Antropologie občanské společnosti podzim 2010

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskové organizace a jejich financování
Advertisements

LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
Fundraising PE 415.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
01 Seminář pro žadatele o dotace MPSV- odbor rodinné politiky Státní dotace a NNO JUDr. Hana Frištenská, NROS.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
ÚVOD Management a marketing
Soustava veřejných rozpočtů II.
Právní forma organizace
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Typologie neziskových organizací v ČR
Neziskové organizace a jejich financování
Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy university v Brně TRIALOG (Brněnský institut rozvoje občanské společnosti)
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
ÚVOD. ZMĚNY OPROTI INTERREG IIIA samostatný cíl strukturálních fondů = posílení významu, zvýšení objemu finančních prostředků pro českou stranu, zvýšení.
ZDP - Zdanění právnických osob – veřejně prospěšných poplatníků (VPP) VPP = v souladu se statutem, stanovami apod. jako svou hlavní činnost vykonává činnost.
Financování regionálního školství
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Antropologie občanské společnosti podzim Ekonomický rámec. Financování a fundraising v občanském sektoru. Mgr. Bc. Alena Řiháková
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV – výzva Gramotnosti Praha, 9. února 2016 Mgr. Jakub Krátký.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Typologie neziskových organizací v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Obsah veřejných rozpočtů III
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
HAZARD V ČÍSLECH.
Subjekty a objekty veřejných politik
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Sazka a.s a sázky P6 EKOS.
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Hazard a sport (doplnění přednášky)
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Obsah veřejných rozpočtů III
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Rozbor financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2012
Transkript prezentace:

Antropologie občanské společnosti podzim 2010 8. Ekonomický rámec. Financování a fundraising v občanském sektoru. Mgr. et Bc. Alena Řiháková alkari@centrum.cz

Nejvyšší počet organizací: v Praze, Středočeském, Jihomoravském, Jihočeském a Ústeckém kraji. Hyánek 2004: Ekonomika neziskových organizací. DSO.

Makroekonomické ukazatele Český statistický úřad Satelitní účet: neziskový sektor, kam patří právní formy: Nadace, Nadační fond, Obecně prospěšná společnost, Vysoká škola (veřejná), Politická strana, politické hnutí, Sdružení (svaz, spolek, společnost, klub aj. vč. odborových organizací), Organizační složky sdružení, Stavovská organizace - profesní komora, Komora (kromě profesních komor), Zájmové sdružení právnických osob, Církevní organizace (církve a náboženské společnosti včetně církevních právnických osob; předškolní a školská zařízení, základní školy, střední školy, zdravotnická zařízení zřízená církví nebo náboženskou společností), Honební společenstvo, Veřejná výzkumná instituce, Mezinárodní organizace a sdružení. Podívejte se na: http://apl.czso.cz/nufile/SUNI_2008.htm Satelitní účet zkvalitňuje propočet neziskových institucí na HDP, neboť započítává: Imputovanou hodnotu práce dobrovolníků, netržní produkci tržních neziskových institucí. Sleduje strukturální ukazatele (zaměstnanci…) a ukazatele výkonu (počet návštěvníků muzea…) http://apl.czso.cz/pll/rocenka/rocenka.indexnu_sat

Politické strany, o.p.s, bytová družstva, o.s., nadace… Neziskové instituce, jejichž provozní náklady (výroba a poskytování služeb) jsou z více než 50 % financovány a kontrolovány domácnostmi, se zařazují do sektoru neziskových institucí poskytujících služby domácnostem (S.15 – N5) a považují se za netržní výrobce. Tabulka 1: Neziskové instituce v systému národních účtů Typ institucionální jednotky Institucionální sektory v systému národních účtů Sektor nefinančních podniků Sektor finančních institucí Sektor vládních institucí Sektor domácností NISD Podniky (C) Vládní instituce (G) Domácnosti (H) Neziskové instituce (N) C1   N1 C2 N2 G N3 H N4 N5 Neziskový sektor: suma N Pozn.: zkratky jsou převzaty z anglické terminologie podle Příručky o neziskových institucích v systému národních účtů CT, Český rozhlas, stavovské organizace pro tržní výrobce, svazy, asociace… Politické strany, o.p.s, bytová družstva, o.s., nadace… Bankovní asociace a fondy Veřejné vysoké školy http://apl.czso.cz/nufile/SUNI_2007.htm

Makroekonomické ukazatele Český statistický úřad Sledování strukturálních ukazatelů: Počet pracovníků a organizací Peněžních ukazatelů Produkčních (podíl na HDP)

Makroekonomické ukazatele Johns Hopkins Comparative Non-profit Sector Project (1995) v České republice celkový podíl včetně imputované práce dobrovolníků neziskový sektor: 2,2% HDP. Pozn. HDP=C+I+G+E; peněžní hodnota statků a služeb vytvořených v daném období na určitém území. /HNP (VF dané země mimo stát) Zaměstnanost - podíl na ekonomicky aktivních obyvatelích: 0,68% (r. 2002); Johns Hopkins Comparative Non-profit Sector Project (1995) v České republice s dobrovolnou prací: 2%. RV NNO (RES, CEDR…) http://www.vlada.cz/cz/ppov/rnno/informacni-zdroje/default.htm

Země s nejvyšším nárůstem HDP neziskových organizací po započtení dobrovolné práce. Výzkum John Hopkins Comparative Non-profit Sector Project 1995 (Hyánek, 2004: Ekonomika neziskových organizací. DSO).

Podíl zaměstnanosti neziskového sektoru dle jednotlivých sektorů Podíl zaměstnanosti neziskového sektoru dle jednotlivých sektorů. Výzkum John Hopkins Comparative Non-profit Sector Project (1995). (Hyánek, 2004: Ekonomika neziskových organizací. DSO).

Vajdová: Zpráva o neziskovém sektoru v České republice

Typ Země Dominance vzdělávání Argentina, Belgie, Brazílie, Irsko, Mexiko, Izrael, Peru, Velká Británie. Dominance zdravotnictví USA, Japonsko, Nizozemí. Dominance sociálních služeb Francie, Německo, Rakousko, Švédsko. Dominance kulturních služeb Česká republika, Maďarsko, Rumunsko, Slovensko. Vyvážený typ Austrálie, Finsko, Kolumbie.

Financování subjektů občanského sektoru Fondy EU Dotace z veřejných rozpočtů (SR, rozpočty krajů a obcí, státních fondů) Granty nadací a nadačních fondů Sponzorství, dárcovství, Cause Related Marketing Členské příspěvky, individuální dárci

Příjmy OOS Veřejné zdroje Dárcovství (firemní, individuální, loterie, příjmy z reklamy) Vlastní příjmy . Vyplývající ze statutu, vlastní výdělečná činnost, příjmy z majetku, členské příspěvky, akcie, finanční investování… Zahraniční příjmy

Vajdová: Zpráva o neziskovém sektoru v České republice

Financování z veřejných rozpočtů Státní dotační politika (podpora výzkumu a vývoje, veřejné zakázky, smlouvy uzavřené dle občanského zákoníku)  závazné pro kraje a obce Nejvyšší dotace z úrovně ministerstev, organizace lokální mají menší šanci lobovat v centru-Praze (2007, subjekty se sídlem v Praze 49% dotací ze SR) Porovnejte s počty NNO, centralizovaný charakter financování.

Důvody státního financování činností OOS Omezené a nedostatečné informace vlády při přípravě rozhodnutí, o možných důsledcích rozhodnutí. Omezená kontrola reakcí soukromého sektoru (tam kde působí VS i SS). Omezená kontrola byrokratického aparátu. Omezení z podstaty politického procesu. Zásady dotační politiky státu vůči OOS: Na dotaci není právní nárok, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak. Dotace se zpravidla poskytuje do výše 70% celkových nákladů uvedených v rozpočtu předloženého projektu.

Dotace státu organizacím občanské společnosti Přímá podpora státu (přímé rozdělení rozpočtových a mimorozpočtových zdrojů): A/ v rámci státní dotační politiky vůči OOS - z prostředků kapitol SR na státní i regionální úrovni dotace ve vyhlášených hlavních oblastech státní dotační politiky vůči OOS B/ dotace mimo státní dotační politiku - veřejné zakázky. Smlouvy o poskytování služeb, nárokové financování církví… C/ mimorozpočtové zdroje představující výnosy z privatizace: NIF D/ finanční prostředky ze státních fondů (Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie) Nepřímá podpora: A/ osvobození od daní (organizace neplatí daň z příjmů, pokud její čistý roční příjem nepřesáhne 300 000 Kč) B/ odpočet daru ze základu daně (do výše 10% u FO, a 5% pro PO)

Financování z veřejných rozpočtů - SR V roce 2007: 6 600 milionů korun, z toho 75% přes MSMT a MPSV. 20,5% Tělovýchova, 22% Sociální věci a politika zaměstnanosti, 26% Finanční operace a ostatní činnosti (z toho 85% sociální služby administrované krajem, ale nevstupující do jeho rozpočtu). o. p. s.: 41% dotací ze SR do „Vzdělávání a školské služby“. o. s.: 31% dotací ze SR do „Tělovýchova“.

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

Financování z veřejných rozpočtů – rozpočty krajů 2007: 1094 mil. Kč z rozpočtů krajů 33% dotací pro NNO do „Sociální věci a nezaměstnanost“, 27% „Tělovýchova“, 12% „Kultura a ochrana památek“. Zajímavosti: v Královéhradeckém kraji: 100% prostředků „Tělovýchova“; největší suma peněz do „Tělovýchovy“.

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

Financování z veřejných rozpočtů – rozpočty obcí 2007: 3165 mil. Kč z rozpočtů obcí 38,6% do oblasti „Tělovýchova“, 22% „Kultura a ochrana památek“, 19,1% „Sociální věci a politika zaměstnanosti“. Zajímavosti: Církevní právnické osoby, včetně církví a náboženských společností, získaly 52,6% na oblast „Kultura a ochrana památek“, občanská sdružení získala 55,4% dotací směřující do oblasti „Tělovýchova“.

http://www. vlada. cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf

Financování z veřejných rozpočtů – dotace ze státních fondů 2007: 300 mil Kč ze SF, nejvíce ze Státního fondu ochrany životního prostředí a Státního zemědělského intervenčního fondu. Nejvíce prostředků do oblasti „Ochrana životního prostředí“ a „Sociální věci a politika zaměstnanosti“. Nejvíce dotací: o.s., o.p.s., církevní právnické osoby.

Domácnosti Anonymní dárcovství: veřejné sbírky. 2004: 47% obyvatel dalo někdy peněžní dar. Podle údajů z roku 1995 tvořily členské poplatky a příjmy z prodeje služeb 47% (druh organizace?). 49% děti, 39% tělesně handicapovaní, 24% lidé postižení přírodní katastrofou. Dárcovství: času, prostředků, know-how, …

Ziskový sektor Finanční podpora OOS vychází z: Společenská odpovědnost firem: Ekonomická odpovědnost (udržet se v konkurenčním prostředí, závazky vůči akcionářům…) Právní odpovědnost (dodržování zákonů) Etická odpovědnost (správné a spravedlivé chování mimo zákonné povinnosti) Filantropická odpovědnost (společností primárně neočekávaná, ovšem kladně hodnocená, široká témata: péče o zaměstnance, dárcovství…)

Ziskový sektor A/ Hazardní hry „Ve většině zemí upravuje loterie a hazardní hry samostatný zákon, který určuje podmínky provozu včetně toho, že jako kompenzaci malého společenského přínosu loterií, kasin, sázkových a ostatních hazardních her musí jejich provozovatelé převést část zisku na veřejně prospěšné účely, nejinak je tomu v ČR. Provozovatelé výherních hracích přístrojů odvádějí tuto část obci, na jejímž území jsou automaty provozovány. Provozovatelé loterií využití povinného odvodu navrhují v žádosti o povolení sami, přičemž MF eviduje doložení využití těchto peněz. Centrální databáze příjemců však vedena není, což vede k nízké míře kontrolovatelnosti a transparentnosti, zejména mimo sektor sportu a také k absenci případné strategie využití prostředků - konstatuje zpráva. V roce 2003 představovaly tyto odvody částku 1,9 mld. korun, což je asi 12% výtěžku provozovatelů a podle zákona se má tento podíl pohybovat mezi 6 - 20%. Podíl největší loterijní společnosti Sazka a.s. rozděluje již několik let 10-11%, přičemž odvod rozděluji převážně akcionáři Sazky, občanská sdružení se sportovním zaměřením - majoritní vlastník (téměř 68%) je Česká obec sokolská. Sazka nesystematicky přispívá i do zdravotní oblasti a na kulturu - v roce 2003 to byla 4,5% z celkového odvodu výtěžku. Podle MF směřovalo v roce 2003 celkem 61% odvodů z hazardních her na veřejně prospěšné účely právě do oblasti sportu. Obcím přichází 29% a nadacím 6%. Přímo do oblasti sociální, zdravotní, kulturní a školství přichází podle dostupných údajů 1% odvodů nebo méně.“ Zdroj: http://nno.ecn.cz/index.stm?apc=nF5x2--&x=223932

Vajdová: Zpráva o neziskovém sektoru v České republice

Ziskový sektor B/ Firemní dárcovství, firemní nadace a nadační fondy, sponzorství. „…do konce roku 2002 zřídily firmy 39 nadací. V roce 2002 rozdělily formou nadačních příspěvků 74,9 mil. Korun, tedy asi 10% z nadačních příspěvků všech nadací. V roce 2003 poskytlo 77% firem dar v hodnotě do 200 tisíc korun a 1 mil. Poskytlo 10% firem. Dar v hodnotě mezi 1-10 mil. Poskytlo 8% firem a nad 10 mil Kč 2,5% firem.“ Zdroj: http://nno.ecn.cz/index.stm?apc=nF5x2--&x=223932

Financování z nadací a nadačních fondů Roste jejich počet, nově zakládané firmami (↑ firemní dárcovství) V roce 2002: 880 milionů Kč Nadace Via – vznik 1997, do roku 2007 rozdělila přes 190 mil. Kč Programové oblasti: podpora místních iniciativ, rozvoj neziskových organizací, rozvoj filantropie NROS – vznik 1993, Rozvoj neziskového sektoru, dárcovství a dobrovolnictví, rozvoj občanské společnosti, evropská integrace. Poskytování nadačních příspěvků v rámci jednotlivých grantových programů na konkrétní projekty nestátních neziskových organizací registrovaných v ČR Spolupracuje s řadou neziskových organizací, vysokých škol, s vládními institucemi, médii a podnikatelskými subjekty, patří mezi zakládající členy Fóra dárců v ČR, je zastoupena v Radě vlády ČR pro nestátní neziskové organizace. NROS je partnerem International Youth Foundation (IYF) za Českou republiku a podílí se na práci mezinárodní sítě nadací, které rozvíjejí a podporují programy pro děti a mládež; je členem Evropského nadačního centra (EFC).

Zahraniční dárci 90. léta z USA, zahraničí, se vstupem do EU se tyto zdroje posunuly na východ. CEE Trust, http://www.ceetrust.org/ Program EU Phare Fond Phare byl založen v roce 1989 původně pouze pro Polsko a Maďarsko, postupně i pro další přistupující země, nyní i Bulharsko a Rumunsko. Z fondu Phare byly financovány projekty, které napomáhaly překlenout hospodářskou a politickou propast mezi zeměmi bývalého východního bloku a západní Evropy. NROS implementovala dílčí programy EU PHARE zaměřené na rozvoj občanské společnosti od počátku své existence (od roku 1993). Posledním: Phare 2003.

Zahraniční dárci - EU ESF OP VK, OP RLZ…

Subjekty ziskového sektoru Snaha o lepší postavení na trhu, propagaci, prospět dobré věci… Subjekty veřejného sektoru Subjekty občanského sektoru FUNDRAISING Naplnění veřejného zájmu Snaha o naplnění poslání Získání prostředků k naplnění poslání Domácnosti Uspokojení potřeb, „přispět na dobrou věc“

Fundraising 80% organizací považuje finanční zdroje za nedostatečné http://www.fundraising.cz/ Získávání lidí pro věc organizace Metody a postupy získání finančních prostředků na činnost organizací OS. Věda o „přesvědčování“, že organizace dokáže řešit důležité problémy a že jsou potřebnou součástí společnosti. Nástroj inspirace k dobrým skutkům, možnost darovat čas, zájem, důvěru. Historie: Sbírka na Národní divadlo

Objem darů, které může organizace dostat je znázorněn obrácenou pyramidou. Největší objem podpory pochází od 10% ze špičky pyramidy dárců. 10% prostředků poskytují dárci v základě pyramidy.

Metody fundraisingu Osobní setkání, sbírka, telefonická kampaň, poštovní kampaň, pořádní akcí, inzerce… http://www.fundraising.cz/

Doporučená literatura a prameny: Hyánek, V. (2004): Ekonomika neziskových organizací. DSO. Brno. MU ESF. Rozbor financování nestátních neziskových organizací z veřejných rozpočtů v roce 2007 [online]. Dostupné z: <http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/publikace/rozbor_2007_pro_web.pdf>. [27.10.2009]. Vajdová, T.: Zpráva o neziskovém sektoru v České republice, [online]. Dostupné z: http://www.institutumeni.cz/res/data/002/000331.pdf. [27.10.2009].