeností děje. Rozlišujeme slovesa vidu nedokonavého a dokonavého. Slovesa nedokonavá vyjadřují děj, který trval, trvá nebo bude trvat, děj neukončený, probíhající, neohraničený (nakupoval jsem, nakupuji, budu nakupovat. Slovesa dokonavá vyjadřují děj nějak ohraničený, ukončený (nakoupím, nakoupil jsem). Slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí tzv. vidové dvojice (připojit – připojovat, hodit – házet).

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Co vyjadřuje slovesný vid? 2. Jaký děj vyjadřují slovesa nedokonavá? 3. Jaký děj vyjadřují slovesa dokonavá? 4. Co jsou vidové dvojice?

ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9 DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 – 019 - 5 SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0