HERNÍ PRŮMYSL Jaroslav Švelch jsvelch@gmail.com.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
IAS 17 Leasingy. Cíl standardu Stanovit účetní pravidla pro zobrazení leasingů v účetních závěrkách nájemců a pronajímatelů.
ÚČTOVÁNÍ VÝROBKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Co to je, když se řekne „FRANCHISING“? Petra Dillingerová SŠ KNIH, o.p.s.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
Warez scéna, crack. Warez, co to je? Warez je termín počítačového slangu označující autorská díla, se kterými je nakládáno nelegálně, zejména v rozporu.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Martina Vasková Hana Abbasová.  Cíle projektu  Profil společnosti  Nanotechnologie  Analýza prostředí – JAPONSKO  Strategie vstupu na japonský trh.
Licence - povolení, oprávnění, svolení k užití programu - hranice mezi legálním užíváním, krádeží, přestupky z nedbalosti - za jejich použití (případně.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
2 Marketingové koncepce
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ČESKÁ REPUBLIKA a státy světa.
Tisková konference Informovaný spotřebitel
IAS 17 Leasingy.
Grafické programy - opakování
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Algoritmizace - opakování
Výchozí vnější situace:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Seminář 1. Předmět ekonomie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Komanditní společnost
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Seminář 5. Racionální chování výrobce
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Společnost a její typologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Raný novověk - společnost
1.
50 – 56, hospodářská krize str nová učebnice
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Aktuální kontrolní projekty Evropské agentury pro chemické látky
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Seminář o stavebním spoření
Nábor z ČR do celého světa
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

HERNÍ PRŮMYSL Jaroslav Švelch jsvelch@gmail.com

Počátky herního průmyslu 1972 – Magnavox Odyssey 1972 – Atari první pokusy vydělat na počítačové zábavě nevyjasněné autorskoprávní okolnosti/patenty mnoho soudních sporů (např. ohledně Pong) japonské firmy – delší tradice (Nintendo založeno 1889)

Počátky herního průmyslu spojeno se spotřební elektronikou, Nintendo – koncern obsahující různé druhy podnikání USA – start-ups

Počátky herního průmyslu objem herního průmyslu s výjimkou několika otřesů (1983) stoupá závislý na tzv. konzolových cyklech, resp. generacích dnes: přesná čísla nelze zjistit (jak a kdo počítá?), ale objem je zřejmě srovnatelný, i když nižší než ve filmovém průmyslu Kerr, A.: The Business and Culture of Digital Games

Jak to funguje? ekonomické zákonitosti herního průmyslu jsou různé v různých kulturách a na různých platformách Korea, východní Evropa, Japonsko, západní Evropa, USA můžeme to studovat pomocí ekonomie nebo politické ekonomie médií – souvislosti s obsahem, kulturou, společností, kritický pohled několik modelů

Arkády náklady na výrobu x design

Rané cartridge designéři = zaměstnanci (ukrytá jména) nespokojenost v Atari vedla k založení Activision

Ložnicoví programátoři licencují hry vydavatelům, éra domácích počítačů (kazety, diskety)

Konzole levné konzole jsou financovány prodejem her výrobce konzole má podíl z prodané kopie drahé devkity, přísná kontrola

Počítače nižší vstupní bariéra, větší konkurence, menší cílová skupina (2002: Japonsko: 6% trhu, Evropa: 47% trhu, USA: 35% trhu) modding, indies, exotické tituly

Casual games, handheldy a MMORPGs amorfní kategorie flashové hry závislé na reklamě (jaký to má vliv na obsah?) handheldy – podobné jako konzole MMORPG – pořízení hry plus zpravidla měsíční platby => rozdílný produkční cyklus

Rysy herního průmyslu na konzolové a PC scéně v AAA titulech jde v podstatě o oligopolickou situaci rozpočet na AAA titul: 15 mil. $ horizontální integrace, first-party development outsourcing vlastní výroby (Xbox v Mexiku, Nintendo v Brazílii) licencování jádrových technologií (enginy) omezování investičního rizika licencováním a frančízováním

Vliv na médium Nieborg, D.: Political Economy of Digital Games (disertace) většina her je ztrátových (musí prodat až 250 000 ks, aby se peníze vrátily) velké firmy už s předstihem počítají s rozjetím frančíz o minimálně třech dílech – jinak se investice nevrátí tie-ins (součásti transmediálních obsahů) opakování formulí, omezení užitým enginem

Kde je místo herního designéra? kdo je autorem hry? hra je podobně jako film kolektivní dílo (dnes desítky lidí v různých profesích) v herní kultuře není kult autora příliš rozšířený (s výjimkou hobbystické éry ložnicových programátorů) výjimky? auteuři? pracující v herním průmyslu: ženy pouze 8 % kontroverze – náročná nepravidelná práce, nemožné uzávěrky

A co teď? Internet přeje indies, přesto balíky peněz se dají vydělat především na konzolích XBLA, WiiWare a další – pod licencí poskytují prostor indies